10,7 mld zł pochłoną inwestycje kolejowe na Opolszczyźnie

Inwestycje kolejowe na Opolszczyźnie pozwolą skrócić czas przejazdu nie tylko w połączeniach regionalnych, ale także w dalekobieżnych.

Aktualizacja: 31.01.2017 16:10 Publikacja: 30.01.2017 22:00

Dzięki modernizacji linii kolejowych pasażerowie krócej będą jechać m.in. do stolicy województwa z K

Dzięki modernizacji linii kolejowych pasażerowie krócej będą jechać m.in. do stolicy województwa z Kluczborka, Nysy i Brzegu.

Foto: Fotorzepa/Sławomir Mielnik

Przeszło 10,7 mld zł wyda kolej na usprawnienie połączeń w województwie opolskim. Według zarządzającej infrastrukturą spółki PKP Polskie Linie Kolejowe polepszy się skomunikowanie Kluczborka, Nysy i Brzegu ze stolicą województwa. Szybciej będą jeździć pociągi w kierunku Katowic.

W dodatku inwestycje pozwolą skrócić podróże nie tylko w połączeniach regionalnych, ale także dalekobieżnych, w ramach korytarza biegnącego od Zgorzelca na granicy zachodniej, przez Śląsk i Małopolskę, do Przemyśla i na Ukrainę.

– Projekty na Opolszczyźnie są kontynuacją realizowanych prac m.in. na trasie z Opola do Wrocławia, do Częstochowy i Strzelec Opolskich, na które wydaliśmy ponad 2 mld zł – mówi Ireneusz Merchel, prezes PLK.

Rezultatem robót ma być poprawa połączeń między Kluczborkiem a Opolem, Brzegiem i Nysą oraz Opolem i Nysą. PLK chce także zmodernizować trasę od Opola do Kędzierzyna-Koźla, co skróciłoby przejazd między miastami o kwadrans. – Poprawi to efektywność przewozów pasażerskich, a prace na liniach Toszek Północ–Rudziniec Gliwicki–Stare Koźle usprawnią przewozy towarowe – dodaje Merchel.

Na liście podstawowej Krajowego Programu Kolejowego (KPK) znalazło się sześć projektów. Dotyczą robót na liniach nr 153, 199, 681, 682 i 872 między Toszkiem i Starym Koźlem, ponadto rewitalizacji linii nr 287 Nysa–Opole oraz linii nr 301 i 293 między Opolem i Kluczborkiem, a także rewitalizacji trasy nr 288 od Nysy do Brzegu.

Do tego dojdzie modernizacja mostu w Kluczborku oraz udrożnienie tras wywozowych z Górnego Śląska. W tym ostatnim przypadku chodzi o modernizację linii E-59 na odcinku Kędzierzyn Koźle–Chałupki i linię nr 272 między Kluczborkiem a Poznaniem.

Cztery inwestycje trafiły na listę rezerwową KPK. To prace na linii E-30 między Kędzierzynem a Opolem Zachodnim, na linii C-E 30 Opole Groszowice–Jelcz–Wrocław Brochów, E-59 od Kędzierzyna do Chałupek oraz na linii nr 143 na odcinku Kluczbork–Oleśnica–Wrocław Mikołajów.

Dla trzech pierwszych projektów PLK ubiega się o dofinansowanie z CEF (to unijny instrument finansowy Connecting Europe Facility), natomiast realizacja czwartego ma być finansowana w ramach programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko".

Szczególnie ważny jest pierwszy projekt. – Jeśli nie uda się uzyskać dofinansowania z CEF, zabezpieczymy pieniądze z oszczędności przetargowych na innych projektach – twierdzi Merchel.

>R4, komentarz >R2

Przeszło 10,7 mld zł wyda kolej na usprawnienie połączeń w województwie opolskim. Według zarządzającej infrastrukturą spółki PKP Polskie Linie Kolejowe polepszy się skomunikowanie Kluczborka, Nysy i Brzegu ze stolicą województwa. Szybciej będą jeździć pociągi w kierunku Katowic.

W dodatku inwestycje pozwolą skrócić podróże nie tylko w połączeniach regionalnych, ale także dalekobieżnych, w ramach korytarza biegnącego od Zgorzelca na granicy zachodniej, przez Śląsk i Małopolskę, do Przemyśla i na Ukrainę.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego