To tzw. LVP – Low Visibility Procedures. Było to możliwe dzięki uruchomieniu w porcie systemu ILS II kategorii.
Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice-Pyrzowice jest najwyżej położonym w Polsce lotniskiem komunikacyjnym. Znajduje się na wysokości 303 m n.p.m. – Bardzo złe warunki zdarzają się więc niezwykle rzadko. ILS II oznacza praktycznie nieprzerwaną pracę lotniska 24 godziny na dobę przez 365 dni w roku – mówi Cezary Orzech, rzecznik katowickiego portu. Wdrożenie systemu było możliwe po wybudowaniu nowej drogi startowej o długości 3200m. Została ona oddana do użytku po przeniesieniu ruchu ze starej drogi startowej, która liczyła 2,8 km, wiosną 2015 r.
Orzech podkreśla, że nowa droga startowa to nie tylko beton, drogi kołowania, ale też 1097 świateł. Poza tym w Katowicach powstał awaryjny system zasilania elektrycznego, który pozwala włączyć awaryjne zasilanie w ciągu ułamka sekundy (przy starej drodze startowej zajmowało to kilka sekund). Dodaje, że stworzenie warunków pod ILS II kategorii kosztowało ponad 160 mln zł.
ILS II kategorii na katowickim lotnisku zaczął oficjalnie pracować 19 września br., po rocznych próbach. Na 14 lotnisk międzynarodowych w Polsce, Katowice Airport jest szóstym z ILS II kategorii.
Mikołaj Karpiński z Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej potwierdza, że nie tylko w Katowicach wdrożono rozszerzone procedury startów i lądowań. - Takich lotnisk jest więcej. Obowiązują one we wszystkich portach, gdzie jest ILS II lub III oraz gdzie jest ILS cat. I, ale wdrożono procedury LVTO – tłumaczy. Dodaje, że aby je wprowadzić zarządzający lotniskiem musi podjąć szereg inwestycji, jak odpowiednie wyposażenie lotniska: m.in. światła, oznakowanie, zasilanie, kwestie awaryjne, opracować i wdrożyć procedury operacyjne określające zasady funkcjonowania wielu służb lotniskowych. Musi również przejść proces certyfikacji i zatwierdzenia procedur LVP przez władzę lotniczą ULC. Marta Chylińska, rzecznik ULC tłumaczy, że w celu dopuszczenia do wykonywania takich operacji, zarządzający lotniskiem musi przejść proces certyfikacji lotniska, który realizowany jest przez prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego.