To, że Rzeszów stawia na innowacje, wiadomo od dawna. Dotyczy to także transportu publicznego. W mieście wdrażany jest program „Budowa systemu integrującego transport publiczny miasta Rzeszowa i okolic", którego wartość wyniosła 415 mln zł, z czego aż 311 mln zł to dofinansowanie z dotacji unijnych. – Celem strategicznym tego projektu była poprawa funkcjonowania transportu miejskiego, a obejmował on trzy obszary: rozbudowę układu komunikacyjnego, zakup nowoczesnych i komfortowych autobusów oraz utworzenie Rzeszowskiego Inteligentnego Systemu Transportowego – przypomina Maciej Chłodnicki, rzecznik Urzędu Miasta w Rzeszowie.

Do tej pory dzięki programowi miasto kupiło 80 nowoczesnych autobusów. Obecnie do obsługi 55 linii autobusowych, które przewożą dziennie ok. 100 tys. pasażerów, Rzeszów ma 180 pojazdów, z czego połowa zasilana jest gazem CNG. Ale to nie koniec zakupów. Do wiosny 2018 r. stolica regionu chce kupić 50 kolejnych nowych autobusów, z czego 10 pojazdów będzie miało napęd elektryczny. W maju tego roku co prawda miasto unieważniło przetarg na zakup tych ostatnich pojazdów z powodu zbyt wysokiej ceny, ale w lipcu został rozstrzygnięty kolejny. – Wygrała go firma Solaris. Jeszcze w tym miesiącu podpiszemy z nią umowę na dostarczenie takich autobusów – zapowiada Maciej Chłodnicki. Zwycięzca przetargu oprócz dostarczenia 10 elektrycznych pojazdów będzie też musiał wybudować trzy stacje ładowania. Zarówno nowe pojazdy, które już są w Rzeszowie, jak i te, które dopiero trafią do miasta, będą wyposażone w autokomputer znajdujący się w kabinie kierowcy. W każdym jest też biletomat mobilny, który umożliwia zakup biletu normalnego lub ulgowego w prosty i intuicyjny sposób, przy czym płatność może być dokonana gotówką lub kartą płatniczą – opowiada rzeszowski urzędnik.

Ale to nie wszystkie innowacje związane z transportem publicznym w Rzeszowie. Kilka tygodni temu Rzeszów, jako pierwsze miasto w Polsce, podpisał z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju dokument pod nazwą „Porozumienie w sprawie wspólnej realizacji programu transportu bezemisyjnego". – Przedmiotem tej umowy jest opracowanie, przetestowanie, wdrożenie oraz sprzedaż nowych, innowacyjnych technologii w obszarze bezemisyjnego transportu publicznego – mówi Marek Ustrobiński, wiceprezydent miasta. Dodaje, że zgodnie z treścią podpisanego porozumienia na terenie Rzeszowa testowane będą autobusy komunikacji miejskiej, w których zastosowane mają być najnowsze rozwiązania w zakresie zastosowanego napędu, energochłonności pojazdu, rozwiązania eliminujące negatywny wpływ na środowisko naturalne czy też wpływające na bezpieczeństwo pasażerów. Chodzi m.in. o pojazdy, w których do napędu będą wykorzystane ogniwa wodorowe, czy też odzysk energii np. „pompy ciepła" oraz takie technologie, które zapewnią kierowanie pojazdem bez udziału kierowcy, tzw. pojazdy autonomiczne. Jeśli testy przebiegną pomyślnie, do końca 2021 r. miasto kupi łącznie 20 takich autobusów o długości 10, 12 i 18 metrów. W skali całego kraju Narodowe Centrum Badań i Rozwoju ma dostarczyć około 500 takich pojazdów.