Rowerem przejadą nad Ulgą

Trzy duże projekty zrealizuje Opole dzięki dotacjom unijnym. Powstaną dwa centra przesiadkowe w rejonie dworców: Opole Zachodnie i Opole-Grotowice.

Publikacja: 24.07.2017 23:30

Dzięki planowanym inwestycjom łatwiejsza będzie m.in. rowerowa przeprawa na wyspę Bolko.

Dzięki planowanym inwestycjom łatwiejsza będzie m.in. rowerowa przeprawa na wyspę Bolko.

Foto: Rzeczpospolita, Sławomir Mielnik

W stolicy regionu zostanie rozbudowana infrastruktura rowerowa. Przybędzie tras dla jednośladów i kładka rowerowo-piesza nad Kanałem Ulgi, powstaną też nowe miejsca parkingowe i stojaki na jednoślady.

W sumie te inwestycje będą kosztowały ponad 30 mln zł, z czego ponad 25,5 mln zł miasto dostało z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego. Pieniądze już zostały Opolu przydzielone.

Poprawią skomunikowanie

Te inwestycje będą realizowane w ramach projektu „Budowa, rozbudowa i przebudowa infrastruktury niskoemisyjnego transportu publicznego w Opolu – etap I". Jego głównym celem jest lepsze skomunikowanie poszczególnych dzielnic i okolic parku nadodrzańskiego z centrum miasta.

– Projekt obejmuje zbiór zadań realizowanych na obszarze miasta, które mają wpłynąć na rozwój zrównoważonej intermodalnej mobilności miejskiej oraz ograniczenie emisji zanieczyszczeń uciążliwych dla środowiska i generowanych przez zmotoryzowanych użytkowników dróg, w tym redukcji dwutlenku węgla – tłumaczy Dariusz Król z opolskiego ratusza.

Kładka pieszo-rowerowa nad Kanałem Ulgi połączy ulicę Bolkowską. Nie będzie przeznaczona dla samochodów, lecz jedynie ruchu pieszo-rowerowego. Będzie przebiegała na wysokości parkingu przy wyspie Bolko.

Przeprawa ma mieć ponad 260 m długości i blisko 6 m szerokości. Będą do niej prowadzić liczące ok. 740 m ścieżki, które mają łączyć ul. Parkową zlokalizowaną po obu stronach Kanału Ulgi z istniejącą już kładką nad Kanałem Wińskim. Ścieżki będą też oświetlone, a wizualnie nowa przeprawa ma być zbliżona do istniejącego mostu kolejowego.

– Stworzenie zintegrowanego ciągu pieszo-rowerowego przy wykorzystaniu aktualnie użytkowanej infrastruktury umożliwi bezpośrednie dotarcie z ul. Krapkowickiej/Parkowej m.in. w okolice kampusu Politechniki Opolskiej, ogrodu zoologicznego i wyspy Bolko – tłumaczy Dariusz Król.

Podkreśla, że nowy ciąg komunikacyjny będzie stanowił atrakcyjną alternatywę dla dojazdu samochodem.

– Obecnie brak możliwości bezpośredniej przeprawy przez Kanał Ulgi, co wiąże się z koniecznością korzystania z innych, nielicznych i oddalonych mostów, a tym samym często wyborem transportu zmotoryzowanego – dodaje urzędnik.

Kładka skróci dojazd do centrum mieszkańcom Szczepanowic i Wójtowej Wsi i będzie naturalnym przedłużeniem kładki prowadzącej z parku nadodrzańskiego do zoo. Koszt budowy kładki to ok. 13 mln zł.

Poza tym w planach jest ścieżka pieszo-rowerowa w ciągu ul. Sołtysów w Opolu. Miastu zależy na poprawie dojazdu jednośladami z położonych tam dzielnic, bo podczas spotkań mieszkańcy najczęściej o to proszą.

Nowe węzły przesiadkowe

Kolejną inwestycją ujętą w tym projekcie jest budowa centrów przesiadkowych przy dworcach Opole Zachodnie oraz Opole-Grotowice.

W ramach tego pierwszego ma być przebudowane skrzyżowanie ulic Domańskiego z Niemodlińską, zakupione i zamontowane tablice dynamicznej informacji pasażerskiej i parkingowej oraz biletomaty.

W sumie przy dworcu Opole Zachodnie powstaną 342 miejsca parkingowe typu „parkuj i jedź" oraz 112 miejsc postojowych dla rowerów. Miejsca parkingowe będą tak zlokalizowane, że będzie można przesiąść się z samochodu niemal wprost do pociągu.

Podobna infrastruktura ma stanąć w drugim centrum przesiadkowym Opole-Grotowice.

Tam zostanie utworzonych ok. 40 miejsc parkingowych i wypożyczalnia rowerów. To centrum także zostanie wyposażone w informację pasażerską i parkingową oraz biletomaty.

Dariusz Król podkreśla, że te wszystkie inwestycje doprowadzą do wzmocnienia powiązań różnych środków transportu, zmniejszenia stopnia wykorzystywania samochodów osobowych, efektywniejszego korzystania z rowerów, ograniczenia emisji zanieczyszczeń, hałasu i skali zatłoczenia ulic miejskich oraz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego.

– Realizacja tego projektu będzie stanowić element polityki infrastrukturalno-społecznej zachęcającej mieszkańców Opola i aglomeracji do korzystania z innych sposobów przemieszczania się niż samochodami, dzięki czemu podróże będą się odbywać w otoczeniu czystszego i bardziej przyjaznego dla zdrowia powietrza – dodaje opolski urzędnik.

Zaplanowane inwestycje będą realizowane jako osobne zadania. Miasto przygotowuje właśnie specyfikację do przetargów, które wkrótce ma ogłosić.

Wartość wszystkich inwestycji przekracza 30 mln zł. Ich realizacja ma się zakończyć do końca trzeciego kwartału przyszłego roku.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: j.blikowska@rp.pl

W stolicy regionu zostanie rozbudowana infrastruktura rowerowa. Przybędzie tras dla jednośladów i kładka rowerowo-piesza nad Kanałem Ulgi, powstaną też nowe miejsca parkingowe i stojaki na jednoślady.

W sumie te inwestycje będą kosztowały ponad 30 mln zł, z czego ponad 25,5 mln zł miasto dostało z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Opolskiego. Pieniądze już zostały Opolu przydzielone.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego