Unia wsparła budowę części A1

Śląski fragment autostrady A1 pomiędzy Częstochową a Pyrzowicami ma być gotowy w połowie 2019 roku.

Publikacja: 07.02.2017 20:00

Budowa A1 otrzymała 315 mln euro unijnego wsparcia

Budowa A1 otrzymała 315 mln euro unijnego wsparcia

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Komisja Europejska przekazała właśnie na tę inwestycję 315 milionów euro. Reszta będzie pochodzić z budżetu państwa oraz Krajowego Funduszu Drogowego. W swoim oświadczeniu Komisja poinformowała, że chodzi o fragment drogi na Śląsku między Częstochową a Pyrzowicami, który jest częścią korytarza transportowego Bałtyk–Adriatyk, łączącego Północ Europy z Południem.

„Sieć połączeń drogowych w całej Unii przyczynia się do rozwoju lokalnych gospodarek, utrzymuje ich konkurencyjność i przynosi pozytywne zmiany w życiu obywateli" – napisała w oświadczeniu Corina Cretu, komisarz UE do spraw regionalnych.

Budowa odcinka autostrady A1, który połączy Pyrzowice z Częstochową, już trwa. Będzie miał w sumie około 57 kilometrów długości, a jego budowa pochłonie ponad 2 mld złotych. Ten śląski fragment A1 podzielono na cztery odcinki.

Najdłuższy i najbardziej wysunięty na północ będzie odcinek F. Zaczynać się będzie węzłem Rząsawa, a kończyć w Blachowni. Będzie to licząca 20,3 kilometra część zachodniej obwodnicy Częstochowy, którą wybuduje firma Salini. Drogowcy weszli na budowę w połowie października 2015 roku, a mają ją zakończyć do połowy czerwca 2019 roku. Ta część pochłonie ponad 703 mln złotych.

Najkrótszy fragment to odcinek G, który liczy zaledwie 4,7 kilometra. Umożliwi on przejazd pomiędzy Blachownią (bez węzła) i węzłem Zawodzie. Wybuduje go spółka Berger-Bau. Tu prace zaczęły się już pod koniec sierpnia 2015 roku i potrwają do końca listopada 2018 roku. Ich wartość to prawie 220 mln zł.

Odcinek I liczy z kolei 15,1 km. Jego budowa zaczęła się pod koniec sierpnia 2015 r. i potrwa do końca listopada 2018 r. Wtedy ma zostać oddany do użytku. – Postęp prac jest zgodny z harmonogramem, a zaawansowanie rzeczowe na koniec grudnia wynosiło 40 proc. – informuje Jan Krynicki z Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA). Wartość robót to ponad 609 mln zł.

Następny fragment to odcinek H od węzła Zawodzie do węzła Woźniki (z węzłem). Liczy – 16,7 kilometra. Jego budowa zaczęła się w marcu zeszłego roku i ma potrwać do połowy września 2019 roku, ale wykonawca zapowiedział jej przejezdność już wcześniej, w połowie roku. Na razie firma, która buduje ten fragment, wykonała 15 proc. prac (dane z końca grudnia). Ta część A1 ma kosztować ponad 574 mln zł. Odcinek H oraz I buduje firma Strabag. – Zgodnie z terminami zawartymi w umowach przejezdność całego odcinka A1 Pyrzowice–Częstochowa powinna nastąpić w I półroczu 2019 roku – zapewnia Krynicki.

Autostrada A1 to jedna z kluczowych tras szybkiego ruchu w Polsce. Leży w ciągu międzynarodowej trasy E75 oraz w VI transeuropejskim korytarzu transportowym. A1 jest jedyną autostradą w Polsce o przebiegu południkowym. Obecnie w eksploatacji jest 430 km trasy (odcinki Pruszcz Gdański – Piotrków Trybunalski oraz Pyrzowice – Gorzyczki). Łączna długość A1 to ponad 560 km. Na terenie województwa śląskiego autostrada będzie liczyła w sumie 167,5 kilometra.

Wybudowane do tej pory odcinki Sośnica–Gorzyczki i Pyrzowice–Maciejów–Sośnica kosztowały 8,7 mld zł. Poza odcinkiem Częstochowa–Pyrzowice na rozpoczęcie budowy czeka ostatni fragment A1 – od granic województwa łódzkiego do Częstochowy (liczy 16 kilometrów). W grudniu GDDKiA dostała pozwolenie na jego budowę, a teraz czeka na potwierdzenie finansowania, by wszcząć procedurę przetargową.

Komisja Europejska przekazała właśnie na tę inwestycję 315 milionów euro. Reszta będzie pochodzić z budżetu państwa oraz Krajowego Funduszu Drogowego. W swoim oświadczeniu Komisja poinformowała, że chodzi o fragment drogi na Śląsku między Częstochową a Pyrzowicami, który jest częścią korytarza transportowego Bałtyk–Adriatyk, łączącego Północ Europy z Południem.

„Sieć połączeń drogowych w całej Unii przyczynia się do rozwoju lokalnych gospodarek, utrzymuje ich konkurencyjność i przynosi pozytywne zmiany w życiu obywateli" – napisała w oświadczeniu Corina Cretu, komisarz UE do spraw regionalnych.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego