Uczniowie małopolskich szkół będą mieli lekcje przez internet

aktualizacja: 07.08.2016, 22:00
Projekt  „Chmury Edukacyjnej” dał uczniom możliwość wzięcia udziału w ...
Projekt „Chmury Edukacyjnej” dał uczniom możliwość wzięcia udziału w wykładach np. z fizyki i biologii.
Foto: 123 rf

Uczniowie 130 szkół ponadgimnazjalnych z Małopolski od października będą mogli uczestniczyć w zajęciach on-line prowadzanych dla nich przez wyższe uczelnie.

REDAKCJA POLECA

Dzięki projektowi tzw. Małopolskiej Chmurze Edukacyjnej realizowanej przez Urząd Marszałkowski w technikach i liceach powstają nowoczesne, multimedialne sale do organizacji zajęć, a uczniowie będą mieli możliwość uczestnictwa w akademickich wykładach i zajęciach. Projekt, o którym mowa finansowany jest z Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO) województwa małopolskiego 2014-2020. Jego koszt to 125 mln zł.

Sześć uczelni

Zanim samorząd zdecydował się na wdrożenie „Chmury Edukacyjnej", trwał pilotaż tego pomysłu. Wzięło w nim udział 2,1 tys. uczniów z 21 małopolskich szkół, dla których przeprowadzono blisko 8 tys. godzin zajęć zarówno w ramach e-learningu jak też warsztaty letnie.

Prowadzili je wykładowcy z sześciu uczelni: Uniwersytetu Jagiellońskiego, Akademii Górniczo-Hutniczej, Uniwersytetu Pedagogicznego, Politechniki Krakowskiej, Uniwersytetu Ekonomicznego oraz Uniwersytetu Rolniczego.

Zajęcia odbywały się w dziesięciu obszarach tematycznych tj. fizyka, informatyka, matematyka, biologia, chemia, budownictwo, języki obce, społeczeństwo obywatelskie, przedsiębiorczość, środowisko i żywność. I tak np. w ramach projektu Uniwersytet Jagielloński oferował uczniom zajęcia z matematyki i biologii, a Uniwersytet Rolniczy z obszaru „środowisko i żywność". Z kolei wykładowcy z AGH zajmowali się fizyką i informatyką, z Politechniki Krakowskiej – chemią i budownictwem, a Uniwersytetu Pedagogicznego-językami obcymi.

Nowe doświadczenia

Co uczelniom daje udział w takim projekcie? – Uzyskaliśmy możliwość współpracy z najzdolniejszymi uczniami w Małopolsce. Istotny jest również fakt wyposażenia infrastrukturalnego, czyli sprzętu służącego do komunikacji przez internet do prowadzenia najnowocześniejszych form dydaktyki – mówi Ewa Pędracka –Kwaskowska z Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Uczelnia przeprowadziła badania na temat projektu wśród wykładowców i nauczycieli szkół, które brały w nim udział. Wynika z nich, że podnieśli oni swoje kompetencje związane z korzystaniem nowoczesnych technik informacyjno-komunikacyjnych w procesie nauczania, poprawiła się jego jakość, bo uczniowie mogli zapoznać się z technikami i zapleczem badawczym uczelni, a także uczestniczyć w zajęciach praktycznych.

A prof. dr hab. Barbara Filipek-Mazur, prodziekan ds. Nauki na Wydziale Rolniczo-Ekonomicznym Uniwersytetu Rolniczego mówi, że nowe doświadczenie zdobyli nie tylko uczniowie, nauczyciele w szkole, ale także i nauczyciele akademiccy.

- Taka forma zajęć przynosi wiele korzyści- uważa prof. Filipek-Mazur. I wymienia, że jest to nie tylko nowa i ciekawa forma przekazywania wiedzy, ale też umożliwia ona rozwijanie zainteresowań uczniów i pobudza do samokształcenia, umożliwia im także zainteresowanie kierunkami studiów realizowanymi na uczelni. - Jest to też nasza promocja w środowisku uczniowskim. Dla wielu z nich był to pierwszy kontakt z uczelnią. Słuchali wykładu akademickiego i brali udział w ćwiczeniach laboratoryjnych i terenowych – dodaje.

Zajęcia chwalą też dyrektorzy szkół, które brały udział w programie pilotażowym. – Bardzo dobrze je oceniam. Stały na wysokim poziomie. Dzięki temu projektowi mamy wysokiej klasy sprzęt do pracowni komputerowo-matematycznej – opowiada Alina Ciepiela, wicedyrektor Zespołu Szkół Budowlanych w Tarnowie. Dodaje, że zajęcia pomogły uczniom w podniesieniu zarówno wiedzy ogólnej, jak i z przedmiotów zawodowych, a także nauczyli się oni też szukać nowych wiadomości z wykorzystaniem najnowszych technik.

– Ten projekt wpłynął też na poprawę wyników matury z matematyki i przedmiotów ścisłych, a także egzaminu z kwalifikacji zawodowych – uważa dyr. Ciepiela.

Lekcje e-learningowe z wykładowcami z wyższych uczelni odbywały się w ramach zajęć pozalekcyjnych, a brali w nich udział uczniowie klas trzecich i czwartych, a bywało, że i drugich technikum.

Także Mariusz Grzesiński, wicedyrektor Zespołu Szkół Zawodowych im. Dembowskiego w Wieliczce uważa, że zajęcia był ciekawe, a sprzęt wykorzystywany w pełni.

Uczniowie z jego szkoły korzystali przede wszystkim z zajęć poświęconych gastronomii i środowisku oraz ekologii i podstaw przedsiębiorczości. – Uczniowie mieli pierwszy kontakt z uczelnią – tłumaczy – dyr. Grzesiński.

Kolejny etap

Od października „Małopolska Chmura Edukacyjna" będzie realizowana już w ok. 130 szkołach ze wszystkich powiatów w Małopolsce. Do 2022 roku ma z niej skorzystać ok. 24 tys. uczniów. Poza sześcioma uczelniami z piolotażu do projektu dołączą kolejne trzy uczelnie: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Tarnowie, Wyższa Szkoła Turystyki i Ekologii w Suchej Beskidzkiej oraz Fundacja Centrum Kopernika. W sumie w szkołach i na uczelniach odbędzie się ponad 27,5 tys. godzin zajęć z 20 obszarów tematycznych, m.in. z: matematyki, biologii, chemii, budownictwa, informatyki, fizyki, geografii, przedsiębiorczości, języków: angielskiego, niemieckiego i francuskiego, kognitywistyki, dziennikarstwa. Zajęcia będą dotyczyły również tematyki: mechaniczno-mechatronicznej, żywnościowej, środowiskowej, elektryczno-elektronicznej i turystycznej. – Liczymy na wypracowanie metodologii, która przyda się w nauczaniu z wykorzystaniem nowoczesnych technologii oraz w nauczaniu w kontekście zawodowym. Opracowane metody pozwolą na lepsze kształcenie przyszłych nauczycieli, którzy są lub w najbliższym czasie będą studentami Uniwersytetu Pedagogicznego – mówi Iwona Tomasik, rzecznik prasowy Uniwersytetu Przyrodniczego w Krakowie.

POLECAMY

KOMENTARZE