Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Życie Rzeszowa i Podkarpacia

Jest lotnisko, będzie i biznes

Danuta Walewska
Fotorzepa / Waniek Ryszard
Kolejne miliony złotych poszły na modernizację niedużego regionalnego lotniska. Tym razem chodzi o Krosno, na którego dostosowanie do przyjmowania maszyn nawet z 40 osobami na pokładzie wydano 38 mln złotych.

Z kroœnieńskiego lotniska w założeniu ma korzystać biznes, szkoleniowcy oraz miłoœnicy latania sportowego, tych zapewne będzie najwięcej. Chociaż i instytucja powietrznych taksówek także staje się coraz bardziej popularna wœród ludzi, którym się spieszy.

Nie jest tajemnicš, że wszystkie prognozy mówiš o tym, że Polacy będš latali coraz więcej. Rosnš płace i maleje bezrobocie, co też dobrze rokuje. Więc z pewnoœciš będzie przybywać osób, które w cišgu jednego dnia będš chciały przylecieć do Krosna, załatwić sprawy biznesowe i tego samego dnia wrócić do domu.

Samorzšd Krosna nie ma wielkich ambicji. W lotnisko zainwestowano z rozsšdkiem, bez mocarstwowego rozmachu i mrzonek o przyszłoœci. Nie zbudowano ponad 2-kilometrowego pasa do przyjmowania œrednich boeingów czy airbusów, ale utwardzonš drogę lšdowania, tańszš i w pełni wystarczajšcš jak na potrzeby takiego portu. Dzięki temu już w 40 minut można przebyć odległoœć niespełna 300 km w linii prostej dzielšcej to miasto od stolicy. Podróż samochodem (347 km) trwa ponad pięć godzin.

Krosno nie ma nawet ambicji Radomia, skšd odlatujš kolejne linie, które miały się rozwijać w sadkowskim porcie. Kroœnieńska inwestycja kosztowała jednš trzeciš tego, co port w Radomiu, gdzie plany były równie wielkie, co obecne problemy. Z Radomia jest tylko 100 kilometrów do Warszawy, skšd można polecieć po dobrych cenach praktycznie w cały œwiat. W Kroœnie nikt nie ma zapędów międzynarodowych, ale za to powstała tutaj strefa, w której majš być produkowane lekkie i ultralekkie statki powietrzne, które gdzieœ trzeba będzie testować. Pewnie się uda, bo Dolina Lotnicza jest blisko. Działa spółka, która ma znaleŸć biznes i amatorów latania do korzystania z tego portu. Jest i szkoła lotnicza.

Oczywiœcie, jeœli wszystko pójdzie dobrze, samorzšd Krosna i władze lotniska czekajš kolejne inwestycje. Przyda się z pewnoœciš system naprowadzania umożliwiajšcy lšdowanie przy najgorszej nawet pogodzie. Jak na razie sprawnie działa dobrze zaprojektowane oœwietlenie, które pozwala prowadzić szkolenia nie tylko w dzień, ale i w nocy. Przyda się zapewne jeszcze jakiœ mały regionalny terminal, do którego obsługi znajdzie pracę kilka osób, z czego ucieszš się pracownicy aeroklubu. To wszystko nie jest odkrywaniem Ameryki, bo w kilku rozwiniętych krajach działajš już takie niewielkie porty, które ułatwiajš życie mieszkańcom regionu i przyczyniajš się do rozwoju lokalnej gospodarki. >R4

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL