Kraków chce mieć ekologiczny tabor

Dzięki zakupom nowych autobusów elektrycznych stolica Małopolski wkrótce stanie się pierwszą dużą aglomeracją w Polsce, w której pasażerowie będą mieli do dyspozycji wyłącznie pojazdy ekologiczne.

Publikacja: 14.08.2017 16:30

Wartość nowych autobusów, które będą jeździć po krakowskich ulicach to ponad 120 mln zł

Wartość nowych autobusów, które będą jeździć po krakowskich ulicach to ponad 120 mln zł

Foto: materiały prasowe

Jednym z najważniejszych wydarzeń w ostatnich latach w Krakowie było uruchomienie pierwszej w Polsce regularnej linii obsługiwanej autobusami elektrycznymi. W swój pierwszy kurs autobusy wyjechały dokładnie 29 kwietnia 2014 roku z placu przy Barbakanie. Do dziś wożą pasażerów z Dworca Głównego Zachód do Prądnika Białego. Autobusy elektryczne kursujące w Krakowie nie muszą zjeżdżać do zajezdni, żeby naładować baterie. Mogą to zrobić w specjalnej stacji ładowania przygotowanej przy ulicy Pawiej – obok przystanku początkowego linii. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie nie ma zamiaru poprzestać na jednej linii obsługiwanej przez ekologiczny tabor. Kupuje kolejne nowoczesne pojazdy. W najbliższych planach są autobusy elektryczne i ekologiczne autobusy przegubowe wyposażone w silniki Euro 6.

W drugiej połowie lipca podczas oficjalnej prezentacji kierowcy Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego SA otrzymali od Jacka Majchrowskiego, prezydenta Krakowa, kluczyki do 77 ekologicznych autobusów z silnikami Euro 6. Jeszcze tego samego dnia nowe autobusy zaczęły kursować na kilkunastu liniach.

Wartość nowych pojazdów to ponad 120 mln zł. – To największa jednorazowa dostawa nowych autobusów w historii krakowskiego przewoźnika. Pozwoli na wymianę najstarszych i najbardziej wyeksploatowanych pojazdów – mówił podczas prezentacji Jacek Majchrowski, prezydent Krakowa.

Nowy Solaris Urbino 18 wyróżnia się nie tylko innowacyjnym designem, ale także wysokim komfortem jazdy. Pasażerowie mają do dyspozycji bardziej przestronne wnętrza pojazdu, większą liczbę miejsc siedzących, a także rozbudowany system informacji pasażerskiej prezentowany na ekranach wysokiej rozdzielczości. Autobusy są niskopodłogowe, wyposażone w klimatyzację, monitoring, automat biletowy i porty USB do ładowania urządzeń mobilnych np. smartfonów czy laptopów. Znajdują się w nich także zamontowane specjalne platformy ułatwiające osobom niepełnosprawnym poruszającym się na wózkach, wjazd i wyjazd z pojazdu. – Chcemy, aby krakowianie podróżowali wyłącznie wygodnymi, ekologicznymi autobusami. Dlatego staramy się wykorzystywać wszystkie dostępne możliwości finansowania zakupu nowych autobusów, od pozyskiwania środków unijnych po umowy w formie leasingu finansowego – powiedział Rafał Świerczyński, prezes zarządu MPK SA w Krakowie.

Już za dwa lata do Krakowa przyjadą kolejne autobusy elektryczne. Jeszcze w czerwcu krakowski przewoźnik razem z władzami miasta podpisał porozumienie z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju w sprawie wspólnej realizacji programu transportu bezemisyjnego. Przedmiotem porozumienia jest współpraca przy opracowaniu, przetestowaniu, wdrożeniu i sprzedaży nowych, innowacyjnych rozwiązań w obszarze bezemisyjnego transportu publicznego. – To porozumienie daje MPK możliwość zakupu do 150 nowych autobusów elektrycznych, w tym do 100 autobusów przegubowych. Dokument zakłada, że na zamówienie tych pojazdów otrzymamy dofinansowanie na poziomie co najmniej 60 proc. – informuje prezes Świerczyński. Dostawy nowych autobusów elektrycznych do Krakowa będą realizowane w latach 2019–2021.

Obecnie trwa także postępowanie przetargowe na zakup kolejnych 75 ekologicznych autobusów z silnikami Euro 6, które do Krakowa zostaną dostarczone w 2018 roku. I nie jest to ostatnie zamówienie, którego realizację MPK SA rozpocznie w tym roku. Wkrótce zostanie ogłoszony przetarg w ramach projektu unijnego Zintegrowane Inwestycje Terytorialne II na zakup kolejnych nowoczesnych autobusów, w tym także hybrydowych.

Jednym z najważniejszych wydarzeń w ostatnich latach w Krakowie było uruchomienie pierwszej w Polsce regularnej linii obsługiwanej autobusami elektrycznymi. W swój pierwszy kurs autobusy wyjechały dokładnie 29 kwietnia 2014 roku z placu przy Barbakanie. Do dziś wożą pasażerów z Dworca Głównego Zachód do Prądnika Białego. Autobusy elektryczne kursujące w Krakowie nie muszą zjeżdżać do zajezdni, żeby naładować baterie. Mogą to zrobić w specjalnej stacji ładowania przygotowanej przy ulicy Pawiej – obok przystanku początkowego linii. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Krakowie nie ma zamiaru poprzestać na jednej linii obsługiwanej przez ekologiczny tabor. Kupuje kolejne nowoczesne pojazdy. W najbliższych planach są autobusy elektryczne i ekologiczne autobusy przegubowe wyposażone w silniki Euro 6.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Materiał Promocyjny
Jak kupić oszczędnościowe obligacje skarbowe? Sposobów jest kilka
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego