Wyższa prędkość pociągów oraz większa przepustowość dzięki inwestycjom kolejowym w opolskim

Likwidacja „wąskich gardeł" zwiększy prędkość pociągów i znacznie poprawi przepustowość linii.

Publikacja: 30.01.2017 22:00

Foto: Fotorzepa/Sławomir Mielnik

Planowane przez zarządcę infrastruktury kolejowej w kraju – spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe – inwestycje na Opolszczyźnie przyniosą poprawę warunków jazdy, zwiększą bezpieczeństwo i przyczynią się do skrócenia czasu podróży. Zlikwidowane zostaną miejsca, gdzie z uwagi na zły stan torów pociągi musiały mocno zwalniać. Dzięki temu na poszczególnych odcinkach prędkość pociągów pasażerskich będzie mogła wzrosnąć do 160 kilometrów na godzinę, natomiast osobowych – do 120 kilometrów na godzinę.

– W najbliższych latach na Opolszczyźnie planujemy inwestycje, które skrócą czas przejazdu pociągami między ważnymi miastami regionu: Kluczborkiem, Nysą, Brzegiem i Opolem. Podróże będą bardziej komfortowe, ale też poprawią się warunki przewozu towarów – zapowiada Ireneusz Merchel, prezes PLK.

Strategiczną inwestycją będą prace na odcinku Kędzierzyn Koźle–Opole Zachodnie stanowiącym część linii kolejowej E30. Po ich zakończeniu czas podróży między obiema stacjami zmniejszy się z obecnych 45 minut do pół godziny. Realizację inwestycji zaplanowano na lata 2017–2023. Będzie kosztować 628,5 mln zł.

PLK ogłosiły już przetarg w formule „projektuj i buduj" dla odcinka Kędzierzyn Koźle–Opole Groszowice, a także przetarg na zaprojektowanie odcinka z Opola Groszowic do stacji Opole Zachodnie. Projekt ma szansę uzyskać dofinansowanie z funduszy europejskich: PLK złożyły wniosek o wsparcie w III konkursie „Łącząc Europę" (CEF). Przewiduje się, że modernizacja linii usprawni transport towarowy w międzynarodowym korytarzu Bałtyk–Adriatyk, należącym do Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T.

Prace na liniach kolejowych nr 153, 199, 681, 682 i 872 na odcinku Toszek Północ–Rudziniec Gliwicki–Stare Koźle mają za zadanie usprawnić w regionie transport towarów, w tym zwłaszcza wywóz ładunków w kierunku portów. Modernizacja pozwoli skrócić czas przejazdu pociągów towarowych (na tych liniach nie ma ruchu pasażerskiego) o ok. 45 minut. Będzie to możliwe dzięki zwiększeniu prędkości jazdy z obecnych 30 do ok. 75 km na godzinę.

Poprawi się także przepustowość trasy, m.in. dzięki odbudowie nieczynnych torów na liniach 153 i 199. Jednocześnie poprawi się bezpieczeństwo jazdy. Szacowany koszt inwestycji to 84,8 mln zł.

Ważnym przedsięwzięciem będzie udrożnienie linii, którymi wywożone są towary z terenu Górnego Śląska. Na odcinku trasy E-59 Krzyżanowice–Chałupki (granica państwa) trwają już roboty budowlane. Ich zakończenie zaplanowane zostało na koniec I kwartału.

Natomiast na kolejne odcinki: Bierawa–Nędza oraz Racibórz–Krzyżanowice, ogłoszone będą w lutym przetargi. Szacowany koszt inwestycji to 9,8 mln zł. Po odnowionych torach będzie mogła przejeżdżać większa liczba pociągów, wzrośnie także ich prędkość.

W tym roku skończą się także prace na linii 272 na odcinku między Kluczborkiem a Poznaniem. Trwają jeszcze roboty budowlane na odcinku Ostrów Wielkopolski–Kostów i prace uzupełniające na torze nr 6 stacji Ostrów Wielkopolski. Po ich zakończeniu czas przejazdu na trasie Kluczbork–Poznań zostanie zmniejszony o 10 minut, do 2 godzin i 5 minut.

W ramach projektu usprawniającego ruch regionalny ważna będzie rewitalizacja trasy nr 287 z Nysy do Opola. W III kwartale zostanie ogłoszony przetarg na projekt i budowę odcinka. Szacowany przez inwestora koszt przedsięwzięcia wynosi 104 mln zł. Ma ono przynieść skrócenie czasu jazdy pomiędzy Nysą i Opolem z półtorej godziny do ok. 55 minut.

O połowę mniej – 53 mln zł – będzie natomiast kosztować rewitalizacja odcinka pomiędzy Opolem a Kluczborkiem. Realizację projektu zaplanowano na lata 2018–2019, a obecnie opracowywane jest studium wykonalności. Przetarg w systemie „projektuj i buduj" ma być ogłoszony w IV kwartale.

Kolej od jesieni ubiegłego roku zapowiada przyspieszenie w inwestycjach. W tym roku w całym kraju PLK zamierzają ogłosić przetargi na ok. 12 mld zł, w tym na modernizację linii Opole–Wrocław za 560 mln zł. Zaplanowano podpisanie w sumie ok. 220 umów wartych blisko 26 mld zł, z czego 21 mld zostanie przeznaczonych na finansowanie najbardziej strategicznych robót.

Według prezesa PLK spółka ma w 2017 roku zwiększyć wydatki na inwestycje do kwoty 5,5 mld zł. Potem nakłady jeszcze wzrosną. – W 2018 roku będziemy mieli duży skok inwestycyjny, planujemy w nim przekroczyć 10 mld zł – zapowiadał Merchel w końcu ubiegłego roku.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora: a.wozniak@rp.pl

Planowane przez zarządcę infrastruktury kolejowej w kraju – spółkę PKP Polskie Linie Kolejowe – inwestycje na Opolszczyźnie przyniosą poprawę warunków jazdy, zwiększą bezpieczeństwo i przyczynią się do skrócenia czasu podróży. Zlikwidowane zostaną miejsca, gdzie z uwagi na zły stan torów pociągi musiały mocno zwalniać. Dzięki temu na poszczególnych odcinkach prędkość pociągów pasażerskich będzie mogła wzrosnąć do 160 kilometrów na godzinę, natomiast osobowych – do 120 kilometrów na godzinę.

Pozostało 88% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego