Inwestycje w modernizację linii kolejowych w Pomorskim

Inwestycje w modernizację linii pozwolą zwiększyć prędkość pociągów, poprawią bezpieczeństwo i polepszą jakość obsługi pasażerów.

Aktualizacja: 09.05.2017 13:00 Publikacja: 08.05.2017 22:30

Pociągi pasażerskie na modernizowanych trasach mają pojechać z prędkością 140 km/h

Pociągi pasażerskie na modernizowanych trasach mają pojechać z prędkością 140 km/h

Foto: shutterstock

Pomorskie ma szanse na dalsze zwiększenie przewagi w wykorzystaniu pociągów przez mieszkańców regionu. Wszystko za sprawą planowanych inwestycji w modernizację linii kolejowych. Projekty o łącznej wartości ponad 6 miliardów złotych mają poprawić komunikację zarówno w regionie, jak i w przewozach międzyregionalnych. Poprawi się także transport towarów dzięki modernizacji linii, z których korzystają głównie pociągi towarowe.

Na liście podstawowej Krajowego Programu Kolejowego znalazło się dziesięć projektów. Kolejne dwa umieszczono na liście rezerwowej.

Pociągi pojadą szybciej

Jednym z kluczowych przedsięwzięć PKP Polskich Linii Kolejowych będzie modernizacja szlaku transportowego pomiędzy Bydgoszczą a Trójmiastem. Przedsięwzięcie jest finansowane z Funduszu Spójności w ramach programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko". Jego szacunkowa wartość sięga 1,6 mld zł, a prace na linii nr 201 Maksymilianowo–Gdynia Główna oraz na linii nr 203 łączącej stację Tczew ze stacją Kostrzyn mają być uzupełnieniem inwestycji poprawy dostępu do gdyńskiego portu. Projekt obejmuje elektryfikację odcinka pomiędzy Maksymilianowem a Gdynią oraz dobudowę drugiego toru na odcinkach najbardziej obciążonych ruchem.

Efektem ma być zwiększenie prędkości pociągów towarowych do 100 km/h, natomiast pasażerskich do nawet 140 km/h. Inwestycja stworzy nowy korytarz do portu w Gdyni, co pozwoli na przekierowanie tam większości ruchu towarowego z pominięciem obciążonych ruchem pasażerskim linii Trójmiejskiego Węzła Kolejowego. Dostosowanie układu torów i modernizacja urządzeń sterowania ruchem podniesie też przepustowość linii nr 201 i 203 oraz poprawi bezpieczeństwo.

W maju PLK podpiszą umowę o rewitalizacji linii kolejowej nr 207 pomiędzy Gardeją na granicy województwa a Malborkiem. Inwestycja, która ma być finansowana w ramach regionalnego programu operacyjnego, będzie realizowana w latach 2017–2019. Ma stworzyć alternatywne połączenia dla mieszkańców województw pomorskiego i kujawsko-pomorskiego, poprawić dostęp do kolei oraz skrócić czas przejazdu pociągów pasażerskich relacji Grudziądz–Malbork z półtorej godziny do ok. godziny i 17 minut.

Plan robót zakłada rewitalizację torów i przeszło 120 mostów, wiaduktów i przepustów, ponadto przebudowę peronów na trasie. Zostaną one dostosowane do potrzeb niepełnosprawnych, wyposażone w nowe wiaty, oświetlenie, ławki, nawierzchnie antypoślizgową oraz tablice informacyjne. Na 36 przejazdach kolejowo-drogowych będzie zamontowana dodatkowa sygnalizacja, a na stacji w Kwidzynie pojawią się nowa nastawnia i nowe urządzenia sterowania ruchem.

Wygodniej na stacjach

W latach 2017–2020 odnowiona zostanie linia kolejowa nr 405 na odcinku granica województwa – Słupsk – Ustka. Inwestycja w Krajowym Programie Kolejowym oszacowana jest na 203 mln zł, obecnie trwa przetarg na wybór wykonawcy. Podpisanie umowy planowane jest na drugi kwartał 2017 r., a przedsięwzięcie będzie finansowane w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego. Jednym z najważniejszych efektów prac będzie skrócenie czasu przejazdu pociągów pasażerskich: z godziny i 49 minut do ok. godziny i 37 minut w relacji Szczecinek–Słupsk. Do tego dojdą ułatwienia dla niepełnosprawnych, dzięki podwyższeniu peronów oraz montażowi pochylni ułatwiających wejście na perony.

Jak informuje PLK, rewitalizacja linii obejmie wymianę wyeksploatowanych torów, przebudowę 47 obiektów inżynieryjnych, w tym m.in.: 8 wiaduktów, 4 mostów, 32 przepustów. Wybudowane zostanie nowe przejście pod torami w miejscowości Kępice i wyremontowane podziemne przejście dla pieszych w Miastku. W 20 miejscach, m.in. na stacjach Miastko i Ustka oraz przystankach kolejowych Słosinko, Biesowice, Gałęzinowo czy Mokrzyca, podróżni będą mieli do dyspozycji bardziej wygodne niż dotychczas perony, ponadto nowe oświetlenie, wiaty i ławki.

Działania poprawiające funkcjonowanie połączeń kolejowych realizowane będą również w ramach tzw. zintegrowanych inwestycji terytorialnych, mających poprawiać jakość życia w regionie i dofinansowywanych z funduszy unijnych. Część pieniędzy wyłoży zarząd województwa pomorskiego, dołożą się także samorządy. Zmodernizowana zostanie linia SKM z Gdańska do Rumii, dworzec podmiejski na stacji Gdynia Główna, a także osiem przystanków, w tym: Rumia Janowo, Gdynia Chylonia, Gdynia Stocznia, Gdynia Orłowo i Gdańsk Stocznia. Jak informuje portal pomorskiego urzędu marszałkowskiego, powstaną trzy węzły przesiadkowe: przy przystanku Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Gdyni Karwinach, w Sopocie oraz w Nowym Dworze Gdańskim.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora: a.wozniak@rp.pl

Pomorskie ma szanse na dalsze zwiększenie przewagi w wykorzystaniu pociągów przez mieszkańców regionu. Wszystko za sprawą planowanych inwestycji w modernizację linii kolejowych. Projekty o łącznej wartości ponad 6 miliardów złotych mają poprawić komunikację zarówno w regionie, jak i w przewozach międzyregionalnych. Poprawi się także transport towarów dzięki modernizacji linii, z których korzystają głównie pociągi towarowe.

Na liście podstawowej Krajowego Programu Kolejowego znalazło się dziesięć projektów. Kolejne dwa umieszczono na liście rezerwowej.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego