Szybciej na południe

W połowie 2019 roku znacznie mniej niż 2 godz. zajmie podróż samochodem z Poznania do Wrocławia. Rok później w podobnym czasie do stolicy Dolnego Śląska dojedziemy pociągiem.

Publikacja: 07.01.2018 20:00

Szybciej na południe

Foto: materiały prasowe

Budowa wielkopolskich odcinków drogi ekspresowej S5, biegnących na południe od Poznania, będzie kosztowała jeszcze ponad 2,36 mld zł. Tańsza będzie modernizacja wielkopolskich odcinków linii kolejowej E59 z Poznania do Wrocławia. Ma kosztować łącznie niewiele ponad 2,2 mld zł.

Oddanie do użytku drogi ekspresowej odciąży istniejącą drogę krajową nr 5, po której w ciągu doby porusza się kilkanaście tysięcy aut. Dolnośląskie odcinki nowej ekspresówki S5 – od Wrocławia do Korzeńska – budowane za niemal 1,9 mld zł, były gotowe pod koniec 2017 r. W Wielkopolsce od 2014 roku kierowcy jadą wygodnie tylko przez 29 kilometrów z Korzeńska do Kaczkowa.

Na pozostałe odcinki od Kaczkowa do Poznania, których budowa jest dofinansowana z funduszy unijnych kwotą przekraczającą 1,24 mld zł, muszą jeszcze poczekać. Najkrócej – na podzielony na dwa etapy fragment drogi z Kaczkowa do Radomicka. Jeśli wszystko pójdzie dobrze, ma być gotowy już w połowie 2018 r. W grudniu ubiegłego roku zaawansowanie prac wynosiło tu ok. 60 proc.

Gorzej prezentowało się zaawansowanie prac na pozostałych odcinkach – 7,5 proc. na nowej drodze z Kościana do Radomicka i z Kościana do Wronczyna, na fragmencie zaś z Wronczyna do węzła autostradowego A2 w podpoznańskim Głuchowie – w niespełna 60 proc. Problem w tym, że ten ostatni odcinek miał być gotowy już w listopadzie 2017 roku. Nowy termin ukończenia to maj tego roku, choć i w realność tej daty ostatnio zaczęto wątpić.

Ze znacznie większym opóźnieniem ukończono prace modernizacyjne na odcinku innej trasy wiodącej z Poznania w stronę Wrocławia. Ważne, że fragment linii kolejowej E59 z Poznania do Czempinia jest już gotowy. Inwestycja finansowana była w ramach programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko". Koszt modernizacji to ponad 800 mln zł, z czego przeszło 586 mln zł stanowiły fundusze unijne.

– PKP Polskie Linie Kolejowe przebudowały i dostosowały do potrzeb osób niepełnosprawnych osiem stacji i przystanków, ułożyły nowe tory na 32-km odcinku trasy, zmodernizowały 86 km sieci trakcyjnej, zamontowały 58 nowych rozjazdów oraz nowoczesny system sterowania ruchem kolejowym. Modernizacja pozwoli na jazdę pociągów pasażerskich z prędkością do 160 km/h, a towarowych do 120 km/h. Czas podróży pociągiem regionalnym między Poznaniem a Czempiniem skróci się o około 10 minut – informuje Zbigniew Wolny z zespołu prasowego PKP PLK. Dodaje, że w ramach prac modernizacyjnych powstały trzy nowe bezkolizyjne skrzyżowania torów z drogami.

We wrześniu ruszył ostatni etap modernizacji linii kolejowej Poznań–Wrocław. Rozpoczęły się prace na 71-kilometrowym odcinku między Czempiniem a granicą z województwem dolnośląskim. Ich koszt to prawie 1,3 mld zł, z czego prawie 990 mln zł będzie pochodzić z instrumentu finansowego „Łącząc Europę".

W ramach tego projektu w ciągu najbliższych trzech lat zmodernizowanych zostanie 70 km torów i sieci trakcyjnej, pięć stacji kolejowych, siedem wiaduktów kolejowych i jeden wiadukt drogowy, 24 przejazdy kolejowo-drogowe. Wybudowane będą nowe wiadukty kolejowe i drogowe, przejścia podziemne i Lokalne Centrum Sterowania w Lesznie.

Inwestycje w drogę ekspresową i linię kolejową do Wrocławia nie są jedynymi przedsięwzięciami w zakresie infrastruktury transportowej, które w tym roku będą kontynuowane na terenie Wielkopolski. Wśród najbardziej kosztownych są modernizacja linii kolejowej E20 ze Swarzędza do Sochaczewa, linii E59 z Poznania do Szczecina oraz linii 354 z Poznania do Piły.

Budowa wielkopolskich odcinków drogi ekspresowej S5, biegnących na południe od Poznania, będzie kosztowała jeszcze ponad 2,36 mld zł. Tańsza będzie modernizacja wielkopolskich odcinków linii kolejowej E59 z Poznania do Wrocławia. Ma kosztować łącznie niewiele ponad 2,2 mld zł.

Oddanie do użytku drogi ekspresowej odciąży istniejącą drogę krajową nr 5, po której w ciągu doby porusza się kilkanaście tysięcy aut. Dolnośląskie odcinki nowej ekspresówki S5 – od Wrocławia do Korzeńska – budowane za niemal 1,9 mld zł, były gotowe pod koniec 2017 r. W Wielkopolsce od 2014 roku kierowcy jadą wygodnie tylko przez 29 kilometrów z Korzeńska do Kaczkowa.

Pozostało 81% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego