Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Życie Pomorza Zachodniego

Promy tak, ale jak

Nie wiadomo, jaka obecnie jest kondycja finansowa stoczni.
Fotorzepa, Dariusz Gorajski
Dwa promy dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej, a potem cztery dla Polskiej Żeglugi Morskiej majš powstać w Szczecinie. Wybuduje je stocznia Gryfia.

Najnowszš deklarację złożył niedawno w Szczecinie prezes PiS Jarosław Kaczyński. Według niego Polska Żegluga Morska zamówi w Szczecinie cztery promy. Informację podał podczas wizytacji Szczecińskiego Parku Przemysłowego.

– Tej stoczni nie było, a dzisiaj pracuje już tutaj 1600 pracowników. Oni wracajš, Polacy chcš wracać z innych krajów i jest szansa, że w stosunkowo krótkim czasie tutaj znów będzie pracować 4500 osób – mówił prezes PiS.

Najpierw jednak majš powstać od dawna planowane dwa promy dla Polskiej Żeglugi Bałtyckiej. Umowę na budowę ten kołobrzeski armator podpisał z Morskš Stoczniš Remontowš Gryfia już wiosnš tego roku. Minister Gospodarki Morskiej Marek Gróbarczyk deklaruje, że wkrótce ruszy budowa.

– Stępka pod budowę pierwszej z dwóch jednostek zostanie położona 23 czerwca – zapewnił w Szczecinie.

Na tym jednak oficjalne informacje się kończš. Kontrakty sš częœciš wielkiego planu, jakim jest odbudowa produkcji stoczniowej w Szczecinie. Głównym wykonawcš, a więc i formalnš stronš obydwu zamówień ma być Stocznia Remontowa Gryfia SA. To stocznia specjalizujšca się od lat w remontach statków. Jednoczeœnie generujšca olbrzymie straty. W 2014 zanotowała 9,5 mln zł straty netto przy 162 mln zł przychodów. W 2015 roku przychody były większe, bo 184 mln zł, ale i większa strata – 17,2 mln zł. W styczniu 2016 roku, a więc kilka miesięcy po wyborach minister Marek Gróbarczyk ogłosił nawet, że stocznia utraciła płynnoœć finansowš. Rzšd dokonał zmian w zarzšdzie i radzie nadzorczej, a prokuratura podjęła œledztwo w sprawie wyrzšdzenia wielkiej szkody majštkowej w stoczni.

Nie wiadomo jednak, jaka obecnie jest kondycja stoczni. Dane sš objęte tajemnicš. Ostatnie wyniki – jesieniš 2016 roku – podało Ministerstwo Obrony Narodowej na zapytanie jednego z posłów PO. Wiadomo, że półrocze 2016 zamknęło się przychodami 55,5 mln zł i znów stratš, tym razem w wysokoœci 12,3 mln zł.

Obecnie MRS Gryfia SA należy do funduszu Mars, który jest częœciš Polskiej Grupy Zbrojeniowej, a ta z kolei podlega Ministerstwu Obrony Narodowej. W budowie promów Gryfię ma wspierać Szczeciński Park Przemysłowy sp. z o.o., od niedawna także wchodzšcy w skład grupy Mars.

Choć budowa promów jest pewna i znana od dłuższego czasu – panuje informacyjny chaos. W samej Gryfii nikt nie chce odpowiadać na pytania o szczegóły budowy promów. Przez tydzień zarzšd nie znalazł na to czasu. Potwierdził jedynie, że będzie budować promy.

– Proces już trwa, gdyż przygotowywanie dokumentacji jest integralnš częœciš realizacji kontraktu. Potwierdzamy, że pierwsze prace zwišzane z budowš promu dla PŻB rozpocznš się w czerwcu – napisała krótko Sylwia Krawczyk, kierownik biura zarzšdu. – Do pozostałej częœci przesłanych pytań nie możemy się odnieœć ze względu na dobro firmy i tajemnicę handlowš.

Kooperant stoczni – Szczeciński Park Przemysłowy – również nie udzielił informacji na temat budowy, oprócz tej, że odbędzie się na jego terenie. A zamawiajšcy, czyli Polska Żegluga Bałtycka SA?

– Struktura finansowania objęta jest tajemnicš – odpisał jedynie sekretariat zarzšdu.

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL