Kolejowa siódemka do remontu, a pociągi na objazdy

W czerwcu ma ruszyć warta 4 mld zł modernizacja linii kolejowej Lublin–Warszawa. Wyremontowane zostanie ok. 150 kilometrów torów i przebudowane 42 stacje oraz przystanki.

Publikacja: 16.03.2017 21:00

Wśród remontowanych stacji znajdzie się dworzec w Puławach.

Wśród remontowanych stacji znajdzie się dworzec w Puławach.

Foto: Dziennik Wschodni, Kuba Krzysiak Kuba Krzysiak

Pociągi będą kierowane na objazdy, a w niektórych miejscach będzie uruchomiona komunikacja zastępcza. Po zakończeniu prac na Lubelszczyźnie w 2018 roku, a na całej trasie w 2019 roku prędkość pociągów wzrośnie do 160 km na godzinę. – Najszybsze składy pokonają trasę z Lublina do Warszawy w 90 minut, czyli o trzy kwadranse szybciej niż obecnie – mówi Łukasz Kwasiborski z zespołu prasowego PKP PLK, która odpowiada za ten remont.

Na połowę czerwca zaplanowano rozpoczęcie prac modernizacyjnych kolejowej siódemki, czyli trasy z Lublina do Warszawy. – Obecnie trwa drugi etap postępowania przetargowego. Jego rozstrzygnięcie planujemy w II kwartale – mówi Łukasz Kwasiborski. W ramach pierwszego etapu prac od czerwca tego roku do końca 2018 będzie trwała modernizacja torów na odcinku Pilawa–Lublin. W tym czasie ruch pasażerski będzie prowadzony po jednym torze pomiędzy Pilawą a Garwolinem, a na pozostałych odcinkach remontowanej trasy będzie obowiązywała komunikacja zastępcza. Nadal trwają prace nad jej ostateczną formą. Kolej zapewnia, że czas podróży ma być zbliżony do obecnego.

Z kolei pasażerowie z samego Lublina będą mogli dojechać do Warszawy pociągami, ale trasą objazdową. Będą one jechały trasą Lublin Północny–Łuków – i dalej przez Siedlce, Mińsk Mazowiecki do stolicy. Z powodu remontu dojazd koleją z Lublina do Warszawy wydłuży się o 30–40 minut.

Wśród remontowanych w ramach inwestycji stacji i przystanków mają być m.in. Puławy Miasto oraz Puławy Chemia. Ledwie trzy miesiące temu oddano do użytku wyremontowany budynek dworca Puławy Miasto. Podczas tych prac wyburzono część starego budynku i stworzono nowy układ funkcjonalno-użytkowy. Odnowiono elewację, dach, wymieniono okna i drzwi, a sam dworzec został przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Teraz czas na samą stację. W trakcie trwającego 1,5 roku remontu podwyższony zostanie peron, który będzie zadaszony. Zyska on też nowe oświetlenie i ławki. Na stacji ma się pojawić czytelny system informacji pasażerskiej, zarówno wizualnej, jak i głosowej. – Całkowicie przebudowane zostanie podziemne przejście dla pieszych – zapowiada Łukasz Kwasiborski. Przy stacji staną też stojaki dla rowerów.

Kolejarze remont zaplanowali też na stacji Puławy Chemia, obok pobliskich Zakładów Azotowych. Tam w miejscu obecnego peronu wyspowego powstaną dwie zadaszone platformy jednokrawędziowe. Będą one w pełni oznakowane i dostosowane do obsługi osób niepełnosprawnych. Pasażerowie dostaną się na perony przez podziemne przejście. Poza tym zmodernizowany zostanie m.in. most kolejowy nad kanałem Zakładów Azotowych w Puławach oraz przejazd kolejowy w pobliżu mostu. Koszt modernizacji linii nr 7 wraz z modernizacją stacji i przystanków to niemal 4 mld zł. Środki będą pochodziły z programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko 2014–2020".

Na Lubelszczyźnie już od kilku lat trwa przebudowa linii nr 30, czyli trasy Łuków–Parczew–Lubartów–Lublin. Teraz remontowany jest odcinek Łuków–Lubartów. Zaawansowanie prac na nim wynosi ok. 70 proc. Po zakończeniu wszystkich prac (do połowy roku) pociągi pasażerskie z Lublina do Łukowa pojadą z prędkością nawet 120 km/h. Wartość tej inwestycji przekracza 110 mln zł. Dzięki niej ma być zapewniony sprawny przejazd pociągów dalekobieżnych podczas modernizacji linii numer 7 Warszawa–Lublin.

Pociągi będą kierowane na objazdy, a w niektórych miejscach będzie uruchomiona komunikacja zastępcza. Po zakończeniu prac na Lubelszczyźnie w 2018 roku, a na całej trasie w 2019 roku prędkość pociągów wzrośnie do 160 km na godzinę. – Najszybsze składy pokonają trasę z Lublina do Warszawy w 90 minut, czyli o trzy kwadranse szybciej niż obecnie – mówi Łukasz Kwasiborski z zespołu prasowego PKP PLK, która odpowiada za ten remont.

Pozostało 86% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego