Rozwój na wyższym biegu

Realizowane programy inwestycyjne przyniosą w 2017 roku kolejny wzrost przeładunków oraz zwiększą atrakcyjność Gdańska, Gdyni i Szczecina-Świnoujście dla globalnych armatorów.

Publikacja: 09.01.2017 23:01

Rozwój na wyższym biegu

Foto: 123RF

– 2017 rok będzie rokiem inwestycji – zapowiada Adam Meller, prezes zarządu Morskiego Portu Gdynia. Z początkiem roku ma się zacząć budowa obrotnicy nr 2 i pogłębianie kanałów portowych. W planach jest budowa nowego publicznego terminala portowego i podjęcie starań o drogę łączącą port z obwodnicą Trójmiasta, która usprawniłaby wywożenie towarów samochodami.

Dwa razy więcej na inwestycje

Zarząd gdyńskiego portu spodziewa się, że w 2017 roku wielkość przeładunków sięgnie poziomu 19–20 mln ton. Dobre perspektywy daje bowiem dotychczasowy wzrost przeładowywanych paliw, zbóż i drobnicy.

– Wartość inwestycji w 2017 roku szacujemy na 400–500 mln złotych. To blisko dwa razy tyle, ile wydaliśmy na inwestycje w roku 2016 – podkreśla Meller.

Inwestycje rozkręci także Morski Port Gdańsk, który w listopadzie 2016 roku zapewnił sobie unijne wsparcie na nowe przedsięwzięcia poprawiające infrastrukturę. Pierwszym etapem ma być rozbudowa i modernizacja sieci dróg i torów kolejowych na terenie Portu Zewnętrznego. Będzie kosztować 28,7 miliona euro, z czego 24,4 mln euro sfinansuje Unia Europejska. Roboty mają objąć łącznie 6 kilometrów torów i 10 kilometrów dróg. Poprawiona zostanie także przepustowość linii kolejowych prowadzących do Portu Północnego i terminali kontenerowych. Dodatkowo za stacją Port Północny i węzłem drogowym prowadzącym do tunelu pod Martwą Wisłą, zaplanowano budowę trzech torów postojowych, umożliwiających oczekiwanie pociągów na obsługę w terminalach głębokowodnych.

To będzie dobry rok

Zwiększenie liczby przeładowywanych kontenerów zakłada zarząd rozbudowanego o drugie nabrzeże gdańskiego terminalu głębokowodnego DCT.

Na dobry rok liczy także zespół portów Szczecin-Świnoujście, w ramach którego w ub. roku rozpoczął działalność świnoujski terminal LNG, a w Szczecinie uruchomiono dodatkowy terminal zbożowy. – Przewidujemy dalszy wzrost obsługiwanych ładunków. W 2017 r. powinny one przekroczyć 24 mln ton – mówi Dariusz Słaboszewski, prezes Morskich Portów Szczecin i Świnoujście.

W tym roku w Świnoujściu mają się rozpocząć prace budowlane, które pozwolą rozbudować połączenie promowe ze Szwecją w Trelleborgu. Celem jest ułatwienie rozwoju transportu intermodalnego, który zakłada wykorzystanie różnych rodzajów transportowania towarów. Dla rozwoju portów w Szczecinie i Świnoujściu kluczowe znaczenie będzie miała także poprawa infrastruktury łączącej porty z siecią dróg i linii kolejowych. Chodzi m.in. o modernizacje drogi ekspresowej S3, modernizację magistrali kolejowych CE59 i E59 oraz dalsze usprawnienie samego dojazdu do terenów portowych.

– 2017 rok będzie rokiem inwestycji – zapowiada Adam Meller, prezes zarządu Morskiego Portu Gdynia. Z początkiem roku ma się zacząć budowa obrotnicy nr 2 i pogłębianie kanałów portowych. W planach jest budowa nowego publicznego terminala portowego i podjęcie starań o drogę łączącą port z obwodnicą Trójmiasta, która usprawniłaby wywożenie towarów samochodami.

Dwa razy więcej na inwestycje

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego