Artyści na tropie miłości

Sześć premier, Rzeszowskie Spotkania Teatralne i nowy Międzynarodowy Festiwal Trans/Misje zaproponuje Teatr im. Siemaszkowej.

Publikacja: 17.09.2017 23:00

Rzeszowskie „Pogorzelisko” Cezarego Ibera grane było m. in. na Festiwalu Teatrów Europy Środkowej w

Rzeszowskie „Pogorzelisko” Cezarego Ibera grane było m. in. na Festiwalu Teatrów Europy Środkowej w Koszycach.

Foto: Teatr w Rzeszowie, Maciej Mikulski

Sezon 2017/2018 upłynie na rzeszowskiej scenie pod hasłem „Poszukiwanie miłości", które połączy sześć premier.

Wielkie uczucia

Pierwszą z nich będzie „Kolacja dla głupca" Francisa Vebera w reżyserii Marcina Sławińskiego, twórcy rzeszowskiej inscenizacji „Szalonych nożyczek", granej w Siemaszkowej od 2011 roku, już ponad 200 razy. Również nowy spektakl ma wielkie szanse na sukces, bo słynna francuska komedia cieszy się niesłabnącą popularnością od 20 lat. Pierwsi widzowie dowiedzą się, kto jest tytułowym głupcem, już 23 września.

7 października odbędzie się premiera sztuki „Serce bez granic" poświęconej kardynałowi Adamowi Kozłowieckiemu, jednemu z najbardziej zasłużonych polskich misjonarzy. Aż przez 61 lat pełnił posługę w Zambii. Był nie tylko oddanym kapłanem i duszpasterzem, ale także odważnym obrońcą praw człowieka i orędownikiem niepodległości narodów. Spektakl wyreżyseruje Sławomir Gaudyna.

W rzeszowskim teatrze ponownie pracować będzie Jan Szurmiej. Autor cenionych spektakli „Sztukmistrz z Lublina", „Ania z Zielonego Wzgórza", „Siostrunie" i „Wielka woda", tym razem opowie historię słynnej francuskiej piosenkarki Edith Piaf, która zainspirowała już wielu twórców. Należy do nich niewątpliwie reżyser spektaklu, który po raz kolejny wraca do legendy wokalistki. Ale pokaże również jej porażki, rozczarowania i miłosne niespełnienie. Premiera 9 lutego 2018 uświetni inaugurację 24. Rzeszowskich Spotkań Karnawałowych.

Trzy pozostałe nowe przedstawienia sezonu łączyć będą motywy namiętności, dyktowanych odczuciem nienasycenia i pragnieniem szczęścia. Pierwsze z nich to „Idiota" według Fiodora Dostojewskiego, zaplanowane na 9 grudnia w reżyserii Szymona Kaczmarka. Reżyser podejmie takie tematy, jak świętość, miłość oraz rzeczywistość, która nie przystaje do stylu życia księcia Myszkina.

W kwietniu dyrektor Jan Nowara wyreżyseruje „Miłość i gniew" Johna Osborne'a. Jego bohaterowie prowadzą niebezpieczną grę. Celem są ekstremalne uczucia, które stanowią remedium na codzienną stagnację, obojętność, rutynę, dostarczające życiodajnej energii. Manipulacja emocjami i brutalna szczerość – mogą jednak okazać się, jak każde lekarstwo, również trucizną.

W maju Jakub Kasprzak wyreżyseruje „Sinobrodego nadzieję kobiet" Dei Loher. Tytułowy bohater, poszukując utraconej ukochanej, morduje te, które nie mogą jej zastąpić. Balansuje na granicy paradoksalnego spełnienia i chorego snu.

W kręgu mitologii

W listopadzie odbędzie się czwarta edycja Festiwalu Nowego Teatru, jednego z najbardziej cenionych w Polsce. Jego motywem przewodnim będzie hasło „Nowe mitologie".

