Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Pomorze

Coworkingowe życie w Gdańskim Inkubatorze Przedsiębiorczości Starter

Clipsterzy majš do dyspozycji mikroapartamenty z kuchniš, łazienkš, biurkiem i łóżkiem na antresoli.
materiały
Żyjemy tutaj wspólnie w 18 osób, dzielšc się pomysłami, wiedzš oraz kontaktami biznesowymi. Daje to dużo codziennej motywacji do działania – mówi Adam Spittal, jeden z gdańskich Clipsterów.

Adam kończy wysyłanie maili. Został jeszcze jeden telefon do wykonania. W biurze widać jeszcze inne osoby, ale choć dzielš wspólnš przestrzeń, to każdy prowadzi własnš działalnoœć.

Jego pomysł na życie to organizacja szkoleń z obsługi programów z zakresu inżynierii lšdowej. Zamyka komputer i idzie do swojego pokoju. Mała kuchnia, łazienka, biurko i łóżko na antresoli, do której wchodzi się po drabinie.

– Staram się trzymać w nim porzšdek, co na 11 mkw. nie jest trudnym wyzwaniem, bo można bioršc prysznic w łazience, bez jego odłšczania umyć od razu kuchnię i podłogi – œmieje się Adam.

– Pokój jest kameralny, ale pojemny i ma dużo kreatywnych rozwišzań oraz „sprytnych mebli", więc wszystko bez problemu się mieœci. Uczy to również minimalizmu i uzmysławia człowiekowi, jak mało potrzebuje do fajnego i godnego życia – dodaje.

Od trzech do dziewięciu miesięcy na projekt

Maciek jest jednym z siedmiu clipsterów, którzy dzisiaj uczestniczš w Gdańskim Inkubatorze Przedsiębiorczoœci Starter. To startupowy projekt realizowany od ponad roku. Młodzi ludzie różnych zawodów majš tutaj nie tylko możliwoœć pracy pod okiem mentorów, ale i mieszkania.

– Mieszkańcy majš do dyspozycji własne mikroapartamenty i wspólny coworking, w którym codziennie pracujš i niekiedy razem zaczynajš rozwijać projekty – opowiada Kinga Kuczyńska ze Startera.

– Otrzymujš wsparcie od mentorów, a po pierwszych trzech miesišcach pobytu prezentujš efekty swojej pracy przed ekspertami. W Clipsterze mogš rozwinšć swój pomysł albo po analizie z ekspertami objšć nowy kierunek.

Do tej pory w Clipsterze mieszkali architekci, przedstawiciele branży IT, osoby specjalizujšce się w marketingu internetowym czy studenci. W sumie już 35 osób. Każdy clipster współpracuje z mentorem, który specjalizuje się w interesujšcej go tematyce.

– Mentorzy w Clipsterze to eksperci i uznani przedsiębiorcy, którzy zgodzili się bezpłatnie poœwięcić swój czas, aby wesprzeć uczestników – opisuje Michał Mysiak z Alfabeat, partner Clipstera. – Jest to grono specjalizujšce się w różnych branżach, takich jak: IT, PR, marketing czy prawo. Każdy projekt ma swojego opiekuna i może także korzystać z doœwiadczeń innych mentorów. Jednak to od uczestnika zależy, jak wykorzysta wiedzę i potencjał, który dajš mentorzy. Na poczštku rezydencji clipsterzy szykujš się do prezentacji przed mentorami, następnie podczas otwartego wydarzenia opowiadajš im o swoich projektach, zapoznajš się, a potem sš w kontakcie mailowym i telefonicznym z wybranymi mentorami. Ponadto regularnie odbywajš się sesje mentorskie z ekspertami, gdzie na bieżšco omawiane sš postępy w projekcie. Mentorzy organizujš także praktyczne warsztaty dla mieszkańców. Do tej pory odbyły się m.in. szkolenia z wykorzystania mediów społecznoœciowych w biznesie, coachingu czy tworzenia atrakcyjnych prezentacji. – Pobyt w Clipsterze trwa od trzech do dziewięciu miesięcy, co motywuje rezydentów do ustalenia konkretnego planu, którego celem jest jak najszybsze osišgnięcie wyznaczonych zadań – wyjaœnia Magdalena Smolak ze Startera.

– Zwłaszcza że długoœć pobytu w Clipsterze zależna jest od stopnia rozwoju projektu. Po trzech miesišcach uczestnik może wystšpić o przedłużenie pobytu, ale musi jednoczeœnie pokazać, że osišgnšł wyznaczone cele i stawia przed sobš kolejne wyzwania.

Jedyny w Polsce

Jak podkreœlajš twórcy Clipstera – gdański jest jak na razie jedynym tego typu miejscem w Polsce.

Magdalena Smolak mówi: – Za granicš popularne sš miejsca skupiajšce przedsiębiorców z całego œwiata, takie jak chociażby: The Red Victorian w San Francisco czy Roam, który ma już szeœć odrębnych lokalizacji na różnych kontynentach. Gdański Inkubator Przedsiębiorczoœci Starter i Alfabeat od lat działajš na polskim rynku startupowym. Znamy bardzo dobrze projekty i rozwišzania oferowane młodym przedsiębiorcom w Polsce. Zauważyliœmy, że brakuje w naszym kraju miejsc, coraz popularniejszych za granicš, gdzie młode osoby mogš wspólnie zamieszkać i pracować nad projektami niemal 24 godziny na dobę.

Clipster jest efektem wprowadzania zagranicznych trendów do Polski. – Od poczštku przycišgał młodych przedsiębiorców z różnych zakštków œwiata. Mieszkały w nim osoby z Mołdawii, Hiszpanii czy USA – dodaje Smolak.

W grudniu zakończył się kolejny nabór, dzięki czemu od stycznia do rodziny clipsterów dołšczš nowi członkowie. Następny zaplanowano na marzec.

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL