Większa sieć komunikacji miejskiej

Lublin kupuje nowe pojazdy. W mieście pojawią się zarówno nowe autobusy, jak i trolejbusy. Sieć tych drugich zostanie też rozbudowana.

Publikacja: 13.07.2017 22:00

Inwestycje będą możliwe dzięki milionowym dotacjom z Unii Europejskiej. – Rozwój ekologicznego transportu zbiorowego to jeden z priorytetów naszej polityki komunikacyjnej. Do tej pory wydaliśmy blisko 0,5 mld zł na zakup nowoczesnego taboru i poprawę infrastruktury dla komunikacji zbiorowej. W najbliższych latach będziemy kontynuowali te działania, przede wszystkim w oparciu o program operacyjny „Polska wschodnia" – mówi Joanna Bobowska z lubelskiego ratusza. Miasto będzie przebudowywać i rozbudowywać sieć korytarzy transportu miejskiego oraz kupi tabor niskoemisyjny, w tym trolejbusy i autobusy elektryczne.

Władze Lublina podpisały właśnie umowy dotyczące dwóch z czterech projektów transportowych, które teraz przygotowują do realizacji. Ich łączna wartość sięga 400 mln złotych.

Pierwsza z tych umów dotyczy rozbudowy i udrożnienie sieci komunikacji dla obszaru specjalnej strefy ekonomicznej i strefy przemysłowej. W ramach tego projektu zostanie m.in. rozbudowana ulica Antoniny Grygowej, po jej obu stronach powstaną buspasy, trakcja trolejbusowa, wiadukty, ścieżki rowerowe czy chodniki. Poza tym miasto planuje budowę brakującego odcinka trakcji trolejbusowych na ul. Mełgiewskiej i Grygowej. Przebudowane ma zostać też rondo Lubelski Lipiec '80, a także wykonany korytarz dla komunikacji miejskiej na Drodze Męczenników Majdanka (od ul. Grabskiego do ul. Fabrycznej). W ramach tej umowy miasto chce też rozbudować system informacji przystankowej na rozbudowywanych ulicach oraz kupić 21 pojazdów dla komunikacji miejskiej, w tym pięć trolejbusów oraz 16 autobusów elektrycznych.

W sumie cały projekt wart jest 203 mln zł, z czego prawie 160 mln zł to dotacje unijne. Wszystkie zaplanowane inwestycje powinny zakończyć się do września 2020 r.

Druga z podpisanych umów dotyczy niskoemisyjnej sieci komunikacji dla północnej części Lubelskiego Obszaru Funkcjonalnego wraz z budową systemu biletu elektronicznego komunikacji aglomeracyjnej. Zakłada ona m.in. przebudowę ul. Szeligowskiego i Choiny wraz z budową trakcji trolejbusowych na ulicach: Chodźki, Smorawińskiego, Szeligowskiego oraz Choiny do granic miasta. Poza tym przebudowane ma zostać skrzyżowanie ulic Elsnera – Kompozytorów Polskich. Miasto zamierza też kupić 44 pojazdy dla komunikacji miejskiej, w tym 34 autobusy i dziesięć trolejbusów.

Całość ma uzupełniać system biletu elektronicznego obsługiwany przez Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM). – Będzie przeznaczony dla transportu zbiorowego, jednakże jego otwarta formuła umożliwi włączenie do niego także innych przewoźników, np. PKP – zdradza Joanna Bobowska. Wartość drugiej umowy to prawie 175 mln zł, z czego 123,7 mln to dotacje unijne. Inwestycje w ramach tej umowy mają powstać do końca 2021 roku.

Lubelski ZTM już jest na dużych zakupach. W tym roku rozstrzygnął przetarg na dostawę 15 trolejbusów przegubowych, który wygrała firma Ursus Bus z ofertą wartą 36,5 mln zł. W toku są jeszcze dwa postępowania dotyczące w sumie zakupu 23 ekologicznych autobusów. W czerwcu otwarto oferty w przetargu dotyczącym nabycia dziewięciu przegubowców. Przewoźnik chce przeznaczyć na ten cel 13, 8 mln zł, ale wpłynęła tylko jedna oferta z firmy Solaris Bus & Coach o wartości 16,1 mln zł. W drugim przetargu ZTM chce kupić sześć autobusów przegubowych i osiem jednoczłonowych. Przewoźnik zarezerwował na ten cel ponad 18 mln zł. Na przetarg wpłynęły dwie oferty od Ursus Bus i Solaris Bus & Coach, ale proponowane przez firmy kwoty również przekraczają założenia ZTM. – Albo rozpisany zostanie nowy przetarg, albo zwiększona kwota na sfinansowanie zamówienia pod warunkiem, że oferta nie podlega odrzuceniu – mówi Monika Fisz, rzecznik ZTM. Dodaje, że termin rozstrzygnięcia przetargu jest na razie nieokreślony.

Inwestycje będą możliwe dzięki milionowym dotacjom z Unii Europejskiej. – Rozwój ekologicznego transportu zbiorowego to jeden z priorytetów naszej polityki komunikacyjnej. Do tej pory wydaliśmy blisko 0,5 mld zł na zakup nowoczesnego taboru i poprawę infrastruktury dla komunikacji zbiorowej. W najbliższych latach będziemy kontynuowali te działania, przede wszystkim w oparciu o program operacyjny „Polska wschodnia" – mówi Joanna Bobowska z lubelskiego ratusza. Miasto będzie przebudowywać i rozbudowywać sieć korytarzy transportu miejskiego oraz kupi tabor niskoemisyjny, w tym trolejbusy i autobusy elektryczne.

Pozostało 85% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego