Fundusze Unijne: Olsztyn inwestuje w ekologiczną komunikację miejską

Ponad 231 mln zł środków unijnych otrzyma Olsztyn na inwestycje związane z rozwojem transportu miejskiego.

Publikacja: 11.01.2017 22:00

Olsztyn wzbogaci się m.in. o wygodny węzeł przesiadkowy oraz nowe tramwaje.

Olsztyn wzbogaci się m.in. o wygodny węzeł przesiadkowy oraz nowe tramwaje.

Foto: UM Olsztyn/Marcin Kierul

Pieniądze będą przeznaczone na budowę zintegrowanego węzła przesiadkowego przy Dworcu PKP i PKS, przebudowę ul. Pieniężnego wraz z mostem św. Jakuba oraz ul. Partyzantów czy na zakup nowych tramwajów. Przy okazji inwestycji wzdłuż murów katedry św. Jakuba powstaną planty.

Umowę na dofinansowanie prezydent Olsztyna podpisał w Ministerstwie Rozwoju w połowie grudnia. Pieniądze na ekologiczny transport dla stolicy Warmii i Mazur pochodzić będą z programu operacyjnego „Polska wschodnia".

W sumie dzięki zawartym wówczas umowom za blisko 480 mln zł dotacji unijnych przeprowadzone będą prace na liniach kolejowych 68 i 565 na odcinku Lublin–Stalowa Wola– Rozwadów, a Olsztyn rozwinie ekologiczny transport miejski.

Jak mówi Patryk Pulikowski, rzecznik Urzędu Miasta, do stolicy Warmii trafi ok. 231 mln zł. Podkreśla, że środki mają być przeznaczone na rozwój transportu zbiorowego. – Pieniądze trafiają do nas w miarę podpisywanych umów i postępów w realizacji zadań. Pierwsza umowa już została zawarta, kolejna prawdopodobnie na przełomie I i II kwartału – uważa Pulikowski.

Powstanie centrum przesiadkowe

Na co pójdą te pieniądze? Miasto wybuduje kolejną nitkę linii tramwajowej, która połączy następne sypialne osiedla ze Śródmieściem. – Poza tym wyremontujemy śródmiejskie ulice oraz wybudujemy infrastrukturę, która będzie preferować komunikację miejską (m.in. buspasy) – wylicza Pulikowski.

Jedną z większych inwestycji realizowanych dzięki temu wsparciu będzie budowa zintegrowanego węzła przesiadkowego przy Dworcu PKP i PKS. Władze miasta chcą, by dworzec kolejowy został połączony z autobusowym i galerią handlową, a także przystankami komunikacji miejskiej.

– Centrum przesiadkowe jest częścią projektu związanego z przebudową ul. Partyzantów. Projektowanie zostało zakończone, teraz staramy się o wydanie ZRID (zezwolenia na realizację inwestycji drogowej – red.). Jesienią ogłosimy przetarg na wybór wykonawcy, zatem prace mogłyby się zacząć wiosną 2018 r. – informuje Patryk Pulikowski.

Dzięki dotacjom wraz z budową centrum przesiadkowego będzie możliwa przebudowa układu ulic w centrum miasta (ul. Pieniężnego wraz z mostem św. Jakuba oraz ul. Partyzantów), gdzie dzięki buspasom pierwszeństwo będzie miała komunikacja miejska.

Nowy most na Łynie

Sama ul. Partyzantów po przebudowie ma mieć po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, na zewnętrznych zostaną wytyczone buspasy. Inwestycja zakłada też specjalne rozwiązania dla pieszych i rowerzystów. Częścią projektu będzie też przebudowa ul. Pieniężnego oraz budowa nowego mostu nad Łyną, bo obecny nie spełnia warunków technicznych.

W planach jest też modernizacja drogi w kierunku pl. Jana Pawła II. Jej charakter będzie utrzymany. Będzie miała po trzy pasy ruchu, w tym jeden buspas prowadzący do al. Piłsudskiego. Miasto chce też rozbudować system ITS i sieć dróg rowerowych. Poza tym ratusz planuje kupić dwa nowe tramwaje.

– Inwestycje mają się zacząć w tym roku. Trwa ocena ofert złożonych na przebudowę ul. Pieniężnego wraz z budową mostu nad rzeką Łyną, wkrótce ogłoszone zostaną kolejne konkursy – na ul. Partyzantów i na tramwaje – zapowiada Patryk Pulikowski.

Inwestycje mają potrwać od roku do dwóch lat. – Z budżetu na zadania miasto planuje przeznaczyć ok. 130 mln zł, a pieniądze wspólnotowe to ok. 231 mln zł – wylicza urzędnik.

Szybciej przez centrum

Dzięki tym inwestycjom, jak tłumaczą władze Olsztyna, wzrośnie atrakcyjność transportu zbiorowego w samym mieście oraz otaczającym go obszarze, przez co zwiększy się jego wykorzystanie. Poza tym projekt przyczyni się do integracji funkcjonujących w pobliżu Dworca PKP i PKS różnych form transportu, co usprawni także połączenie Olsztyna z otaczającymi go miejscowościami, a w zatłoczonych rejonach miasta ruch ma być bardziej płynny dzięki uprzywilejowaniu transportu zbiorowego.

Innymi zaletami inwestycji ma być też rozwijanie tzw. łańcuchów ekomobilności, czyli integracja transportu zbiorowego, ruchu rowerowego i pieszego, co przyczyni się do skrócenia czasu podróży komunikacją miejską i poprawy bezpieczeństwa ruchu czy poprawy dostępności centrum miasta dla komunikacji zbiorowej i rowerów.

– Dzięki tym inwestycjom kierowcy zyskają wyremontowane ulice, a pasażerowie jeszcze sprawniejszy, bardziej nowoczesny i komfortowy transport publiczny – podsumowuje Patryk Pulikowski.

Pieniądze będą przeznaczone na budowę zintegrowanego węzła przesiadkowego przy Dworcu PKP i PKS, przebudowę ul. Pieniężnego wraz z mostem św. Jakuba oraz ul. Partyzantów czy na zakup nowych tramwajów. Przy okazji inwestycji wzdłuż murów katedry św. Jakuba powstaną planty.

Umowę na dofinansowanie prezydent Olsztyna podpisał w Ministerstwie Rozwoju w połowie grudnia. Pieniądze na ekologiczny transport dla stolicy Warmii i Mazur pochodzić będą z programu operacyjnego „Polska wschodnia".

Pozostało 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego