Komunikacja alternatywą dla auta

Za ponad 250 mln zł Koleje Dolnośląskie kupiły 11 nowoczesnych pociągów, które pojawią się na torach w grudniu, wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy.

Publikacja: 28.09.2017 22:30

Nowe składy jeżdżące po Dolnym Śląsku będą mogły osiągnąć prędkość 160/km

Nowe składy jeżdżące po Dolnym Śląsku będą mogły osiągnąć prędkość 160/km

Foto: Fotorzepa, Marta Bogacz

Przewoźnik dolnośląski na początku roku podpisał umowę z firmą Newag SA na dostawę Impulsów typu 45WE. – Pasażerowie pojadą nimi do miejscowości z całego regionu, m.in. z Wrocławia do Międzylesia (Lichkov), Węglińca, Legnicy, Lubina, Głogowa, Rawicza, Jelcza-Laskowic – wylicza Bogusław Godlewski, rzecznik prasowy Kolei Dolnośląskich.

Zespoły Trakcyjne z rodziny Impuls, które są pojazdami niskopodłogowymi z jednoprzestrzennym wnętrzem, wyposażonym m.in. w pełny monitoring wnętrza, klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej, opcjonalnie w automaty do sprzedaży biletów oraz kasowniki biletowe. – Wnętrze zostało dostosowane do przewozu osób o ograniczonej możliwości poruszania się – przewidziano podjazdy (pochylnie), wysuwane stopnie, windy, szerokie przejazdy oraz miejsce do przewozu wózków i rowerów – wylicza producent.

W każdym pociągu znajdzie się 259 miejsc siedzących, a razem ze stojącymi ponad 530. Składy będą wyposażone w regulowane siedzenia, wi-fi, większą liczbę gniazdek elektrycznych, a także gniazdka USB. Na wyposażeniu znajdą się także dwa defibrylatory. – Dla bezpieczeństwa podróżnych tabor zostanie wyposażony w monitoring oraz systemy informacji pasażerskiej o możliwych przesiadkach do innych pociągów regionalnych i krajowych, a nawet o możliwości dojazdu z dworca w określone miejsce z wykorzystaniem komunikacji miejskiej. Pociągi będą osiągać prędkość nawet 160 km/h – wylicza Bogusław Godlewski. Każdy skład zostanie objęty czteroletnią gwarancją.

– Pociągi pojawią się na najpopularniejszych dolnośląskich trasach. W tym roku planowaliśmy przewieźć 8 milionów pasażerów, ale już teraz wiemy, że będzie to ponad 9 milionów – mówi Piotr Rachwalski, prezes Kolei Dolnośląskich. Dodaje, że nowoczesna, punktualna kolej jest alternatywą dla komunikacji samochodowej.

Zakup nowoczesnych składów został zrealizowany w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014–2020. To niejedyna inwestycja Kolei Dolnośląskich. Trwa budowa hali serwisowej przewoźnika w Legnicy przy ulicy Pątnowskiej.

– Własne zaplecze serwisowe to dla spółki znaczące oszczędności, a dla społeczności lokalnej kilkadziesiąt nowych miejsc pracy – tłumaczy Bogusław Godlewski.

– Obecnie przewoźnik serwisuje swoje pociągi w dzierżawionym obiekcie w Miłkowicach, ale już wkrótce całe zaplecze techniczne zostanie przeniesione właśnie do nowoczesnej hali w Legnicy, w której do użytku oddane zostaną trzy tory serwisowe. Na ponad 2 tys. metrów kwadratowych będą mogły odbywać się prace przy czterech pociągach jednocześnie– wylicza rzecznik Kolei Dolnośląskich. A Piotr Rachwalski, prezes zarządu Kolei Dolnośląskich, dodaje, że własny, nowoczesny obiekt serwisowy to bardzo istotny krok z punktu widzenia wszystkich inwestycji Kolei Dolnośląskich.

– Sukcesywnie odbieramy kolejne nowe pociągi, co dodatkowo zwiększa nasze zapotrzebowanie na profesjonalną i wydajną obsługę techniczną. Budowa nowej hali to duże oszczędności dla spółki, a co najważniejsze – szansa na trwałe zapewnianie najwyższej jakości przewozów naszym pasażerom – tłumaczy prezes Rachwalski.

Według szacunków spółki uruchomienie własnej placówki serwisowo-naprawczej to w perspektywie najbliższych dziesięciu lat oszczędności rzędu 22 milionów złotych.

– Cieszę się, że dynamiczny rozwój KD ma też dodatkowy, bardzo istotny wymiar w postaci wzrostu zatrudnienia w specjalistycznych ośrodkach w naszym regionie – mówi Jerzy Michalak, członek zarządu województwa dolnośląskiego.

Koleje Dolnośląskie to działająca od 2007 roku jedna z szybko rozwijających się spółek kolejowych w kraju. W ubiegłym roku składy przewoźnika przewiozły ponad 7 milionów pasażerów. Przewoźnik ma obecnie do dyspozycji 20 elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz 25 pojazdów spalinowych.

Przewoźnik dolnośląski na początku roku podpisał umowę z firmą Newag SA na dostawę Impulsów typu 45WE. – Pasażerowie pojadą nimi do miejscowości z całego regionu, m.in. z Wrocławia do Międzylesia (Lichkov), Węglińca, Legnicy, Lubina, Głogowa, Rawicza, Jelcza-Laskowic – wylicza Bogusław Godlewski, rzecznik prasowy Kolei Dolnośląskich.

Zespoły Trakcyjne z rodziny Impuls, które są pojazdami niskopodłogowymi z jednoprzestrzennym wnętrzem, wyposażonym m.in. w pełny monitoring wnętrza, klimatyzację, nowoczesny system informacji pasażerskiej, opcjonalnie w automaty do sprzedaży biletów oraz kasowniki biletowe. – Wnętrze zostało dostosowane do przewozu osób o ograniczonej możliwości poruszania się – przewidziano podjazdy (pochylnie), wysuwane stopnie, windy, szerokie przejazdy oraz miejsce do przewozu wózków i rowerów – wylicza producent.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego