Można zarobić na autozłomie

W Stalowej Woli uruchomiona została najnowocześniejsza w Polsce instalacja do odzysku metali.

Publikacja: 18.06.2017 23:00

Dzięki nowej instalacji z aut przeznaczonych do kasacji odzyskiwane będą m.in. frakcje miedzi i mosi

Dzięki nowej instalacji z aut przeznaczonych do kasacji odzyskiwane będą m.in. frakcje miedzi i mosiądzu.

Foto: Fotolia

Inwestycja o wartości ponad 3,4 mln euro została zrealizowana w zakładzie Wtór-Steel – spółki zajmującej się skupem złomu i odzyskiem surowców. Instalacja pozwala odzyskiwać frakcje miedzi, mosiądzu, aluminium oraz nierdzewnej stali pochodzących z rozdrabniania samochodów przeznaczonych do kasacji. Jej wysoka efektywność i duże możliwości przetwarzania pozwalają na obniżenie kosztów procesu. Wydajność instalacji sięga 25 ton na godzinę.

Centrum odzysku to ostatni etap złomowania starych pojazdów, które nie nadają się już do użytku. Najpierw z wraków usuwane są płyny oraz elementy niebezpieczne, np. akumulatory czy zbiorniki paliwa lub gazu. Następnie demontowane są te części, które można zregenerować lub wykorzystać do naprawy innych samochodów. W końcu ogołocona karoseria trafia do urządzenia zwanego strzępiarką, która rozrywa blachy na drobne kawałki. Te ostatnie są następnie segregowane: separator oddziela elementy nieżelazne, takie jak miedź, aluminium czy mosiądz.

Innowacyjny projekt, którego zadaniem było umożliwienie odzysku metali w sposób przyjazny dla środowiska, rozpoczęto w I kwartale 2015 roku. Jego realizacja była współfinansowana kwotą 1,3 mln euro z Norweskiego Mechanizmu Finansowego na lata 2009–2014 w ramach programu Green Industry Innovation Programme Poland. Został on opracowany przez przedsiębiorstwo Innovation Norway (udziały w nim mają norweskie ministerstwa oraz jednostki samorządu terytorialnego) razem z polskim Ministerstwem Rozwoju Regionalnego, Ministerstwem Środowiska, Ministerstwem Gospodarki oraz Narodowym Centrum Badań i Rozwoju. – Projekt, który został zrealizowany w firmie Wtór-Steel, jest przykładem, jak możemy pomagać polskim firmom w rozwoju – powiedziała podczas uroczystości uruchomienia instalacji Ingrid Norstein, radca Ambasady Norwegii w Polsce.

Wtór-Steel zajmuje się odzyskiem metali żelaznych oraz nieżelaznych. Firma współpracuje zarówno z klientami indywidualnymi, jak i dużymi firmami w kraju i za granicą. Gospodarka odpadami realizowana jest w trzech krokach: najpierw pracownicy spółki wykonują analizy, które pozwolą zidentyfikować odpady oraz klasyfikować je do odpowiednich metod zagospodarowania. Metoda zagospodarowania odpadu jest tak dobierana, aby zoptymalizować wszystkie czynniki zarówno pod względem ochrony środowiska, jak i ekonomii. Firma organizuje zbiórkę odpadów własnymi samochodami. Pomaga także w prowadzeniu dokumentacji przedsiębiorcom, od których je zabiera. Następnie odpady są zagospodarowywane w taki sposób, aby jak najwięcej odzyskanych surowców zostało przekazanych do dalszego obiegu, a ich uciążliwość dla środowiska okazała się jak najmniejsza.

W 2010 roku Wtór-Steel wdrożył także innowacyjną instalację do wytwarzania paliw alternatywnych z odpadów innych niż niebezpieczne. To odpowiednio wysortowane i przetworzone odpady zawierające energię, które uzyskuje się z przetworzonych odpadów przemysłowych i komunalnych. Składnikami paliw alternatywnych mogą być odpady gumowe, drzewne, papierowe, tkaniny czy tworzywa sztuczne. Instalacja do wytwarzania paliw alternatywnych pozwala przetworzyć ok. 50 tys. ton odpadów rocznie. Inwestycja była współfinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Podkarpacia w unijnej perspektywie finansowej 2007–2013.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: a.wozniak@rp.pl

Inwestycja o wartości ponad 3,4 mln euro została zrealizowana w zakładzie Wtór-Steel – spółki zajmującej się skupem złomu i odzyskiem surowców. Instalacja pozwala odzyskiwać frakcje miedzi, mosiądzu, aluminium oraz nierdzewnej stali pochodzących z rozdrabniania samochodów przeznaczonych do kasacji. Jej wysoka efektywność i duże możliwości przetwarzania pozwalają na obniżenie kosztów procesu. Wydajność instalacji sięga 25 ton na godzinę.

Centrum odzysku to ostatni etap złomowania starych pojazdów, które nie nadają się już do użytku. Najpierw z wraków usuwane są płyny oraz elementy niebezpieczne, np. akumulatory czy zbiorniki paliwa lub gazu. Następnie demontowane są te części, które można zregenerować lub wykorzystać do naprawy innych samochodów. W końcu ogołocona karoseria trafia do urządzenia zwanego strzępiarką, która rozrywa blachy na drobne kawałki. Te ostatnie są następnie segregowane: separator oddziela elementy nieżelazne, takie jak miedź, aluminium czy mosiądz.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego