Wiosna sprzyja drogowcom

Po zimowej przerwie ruszają inwestycje na drogach Opolszczyzny.

Publikacja: 27.03.2017 21:00

Budowa obwodnicy Nysy jest coraz bliżej końca.

Budowa obwodnicy Nysy jest coraz bliżej końca.

Foto: materiały prasowe

Na początku kwietnia zacznie się remont kolejnego odcinka biegnącej przez region autostrady A4. Odnawianie nawierzchni tej strategicznej dla połączenia zachodniej i wschodniej granicy trasy będzie prowadzone już piąty raz. Tym razem remont obejmie obie jezdnie autostrady od okolic węzła „Opole Południe" do okolic węzła „Krapkowice" wraz z węzłem. Łącznie jest to ponad 14 km samej jezdni oraz prawie 2 km jezdni na węźle. Koniec prac przewidywany jest w połowie października, wliczając przerwę wakacyjną. Roboty obejmą pełną wymianę dwóch warstw jezdni – wiążącą i ścieralną. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) deklaruje, że prace będą prowadzone w taki sposób, by okazały się jak najmniej uciążliwe dla kierowców.

– Podczas remontów w poprzednich latach wprowadziliśmy unowocześnienia służące bezpieczeństwu podróżnych, np. separatory przeciwległych pasów ruchu uniemożliwiające wyprzedzanie pod prąd, czy też komfortowi podróżowania. Te drugie to przenośne toalety i zgrzewki pitnej wody w zatoczkach telefonii alarmowej na odcinkach, gdzie tworzą się zatory – mówi Jan Krynicki, rzecznik GDDKiA.

Od 2013 roku opolski oddział GDDKiA wyremontował ponad 100 km jezdni autostrady A4. Wymieniono warstwę ścieralną, poprawiono odwodnienie, wymieniona została dylatacja na mostach i częściowo bariery betonowe na węzłach autostradowych. Wymieniono także pętle indukcyjne w nawierzchni autostrady sterujące znakami zmiennej treści.

Ruch na obwodnicach

Już teraz roboty nabierają tempa na innych drogowych inwestycjach regionu. Na placach budowy obwodnic Nysy, Kłodzka i Kępna widać coraz więcej robotników i maszyn. Na tej pierwszej trwają prace m.in. przy trzech mostach nad Nysą Kłodzką. Budowany jest także zbiornik retencyjny oraz kanalizacja deszczowa. Stopień zaawansowania finansowego kontraktu, czyli odebranych i zafakturowanych robót, przekroczył pod koniec ubiegłego miesiąca próg 88 proc. Obwodnica Nysy to obecnie największa inwestycja na drogach regionu. O potrzebie jej budowy mówiło się od lat. Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach drogowcy uzyskali w 2009 roku, a na początku kwietnia 2015 roku wojewoda opolski wydał zgodę na jej realizację. Trasa pobiegnie w ciągu dróg krajowych nr 41: Nysa – Prudnik – Trzebina – granica państwa oraz nr 46: Kłodzko – Nysa – Opole – Częstochowa – Szczekociny.

Na kolejnej budowanej obwodnicy – trasie wokół Kłodzka roboty drogowe prowadzone były zimą tylko w ograniczonym zakresie. Robiono wykopy i drenaże, w miarę możliwości rozwożono tłuczeń. Obwodnica, która ma odkorkować miasto, będzie mieć długość 6,6 km i połączy drogi krajowe nr 8 i nr 33 z drogą krajową nr 46 na kierunku północ-południe. Zakończenie budowy planowane jest w 2018 roku.

Natomiast na budowie obwodnicy Kępna rozpoczęły się prace związane z formowaniem nasypów, montażem deskowań, zbrojeniem oraz budową przejść dla zwierząt. W najbliższych tygodniach planowane jest zakończenie przygotowania podpór obiektów inżynierskich i rozpoczęcie prac przy konstrukcji nośnej. Budowane będą także nasypy w rejonie istniejącego węzła drogowego z drogą S8 oraz rozpoczną się przygotowania do budowy ronda na drodze krajowej nr 11. Cała inwestycja obejmuje budowę odcinka drogi krajowej klasy ekspresowej o długości ok. 3,7 km (o przekroju dwie jezdnie po dwa pasy ruchu) wraz z budową jezdni zbiorczych, trzech obiektów inżynierskich oraz dróg dojazdowych i drogi serwisowej. Do tego dochodzi przebudowa drogi powiatowej i dróg gminnych, budowa chodników, ciągów pieszo-rowerowych, zjazdów i urządzeń ochrony środowiska.

Będzie bezpieczniej

Duże znaczenie dla poprawy komfortu i bezpieczeństwa poruszania się po drogach regionu ma realizacja Programu Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych. Od końca minionego roku kierowcy mogą już w pełni korzystać z dwóch rond, które powstały w Karczowie oraz w Praszce. Skrzyżowanie w Karczowie, gdzie droga krajowa nr 46 łączy się z drogą nr 94, było do niedawna jednym z najbardziej niebezpiecznych miejsc sieci dróg krajowych regionu. Wymuszanie pierwszeństwa podczas włączania się do ruchu od strony Brzegu, do tego nadmierna prędkość i łamanie zakazu wyprzedzania doprowadzało do wielu kolizji i wypadków.

W miejscu dotychczasowego rozległego skrzyżowania powstało właśnie rondo turbinowe o czterech wlotach. W ramach przebudowy skrzyżowania powstały także ścieżki rowerowe i piesze oraz oświetlenie. Z kolei w Praszce przebudowa skrzyżowania miała, prócz poprawy bezpieczeństwa, umożliwić swobodne włączenie się do ruchu dla kierowców jadących od ul. Kopernika i Szosy Gdańskiej oraz zmniejszyć natężenie ruchu na odcinku drogi krajowej nr 45.

W tym roku Program Likwidacji Miejsc Niebezpiecznych w województwie opolskim przewiduje m.in. rozbudowę drogi krajowej nr 43 na odcinku Jaworzno – Julianpol, drogi nr 38 na odcinku granica państwa – Pietrowice Głubczyckie oraz drogi nr 45 na odcinku Reńska Wieś – Większyce – Poborszów. ©?

masz pytanie, wyślij e-mail do autora: a.wozniak@rp.pl

Na początku kwietnia zacznie się remont kolejnego odcinka biegnącej przez region autostrady A4. Odnawianie nawierzchni tej strategicznej dla połączenia zachodniej i wschodniej granicy trasy będzie prowadzone już piąty raz. Tym razem remont obejmie obie jezdnie autostrady od okolic węzła „Opole Południe" do okolic węzła „Krapkowice" wraz z węzłem. Łącznie jest to ponad 14 km samej jezdni oraz prawie 2 km jezdni na węźle. Koniec prac przewidywany jest w połowie października, wliczając przerwę wakacyjną. Roboty obejmą pełną wymianę dwóch warstw jezdni – wiążącą i ścieralną. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) deklaruje, że prace będą prowadzone w taki sposób, by okazały się jak najmniej uciążliwe dla kierowców.

Pozostało 84% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego