Więcej dróg, więcej inwestorów

Na budowę pięciu obwodnic miast w regionie rząd ma przekazać w sumie aż 1,5 mld złotych.

Publikacja: 28.08.2017 22:30

W województwie opolskim przybędzie niemal 70 km nowych tras wokół miast.

W województwie opolskim przybędzie niemal 70 km nowych tras wokół miast.

Foto: materiały prasowe

Własnych ringów doczekają się w końcu Niemodlin, Kędzierzyn-Koźle, Olesno, Praszka i Myślina. W sumie powstanie niemal 70 km nowych tras, które znacznie poprawią ruch na Opolszczyźnie. Łączna wartość inwestycji przekracza 1,5 mld zł.

O budowie obwodnic mówiło się od dawna. W styczniu 2011 r. w planie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011–2015 znalazły się nawet projekty tras wokół Nysy, Niemodlina i Kędzierzyna-Koźla. Jednak w 2012 r. Sejm nie przyjął poprawki do budżetu gwarantującej środki na inwestycje.

Udało się teraz w zaktualizowanym Programie Budowy Dróg Krajowych. Dzięki temu, jak podała PAP, wokół Olesna powstanie ok. 26 km drogi, która będzie częścią trasy ekspresowej S11. Obwodnica ma kosztować ok. 720 mln zł.

Z kolei ta wokół Kędzierzyna-Koźla ma liczyć ok. 1,5 km i kosztować ok. 286 mln zł. Ma wyprowadzić transport materiałów niebezpiecznych powstających w miejscowych zakładach chemicznych.

Obwodnica położonego w sąsiedztwie lasów i stawów Niemodlina ma liczyć 11,5 km i kosztować ok. 245 mln zł. Nieco tańszy ma być ring wokół Praszki. Urzędnicy szacują, że 13 km drogi pochłonie 220 mln zł, a 3 km wokół Myśliny na trasie łączącej Opole z Dobrodzieniem – ok. 47 mln zł.

– Wykonanie najważniejszej inwestycji drogowej w historii Olesna ma duże znaczenie dla miasta. Pozwoli na kreowanie właściwej polityki przestrzennej gminy, sprzyjającej pobudzaniu rozwoju gospodarczego – wylicza Krystian Karaś, inspektor ds. drogownictwa w Urzędzie Miasta Olesno.

Podkreśla, że obwodnica ograniczy ruchu ciężki w centrum. – Przyczyni się też do atrakcyjności dla potencjalnych inwestorów generujących nowe miejsca pracy, z uwagi na bliskość ok. 37-ha, w pełni uzbrojonej Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, którą objęte są tereny inwestycyjne miasta – mówi urzędnik.

Dodaje, że w planie zagospodarowania przestrzennego w północnej części Olesna jest ponad 100 ha terenu na działalność przemysłową. Planowany węzeł w pobliżu strefy mógłby być ogromnym atutem dla urzędu w rozmowach z potencjalnymi inwestorami oraz przyczynić się do rozwoju istniejących zakładów pracy i zachęcić lokalnych przedsiębiorców do nowych inwestycji.

Także Mateusz Gajewski z ratusza w Kędzierzynie-Koźlu zauważa, że budowa obwodnicy północnej jest dla miasta najważniejszą inwestycją transportową. Pozwoli wyprowadzić ruch tranzytowy poza cztery osiedla, na których mieszka łącznie ok. 14 tys. ludzi.

– To przełoży się na poprawę bezpieczeństwa i znacząco ograniczy ryzyko katastrofy ekologicznej w centrum miasta. Usprawni się też ruch w kierunku węzła autostradowego „Łany" – dodaje urzędnik.

Własnych ringów doczekają się w końcu Niemodlin, Kędzierzyn-Koźle, Olesno, Praszka i Myślina. W sumie powstanie niemal 70 km nowych tras, które znacznie poprawią ruch na Opolszczyźnie. Łączna wartość inwestycji przekracza 1,5 mld zł.

O budowie obwodnic mówiło się od dawna. W styczniu 2011 r. w planie Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2011–2015 znalazły się nawet projekty tras wokół Nysy, Niemodlina i Kędzierzyna-Koźla. Jednak w 2012 r. Sejm nie przyjął poprawki do budżetu gwarantującej środki na inwestycje.

Pozostało 80% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego