Życie Pomorza

Coworkingowe życie w Gdańskim Inkubatorze Przedsiębiorczości Starter

Clipsterzy mają do dyspozycji mikroapartamenty z kuchnią, łazienką, biurkiem i łóżkiem na antresoli.
materiały
Żyjemy tutaj wspólnie w 18 osób, dzieląc się pomysłami, wiedzą oraz kontaktami biznesowymi. Daje to dużo codziennej motywacji do działania – mówi Adam Spittal, jeden z gdańskich Clipsterów.

Adam kończy wysyłanie maili. Został jeszcze jeden telefon do wykonania. W biurze widać jeszcze inne osoby, ale choć dzielą wspólną przestrzeń, to każdy prowadzi własną działalność.

Jego pomysł na życie to organizacja szkoleń z obsługi programów z zakresu inżynierii lądowej. Zamyka komputer i idzie do swojego pokoju. Mała kuchnia, łazienka, biurko i łóżko na antresoli, do której wchodzi się po drabinie.

– Staram się trzymać w nim porządek, co na 11 mkw. nie jest trudnym wyzwaniem, bo można biorąc prysznic w łazience, bez jego odłączania umyć od razu kuchnię i podłogi – śmieje się Adam.

– Pokój jest kameralny, ale pojemny i ma dużo kreatywnych rozwiązań oraz „sprytnych mebli", więc wszystko bez problemu się mieści. Uczy to również minimalizmu i uzmysławia człowiekowi, jak mało potrzebuje do fajnego i godnego życia – dodaje.

Od trzech do dziewięciu miesięcy na projekt

Maciek jest jednym z siedmiu clipsterów, którzy dzisiaj uczestniczą w Gdańskim Inkubatorze Przedsiębiorczości Starter. To startupowy projekt realizowany od ponad roku. Młodzi ludzie różnych zawodów mają tutaj nie tylko możliwość pracy pod okiem mentorów, ale i mieszkania.

– Mieszkańcy mają do dyspozycji własne mikroapartamenty i wspólny coworking, w którym codziennie pracują i niekiedy razem zaczynają rozwijać projekty – opowiada Kinga Kuczyńska ze Startera.

– Otrzymują wsparcie od mentorów, a po pierwszych trzech miesiącach pobytu prezentują efekty swojej pracy przed ekspertami. W Clipsterze mogą rozwinąć swój pomysł albo po analizie z ekspertami objąć nowy kierunek.

Do tej pory w Clipsterze mieszkali architekci, przedstawiciele branży IT, osoby specjalizujące się w marketingu internetowym czy studenci. W sumie już 35 osób. Każdy clipster współpracuje z mentorem, który specjalizuje się w interesującej go tematyce.

– Mentorzy w Clipsterze to eksperci i uznani przedsiębiorcy, którzy zgodzili się bezpłatnie poświęcić swój czas, aby wesprzeć uczestników – opisuje Michał Mysiak z Alfabeat, partner Clipstera. – Jest to grono specjalizujące się w różnych branżach, takich jak: IT, PR, marketing czy prawo. Każdy projekt ma swojego opiekuna i może także korzystać z doświadczeń innych mentorów. Jednak to od uczestnika zależy, jak wykorzysta wiedzę i potencjał, który dają mentorzy. Na początku rezydencji clipsterzy szykują się do prezentacji przed mentorami, następnie podczas otwartego wydarzenia opowiadają im o swoich projektach, zapoznają się, a potem są w kontakcie mailowym i telefonicznym z wybranymi mentorami. Ponadto regularnie odbywają się sesje mentorskie z ekspertami, gdzie na bieżąco omawiane są postępy w projekcie. Mentorzy organizują także praktyczne warsztaty dla mieszkańców. Do tej pory odbyły się m.in. szkolenia z wykorzystania mediów społecznościowych w biznesie, coachingu czy tworzenia atrakcyjnych prezentacji. – Pobyt w Clipsterze trwa od trzech do dziewięciu miesięcy, co motywuje rezydentów do ustalenia konkretnego planu, którego celem jest jak najszybsze osiągnięcie wyznaczonych zadań – wyjaśnia Magdalena Smolak ze Startera.

– Zwłaszcza że długość pobytu w Clipsterze zależna jest od stopnia rozwoju projektu. Po trzech miesiącach uczestnik może wystąpić o przedłużenie pobytu, ale musi jednocześnie pokazać, że osiągnął wyznaczone cele i stawia przed sobą kolejne wyzwania.

Jedyny w Polsce

Jak podkreślają twórcy Clipstera – gdański jest jak na razie jedynym tego typu miejscem w Polsce.

Magdalena Smolak mówi: – Za granicą popularne są miejsca skupiające przedsiębiorców z całego świata, takie jak chociażby: The Red Victorian w San Francisco czy Roam, który ma już sześć odrębnych lokalizacji na różnych kontynentach. Gdański Inkubator Przedsiębiorczości Starter i Alfabeat od lat działają na polskim rynku startupowym. Znamy bardzo dobrze projekty i rozwiązania oferowane młodym przedsiębiorcom w Polsce. Zauważyliśmy, że brakuje w naszym kraju miejsc, coraz popularniejszych za granicą, gdzie młode osoby mogą wspólnie zamieszkać i pracować nad projektami niemal 24 godziny na dobę.

Clipster jest efektem wprowadzania zagranicznych trendów do Polski. – Od początku przyciągał młodych przedsiębiorców z różnych zakątków świata. Mieszkały w nim osoby z Mołdawii, Hiszpanii czy USA – dodaje Smolak.

W grudniu zakończył się kolejny nabór, dzięki czemu od stycznia do rodziny clipsterów dołączą nowi członkowie. Następny zaplanowano na marzec.

Źródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL