Życie Lubelszczyzny

Spadkobiercy Szymona Klonowica

Zespół Muzyki Dawnej Konfraternia Caper Lublinensis z dyrygentem Przemysławem Fiugajskim na czele.
Filharmonia Lubelska/materiały prasowe
„La serva padrona" 18 grudnia to najbliższy koncert Zespołu Muzyki Dawnej Konfraternia Caper Lublinensis.

Zespół muzyki dawnej rozpoczął działalność w Filharmonii Lubelskiej w sezonie artystycznym 2016/2017. Stała się ona zwieńczeniem zarówno marzeń dyrekcji, widzów, jak i i samych filharmoników, którzy fascynują się muzyką dawną i ją grają.

Wiele planów dotyczących zespołowego życia muzycznego jest trudnych, jednak te związane z zespołem muzyki dawnej są szczególnie skomplikowane. Taka orkiestra wymaga bowiem autentycznych instrumentów z epoki lub ich wiernych lutniczych kopii. Nie mniej ważna jest wiedza z zakresy kultury i obyczajów wieków minionych.

Wszystkie te wymagania nie osłabiają jednak dążenia młodych pokoleń muzyków do podejmowania muzycznej tradycji. Z jednej strony chcą popularyzować dziedzictwo artystyczne dawnych wieków, z drugiej odkrywać je dla siebie, bo przecież wiele utworów nie było granych od dawna, a nie są znane nawet dobrze wyrobionym współczesnym melomanom.

Jak podkreślał Jan Sęk, poprzedni dyrektor Filharmonii Lubelskiej, Lublin jest najlepszym dowodem na nieodkryte bądź szerzej nieznane muzyczne wątki przeszłości. Dobrym przykładem promieniowania muzyki dawnej na Lubelszczyźnie jest słynny Jan z Lublina, autor „Tabulatury".

Także powszechnie znany jako pisarz wybitny człowiek baroku Sebastian Klonowic, zmarły w Lublinie w 1602 roku, okazał się kompozytorem. Nazwa lubelskiego zespołu muzyki dawnej nawiązuje do niego – Klonowic był bowiem członkiem Konfraterni Literackiej przy kościele pw. św. Ducha. Nawiązanie do jej tradycji podkreśla pamięć o dokonaniach cechów i bractw muzyków lubelskich w czasach I Rzeczypospolitej.

Dyrygentem zespołu jest Przemysław Fiugajski. Funkcję prymariusza pełni Robert Bachara, wybitny skrzypek specjalizujący się w wykonawstwie muzyki dawnej. Podczas koncertu inaugurującego działalność orkiestry można było usłyszeć kilka utworów Jana Sebastiana Bacha. Od tego czasu zespół w pełnym lub nieco mniejszym składzie występuje regularnie w Filharmonii Lubelskiej, a w wykonaniu muzyków można było usłyszeć już m.in. kompozycje z repertuaru Telemanna, Bacha, Corellego, Abla czy Vivaldiego.

Znamy już terminy nadchodzących koncertów Konfraterni. W piątek 22 grudnia w Sali Koncertowej Filharmonii Lubelskiej usłyszeć będzie można „La serva padrona". Bohaterami wieczoru będą Marta Boberska – Serpina, Sławomir Jurczak – Uberto, Przemysław Fiugajski – Vespone, dyrygent. Z kolei w niedzielę 18 lutego orkiestra przedstawi dzieło „Harmonia Artificiosa" von Bibera. W niedzielę 18 marca zaplanowano „Józefinki na pięciolonii". Konfraternia wykona symfonię nr 6 „Poranek", symfonia nr 7 „Południe" oraz symfonię nr 8 „Wieczór" Haydna. 28 marca odbędzie się „Koncert pasyjny" z udziałem Iwony Lubowicz (sopran) i Doroty Lachowicz (alt). Przemysław Fiugajski poprowadzi wykonanie „Concerto f-moll" oraz „Sinfonia h-moll" Vivaldiego, a także „Stabat mater" Pergolesiego.

W kwietniowym programie pojawi się „Mesjasz" Händla z udziałem Olgi Pasiecznik (sopran), Jakuba Jana Monowida (kontratenor), Sylwestra Smulczyńskiego (tenor) i Andrzeja Klimczaka (bas). Wystąpi również Chór Lutnia Lubelska Filharmonii im. H. Wieniawskiego.

Chór zainaugurował działalność 26 stycznia 2014 r. pod batutą maestro Sławka A. Wróblewskiego wykonaniem wraz z Orkiestrą Symfoniczną Filharmonii Lubelskiej IX Symfonii van Beethovena, wieńczącej prezentację pełnego cyklu dziewięciu symfonii wielkiego klasyka w sezonie artystycznym 2013/2014.

Inicjatorem powstania chóru był dyrektor naczelny Filharmonii Lubelskiej Jan Sęk, a kierownictwo artystyczne zostało powierzone Elżbiecie Krzemińskiej. Chór aktywnie włącza się w tworzenie oferty kulturalnej Lublina oraz województwa lubelskiego, prowadzi cykl projektów edukacyjnych dla dzieci i młodzieży.

Repertuar obejmuje dzieła sakralne i świeckie kompozytorów polskich i obcych począwszy od średniowiecza aż po czasy współczesne, małe formy muzyczne, symfonie, opery oraz twórczość oratoryjno-kantatową.

Występy zespołu były rejestrowane przez TVP Historia („W cieniu maków czerwonych", „Adwentowe oblatum") oraz przez Polskie Radio (prawykonanie „Benedictus" Pawła Buczyńskiego).

masz pytanie, wyślij e-mail do autora: j.cieslak@rp.pl

Źródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL