Pociągi będą kierowane na objazdy, a w niektórych miejscach będzie uruchomiona komunikacja zastępcza. Po zakończeniu prac na Lubelszczyźnie w 2018 roku, a na całej trasie w 2019 roku prędkość pociągów wzrośnie do 160 km na godzinę. – Najszybsze składy pokonają trasę z Lublina do Warszawy w 90 minut, czyli o trzy kwadranse szybciej niż obecnie – mówi Łukasz Kwasiborski z zespołu prasowego PKP PLK, która odpowiada za ten remont.
Na połowę czerwca zaplanowano rozpoczęcie prac modernizacyjnych kolejowej siódemki, czyli trasy z Lublina do Warszawy. – Obecnie trwa drugi etap postępowania przetargowego. Jego rozstrzygnięcie planujemy w II kwartale – mówi Łukasz Kwasiborski. W ramach pierwszego etapu prac od czerwca tego roku do końca 2018 będzie trwała modernizacja torów na odcinku Pilawa–Lublin. W tym czasie ruch pasażerski będzie prowadzony po jednym torze pomiędzy Pilawą a Garwolinem, a na pozostałych odcinkach remontowanej trasy będzie obowiązywała komunikacja zastępcza. Nadal trwają prace nad jej ostateczną formą. Kolej zapewnia, że czas podróży ma być zbliżony do obecnego.
Z kolei pasażerowie z samego Lublina będą mogli dojechać do Warszawy pociągami, ale trasą objazdową. Będą one jechały trasą Lublin Północny–Łuków – i dalej przez Siedlce, Mińsk Mazowiecki do stolicy. Z powodu remontu dojazd koleją z Lublina do Warszawy wydłuży się o 30–40 minut.
Wśród remontowanych w ramach inwestycji stacji i przystanków mają być m.in. Puławy Miasto oraz Puławy Chemia. Ledwie trzy miesiące temu oddano do użytku wyremontowany budynek dworca Puławy Miasto. Podczas tych prac wyburzono część starego budynku i stworzono nowy układ funkcjonalno-użytkowy. Odnowiono elewację, dach, wymieniono okna i drzwi, a sam dworzec został przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych. Teraz czas na samą stację. W trakcie trwającego 1,5 roku remontu podwyższony zostanie peron, który będzie zadaszony. Zyska on też nowe oświetlenie i ławki. Na stacji ma się pojawić czytelny system informacji pasażerskiej, zarówno wizualnej, jak i głosowej. – Całkowicie przebudowane zostanie podziemne przejście dla pieszych – zapowiada Łukasz Kwasiborski. Przy stacji staną też stojaki dla rowerów.
Kolejarze remont zaplanowali też na stacji Puławy Chemia, obok pobliskich Zakładów Azotowych. Tam w miejscu obecnego peronu wyspowego powstaną dwie zadaszone platformy jednokrawędziowe. Będą one w pełni oznakowane i dostosowane do obsługi osób niepełnosprawnych. Pasażerowie dostaną się na perony przez podziemne przejście. Poza tym zmodernizowany zostanie m.in. most kolejowy nad kanałem Zakładów Azotowych w Puławach oraz przejazd kolejowy w pobliżu mostu. Koszt modernizacji linii nr 7 wraz z modernizacją stacji i przystanków to niemal 4 mld zł. Środki będą pochodziły z programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko 2014–2020".