Drogowe serce regionu

aktualizacja: 13.09.2017, 22:00
Ekspresówka S16 ma być kluczową arterią komunikacyjną województwa
Ekspresówka S16 ma być kluczową arterią komunikacyjną województwa
Foto: Fotolia

Ruszyły prace nad koncepcją ekspresowej S16 na odcinku Mrągowo–Orzysz–Ełk.

REDAKCJA POLECA

Przygotowywana jest też dokumentacja techniczna dla odcinków Borki Wielkie–Mrągowo wraz z obwodnicą Mrągowa oraz Olsztyn–Biskupiec z dobudową drugiej jezdni.

Droga ekspresowa nr 16 ma być kluczową trasą na Warmii i Mazurach. Dzięki niej podróż z zachodu na wschód województwa ma być szybsza i bezpieczniejsza.

Powoli posuwają się prace nad kolejnymi etapami trasy. W lipcu olsztyński oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) otrzymał z Ministerstwa Infrastruktury dodatkowe 3 mln zł na wykonanie koncepcji ekspresowej „16" na odcinku Mrągowo–Orzysz–Ełk, który będzie miał długość ok. 74 km.

– Prace właśnie ruszyły, bo 4 września została podpisana umowa z wykonawcą, który ma 37 miesięcy, czyli do października 2020 r., na jej wykonanie – mówi Karol Głębocki, główny specjalista ds. komunikacji społecznej w olsztyńskim oddziale GDDKiA.

Umowa dotyczy wykonania studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego i koncepcji programowej dla budowy S16 na odcinku Mrągowo–Orzysz–Ełk. Wykonawca będzie też musiał uzyskać decyzje środowiskowe oraz opracować rozwiązania umożliwiające ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w systemie „projektuj i buduj".

– Wyłoniony w tym postępowaniu wykonawca będzie miał za zadanie przygotować projekty: budowlany i wykonawczy oraz na ich podstawie wybudować drogę – wyjaśnia Karol Głębocki.

GDDKiA przyznaje, że realizacja tego odcinka wykracza poza ramy obecnej perspektywy finansowej, stąd nie zostało jeszcze wskazane źródło finansowania. – Nie jest przesądzone, na jakie odcinki inwestycja zostanie podzielona i czy budowa będzie realizowana jednocześnie czy też etapami. Szacujemy, że prace budowlane mogłyby się rozpocząć ok. 2023 r. i kosztować ok. 3 mld zł – mówi rzecznik oddziału GDDKiA.

To niejedyny odcinek S16, dla którego przygotowywana jest dokumentacja techniczna. Prace trwają też nad koncepcją dla fragmentu Borki Wielkie–Mrągowo wraz z obwodnicą Mrągowa w ciągu DK59 o długości blisko 20 km. Dokumentacja ma być gotowa w kwietniu 2018 r.

– Projektant koryguje i uszczegóławia rozwiązania w zakresie projektu zagospodarowania terenu – wylicza Karol Głębocki. I dodaje, że wprowadzane są zmiany, które wynikają z konsultacji społecznych z sierpnia oraz z inwentaryzacji przyrodniczej i analiz ruchu. Uzgadniana jest też dokumentacja z samorządami i zarządcami infrastruktury, a także przygotowywany II etap projektu robót geologicznych. Od października rozpoczną się badania geologiczne gruntu, a sama budowa przewidziana jest na lata 2019–2022.

Poza tym przygotowywana jest dokumentacja odcinka Olsztyn–Biskupiec. Ma on już decyzję środowiskową, a opracowywana jest koncepcja programowa, projekt budowlany i wykonawczy. Ale ten fragment nie ma finansowania, nie jest ujęty w Programie Budowy Dróg Krajowych.

Dziś w ramach S16 w budowie jest obwodnica Olsztyna. To odcinek Olsztyn-Zachód–Olsztyn-Południe o długości 10 km i wartości 378 mln zł. Ma być gotowy w czerwcu 2018 r. Oraz odcinek Olsztyn-Południe–Olsztyn-Wschód (wspólny przebieg z S51) o długości 14,7 km za 913 mln zł. Ten powinien być gotowy za nieco ponad rok.

– W skład tego odcinka od marca wchodzi też budowa węzła Pieczewo. W marcu podpisano aneks rozszerzający zakres inwestycji o ten węzeł – tłumaczy Karol Głębocki. Dodaje, że koszt budowy węzła Pieczewo to 97 mln zł. Ma być on gotowy w czerwcu 2019 r.

S16 w sieci dróg krajowych pojawiła się dwa lata temu. – Jednak pierwsze kroki do budowy tej trasy zostały podjęte już wcześniej. Powstały odcinki dróg o parametrach właściwych dla drogi ekspresowej – wyjaśnia rzecznik olsztyńskiego oddziału GDDKiA.

I tak – w 2010 roku oddano do użytku 18 km drogi na odcinku Barczewo–Biskupiec za 342 mln zł, a w 2012 roku – 4,8 km obwodnicy Ełku w ciągu dróg nr 16 i 65 o wartości 130 mln zł.

Z kolei trzy lata temu zakończono prace na 8,2-kilometrowym odcinku drogi Biskupiec–Borki Wielkie kosztem 150 mln zł.

POLECAMY

KOMENTARZE