Konstrukcja programu uwydatnia dający się ostatnio zaobserwować w teatrze powrót do klasyków, z pomocą którego artyści chcą rozmawiać z publicznością. Program nie jest jeszcze ostatecznie zatwierdzony, bowiem dwa z branych pod uwagę spektakli czekają na premierę. Chodzi o „Rasputina" Jolanty Janiczak w inscenizacji Wiktora Rubina z Teatru im. Żeromskiego w Kielcach oraz przedstawienie Janusza Opryńskiego „Św. Idiota" wg Fiodora Dostojewskiego z Teatru Polskiego w Bielsku-Białej.

Rzeszowscy widzowie zobaczą „Będzie Pani zadowolona, czyli rzecz o ostatnim weselu we wsi Kamyk" w reżyserii Agaty Dudy-Gracz z Teatru Nowego w Poznaniu. Z Teatru Współczesnego w Szczecinie przyjedzie „Bzik. Ostatnia minuta" Jana Czaplińskiego w reżyserii Eweliny Marciniak. Teatr im. Jerzego Szaniawskiego w Wałbrzychu pokaże „Gdyby Pina nie paliła, to by żyła" Cezarego Tomaszewskiego.

Wydarzeniem będą „Chłopi" wg Władysława Reymonta w inscenizacji Krzysztofa Garbaczewskiego ze stołecznego Teatru Powszechnego. Widzowie obejrzą też dyplom studentów krakowskiego PWST „Do dna" według scenariusza Włodzimierza Szturca w reżyserii Ewy Kaim, uważane za jedno z najwspanialszych wydarzeń minionego sezonu.

Nurt główny tradycyjnie zostanie wzbogacony o szereg wydarzeń towarzyszących – czytania performatywne, pokazy filmowe, wystawy, debaty, warsztaty, rozmowy z twórcami. W cyklu „Dybuki. Przepisywanie pamięci" znajdą się „Dybuk" wg Szymona An-skiego Mai Kleczewskiej z Teatru Żydowskiego w Warszawie, „DyBBuk" Artura Pałygi w reżyserii Tomasza Węgorzewskiego, zaś Paweł Passini pokaże koncert multimedialny „Obecni". W cyklu „nowy teatr/EUROPA" zobaczymy „Pamiętnik Anny Frank" Ondreja Šotha z Państwowego Teatru w Koszycach. Sezon obfitował też będzie w szereg działań o charakterze edukacyjnym, na które złożą się m.in. Dyskusyjny Klub Teatralny, warsztaty dla nauczycieli, projekt „Teatr w plecaku", będą to pokazy filmowe spektakli połączone z warsztatami w miejscowościach znacznie oddalonych od Rzeszowa, gdzie nie ma idealnych warunków do prezentacji przedstawień. Działać też będzie „Pogotowie teatralne", czyli profesjonalne wsparcie dla małych lokalnych grup teatralnych, a także prowadzone w formie zabaw warsztaty dla dzieci.

Nowa inicjatywa

Finał poprzedniego sezonu zaowocował festiwalem, który powołano do życia podczas uroczystości 13 czerwca w Muzeum-Zamku w Łańcucie. Dyrekcja Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie oraz jego partnerzy zagraniczni – Państwowy Teatr w Koszycach, Narodowy Morawsko-Śląski Teatr w Ostrawie, Teatr im. Mihála Csokonaiego w Debreczynie, Narodowy Ukraiński Teatr Dramatyczny im. Marii Zańkowieckiej we Lwowie oraz Teatr Dramatyczny im. Juozasa Miltinisa w Poniewieżu organizować będą Międzynarodowy Festiwal Sztuk TRANS/MISJE. Będzie on stanowił platformę prezentacji różnych rodzajów twórczości, których fundamentem jest regionalna wspólnota i wyjątkowa tożsamość pogranicza.

