Jasionka ma być sercem biznesu

Regularne loty frachtowców z Rzeszowa za ocean to wizja ambitna i projekt docelowy – mówi Michał Tabisz, prezes spółki Port Lotniczy „Rzeszów-Jasionka".

Publikacja: 18.09.2016 23:00

Michał Tabisz, prezes spółki Port Lotniczy „Rzeszów-Jasionka"

Michał Tabisz, prezes spółki Port Lotniczy „Rzeszów-Jasionka"

Foto: materiały prasowe

Rz: Ostatnio znowu głośno mówi się o uruchomieniu na terenie Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka bazy Ryanaira

Michał Tabisz:: Rozmowy są w toku od wielu miesięcy. Operacyjnie i technicznie jesteśmy w pełni przygotowani. Potwierdzili to audytorzy Ryanaira. Pozostają do dogrania kwestie biznesowe. Wierzę, że osiągniemy porozumienie i w przyszłym roku ta baza powstanie.

Faktem jest natomiast, że Podkarpacie z Programu Polski Wschodniej otrzyma 95 mln zł na budowę i rozbudowę drogi wojewódzkiej biegnącej wzdłuż portu lotniczego w Jasionce. Jak znaczenie ma ta inwestycja dla portu lotniczego.

Z pewnością usprawni komunikację nie tylko z lotniskiem, ale sąsiadującym z nim centrum wystawienniczo-kongresowym oraz pobliską strefą ekonomiczną. Ma to szczególne znaczenie z punktu widzenia planowanego rozwoju usług cargo.

Obejmując funkcje prezesa portu lotniczego, zapowiedział Pan, że jednym z priorytetów będzie właśnie uruchomienie bezpośrednich połączeń transatlantyckich cargo.Regularne loty frachtowców z Rzeszowa za ocean to wizja ambitna i projekt docelowy, ale realizacja tej wizji zależy od ogromnej liczby czynników zewnętrznych, niezależnych od portu lotniczego. Jeśli chodzi o infrastrukturę, robimy stały progres. Spośród wszystkich lotnisk regionalnych w Polsce mamy najdłuższy, 3200-metrowy pas startowy, co pozwala lądować największym na świecie samolotom transportowym takim jak An-124 Rusłan czy Boeing 747. Bywało, że w jednym czasie trzy takie samoloty stały na płycie lotniska w Jasionce i ładowały luki bagażowe. To pokazuje naszą gotowość do tego typu operacji. Nasze możliwości zwiększą się znacznie w połowie przyszłego roku, gdy zacznie funkcjonować nowy terminal cargo

Ile ton ładunków w tej chwili odprawianych jest w Jasionce?

W rekordowym 2015 roku było to prawie 4500 ton. W skali dużych portów to niedużo, ale patrząc na statystyki lotniska w Jasionce, ten wolumen rokrocznie się zwiększa. Regularnie droga lotniczą przesyłki trafiają od nas do Warszawy i Frankfurtu. Ponadto, i to jest większy wolumen, odprawiamy tzw. przesyłki RFS, które ciężarówkami są wiezione do hubów w Polsce i za granicą, a następnie w świat transportowane przez LOT, Lufthansę czy Emirates. Ale najwięcej satysfakcji daje nam obsługa dużych frachtowców, które co jakiś czas przylatują do Rzeszowa.

Pasażerowie Jasionki tylko do końca października będą latać do Skandynawii, jakie kierunki zostaną uruchomione w zamian?

Bezwzględnie chcę zwiększać dostęp pasażerów do Rzeszowa droga lotniczą, bo to warunek ekonomicznego rozwoju regionu. Bez tego nie ma szans na zwiększenie inwestycji, eksportu, a także ruchu turystycznego, który jest ważnym elementem gospodarki Podkarpacia. Działamy jednak na rynku bardzo konkurencyjnym. Jest więcej lotnisk, które chciałby nowych połączeń niż dostępnych na rynku samolotów. Od września udało się jednak uruchomić loty z Rzeszowa do Berlina. Docelowo chcemy, aby było więcej słonecznych kierunków turystycznych. Mamy już pierwszy sukces, w przyszłym roku w sezonie wakacyjnym będzie można latać z Rzeszowa na Majorkę. Obserwujemy rosnące zainteresowanie regionem turystów z Izraela

Dziś współwłaścicielami lotniska województwo podkarpackie oraz przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze. Czy spółka potrzebuje wzmocnienia kapitałowego?

Widzielibyśmy, jako udziałowca inne samorządy lokalne, przede wszystkim miasto Rzeszów, ale także gminę Trzebownisko, na której terenie znajduje się lotnisko. Samorządy miejskie są współudziałowcami portów regionalnych m.in. w Łodzi, Lublinie, Wrocławiu, Poznaniu czy Szczecinie. We wszystkich tych miastach porty lotnicze umiejscowione poza terenem gminy miejskiej, czyli sama lokalizacja nie powinna być przeszkodą. Niedawno spotkałem się z rzeszowskim radnymi, rozmawiałem także z prezydentem Rzeszowa i widzę dużą otwartość oraz zrozumienie dla potrzeb rozwojowych naszego lotniska.

Od trzech miesięcy, tuż za miedzą funkcjonuje Centrum Kongresowo-Wystawiennicze. Dostrzega pan już efekt synergii dla lotniska?

Centrum z każdym miesiącem będzie generowało coraz większy ruch biznesowy, chcemy z tego skorzystać. Bardzo mi zależy na tym, aby klienci biznesowi lotniska odczuli poprawę jakości obsługi. To mój priorytet, bo to pasażerowie, którzy regularnie podróżują z naszego portu.

I dlatego na terenie lotniska ma powstać hotel?

Tak. Brak hotelu wszystkim doskwiera. Decyzja o tym, kto go będzie budował, powinna zapaść do końca roku. Jako port lotniczy dysponujemy odpowiednim gruntem, w zasadzie to jedyna sensowna lokalizacja dla tego rodzaju obiektu. Mam nadzieję, że za dwa lata pierwsi nasi pasażerowie, ale również goście Centrum Kongresowo-Wystawienniczego będą w tym hotelu nocowali. Będzie on służył także przedsiębiorcom działającym w strefie ekonomicznej położonej w pobliżu lotniska.

Widzi pan szansę na inne pozalotniskowe przychody?

Choćby z wynajmu powierzchni wciąż dostępnej w naszym terminalu, działalności marketingowej, którą też chcemy rozwijać. Lotnisko jest dobrym miejscem do promocji, szczególnie dla tzw. marek premium. Pracujemy nad kompleksową wizją zabudowy przestrzeni wokół lotniska, bo naszych gruntów jest coraz mniej i musimy zaplanować, co ma powstać na tych wolnych przestrzeniach w sposób skorelowany z istniejącą infrastrukturą. Są jeszcze tereny, które można wykorzystać ściśle pod zabudowę przemysłową, są tereny gdzie, mogłyby powstać biurowce i centra handlowe.

Rz: Ostatnio znowu głośno mówi się o uruchomieniu na terenie Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka bazy Ryanaira

Michał Tabisz:: Rozmowy są w toku od wielu miesięcy. Operacyjnie i technicznie jesteśmy w pełni przygotowani. Potwierdzili to audytorzy Ryanaira. Pozostają do dogrania kwestie biznesowe. Wierzę, że osiągniemy porozumienie i w przyszłym roku ta baza powstanie.

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego