Umowa dotyczy wykonania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i koncepcji programowej dla budowy S16 na odcinku Mrągowo–Orzysz–Ełk. Wykonawca będzie też musiał uzyskać decyzje środowiskowe oraz opracować rozwiązania umożliwiające ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w systemie „projektuj i buduj".
– Wyłoniony w tym postępowaniu wykonawca będzie miał za zadanie przygotować projekty: budowlany i wykonawczy oraz na ich podstawie wybudować drogę – wyjaśnia Karol Głębocki.
GDDKiA przyznaje, że realizacja tego odcinka wykracza poza ramy obecnej perspektywy finansowej, stąd nie zostało jeszcze wskazane źródło finansowania. – Nie jest przesądzone, na jakie odcinki inwestycja zostanie podzielona i czy budowa będzie realizowana jednocześnie czy też etapami. Szacujemy, że prace budowlane mogłyby się rozpocząć ok. 2023 r. i kosztować ok. 3 mld zł – mówi rzecznik oddziału GDDKiA.
To niejedyny odcinek S16, dla którego przygotowywana jest dokumentacja techniczna. Prace trwają też nad koncepcją dla fragmentu Borki Wielkie–Mrągowo wraz z obwodnicą Mrągowa w ciągu DK59 o długości blisko 20 km. Dokumentacja ma być gotowa w kwietniu 2018 r.
– Projektant koryguje i uszczegóławia rozwiązania w zakresie projektu zagospodarowania terenu – wylicza Karol Głębocki. I dodaje, że wprowadzane są zmiany, które wynikają z konsultacji społecznych z sierpnia oraz z inwentaryzacji przyrodniczej i analiz ruchu. Uzgadniana jest też dokumentacja z samorządami i zarządcami infrastruktury, a także przygotowywany II etap projektu robót geologicznych. Od października rozpoczną się badania geologiczne gruntu, a sama budowa przewidziana jest na lata 2019–2022.
Poza tym przygotowywana jest dokumentacja odcinka Olsztyn–Biskupiec. Ma on już decyzję środowiskową, a opracowywana jest koncepcja programowa, projekt budowlany i wykonawczy. Ale ten fragment nie ma finansowania, nie jest ujęty w Programie Budowy Dróg Krajowych.