Festiwal ma charakter wędrowny i co roku będzie przenosił się do innego miasta partnera festiwalu. Zawsze jednak organizowany będzie na przełomie sierpnia i września, inaugurując nowy sezon artystyczny teatru-gospodarza. Na każdą edycję złoży się prezentacja sześciu programów narodowych. Pierwszą zaplanowano w Rzeszowie i Łańcucie 25 sierpnia – 1 września. Tytuł będzie brzmiał „1918. Koniec i początek" – na rok 2018 przypada bowiem 100. rocznica ustanowienia nowego europejskiego porządku, kiedy wiele narodów w naszej części Europy odzyskało niepodległość i suwerenność.

W polskim programie narodowym, który moderować będzie Teatr im. W. Siemaszkowej w Rzeszowie, znajdzie się m.in. projekt teatralno-reporterski „1918//2018: LWÓW". Głównym założeniem jest przygotowanie reportażu oraz spektaklu teatralnego na temat stanu dzisiejszej pamięci, dotyczącej historycznych wydarzeń, które miały miejsce we Lwowie w 1918 r. Główne pytanie brzmi: czy możemy dzisiaj spojrzeć na trudną historię z szacunkiem dla siebie nawzajem?

Punktem wyjścia będzie analiza dostępnych materiałów dokumentalnych oraz praca reporterska we Lwowie i Rzeszowie, którą wykonają ukraiński reporter Mirosław Wlekły oraz polska reżyserka Katarzyna Szyngiera.

Odbędzie się też premiera przedstawienia „Iłła. Notatki z utopii" Teatru im. W. Siemaszkowej wg scenariusza cenionej pisarki Weroniki Murek w reżyserii Julii Mark. Spektakl zainspiruje biografia Kazimiery Iłłakowiczówny – poetki, tłumaczki, ale także osobistej sekretarki i przyjaciółki marszałka Józefa Piłsudskiego. Iłłakowiczówna obserwowała proces budowania II RP z perspektywy rządowego centrum, rozdarta pomiędzy role poetki i urzędniczki.

Tematem „Do niepodległej" Jana Nowary, Marka i Macieja Mikulskich – widowiska w plenerach Zamku w Łańcucie i na mobilnej Scenie Wędrownej Teatru im. W. Siemaszkowej – będą czyny i gesty patriotyczne w obrazach, listach, pamiętnikach i pieśniach z epoki. W przestrzeniach Muzeum-Zamku w Łańcucie zaplanowano wystawę „Sztuka walcząca". W programie są także panele dyskusyjne z udziałem historyków, publicystów, intelektualistów na temat roku 1918 jako przełomu w dziejach Europy Środkowej.

Widowisko inaugurujące festiwal przygotuje Lech Raczak, zaś widowisko finałowe odbędzie się na scenie plenerowej i w przestrzeni bulwarów nad Wisłokiem. Spektakl przygotowany zostanie we współpracy z lokalnym zespołem pieśni i tańca, w którego repertuarze znajdują się tańce oraz pieśni polskie i podkarpackie. Uzupełnią je baśń o kwiecie paproci spisana przez Józefa Ignacego Kraszewskiego oraz „Baśń nocy świętojańskiej" Jana Kasprowicza. Będą tworzywem spektaklu o mocno współczesnej formie: uwzględniającego język internetu, kulturę rave i techno. Za scenariusz i reżyserię odpowiadać będzie Martyna Łyko.

Wyjazdy

Teatr im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie od początku września gości na scenach polskich i zagranicznych teatrów. 10 września zaprezentował spektakl „Pogorzelisko" w Państwowym Teatrze w Koszycach w ramach XI Festiwalu Teatrów Europy Środkowej. 15 października również z przedstawieniem „Pogorzelisko" weźmie udział w XVII Festiwalu Dramaturgii Współczesnej „Rzeczywistość przedstawiona" organizowanym przez Teatr Nowy w Zabrzu.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora: j.cieslak@rp.pl

Sezon 2017/2018 upłynie na rzeszowskiej scenie pod hasłem „Poszukiwanie miłości", które połączy sześć premier.

Wielkie uczucia

Pozostało 98% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego