Koleją łatwiej do Niemiec

Jeszcze w tym roku pociągi z Polski do Niemiec pojadą po nowym moście kolejowym. Połączy on Wrocław z Lipskiem oraz Berlinem.

Aktualizacja: 27.05.2016 11:03 Publikacja: 26.05.2016 23:00

W ciagu dwóch lat na infrastrukturę kolejową na Dolnym Śląsku wydanych zostanie 600 mln zł

W ciagu dwóch lat na infrastrukturę kolejową na Dolnym Śląsku wydanych zostanie 600 mln zł

Foto: materiały prasowe

Powstaje nowy most graniczny nad Nysą Łużycką przygotowany do przejazdu większej liczby pociągów. Od grudnia przez tę nową przeprawę powinien odbywać się ruch pociągów pomiędzy Polską a Niemcami na odcinku Bielawa Dolna – Horka. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych jest warta 23 mln zł.

W miejscu nowej przeprawy stoi już sześć żelbetowych podpór mostowych oraz przyczółków. Ich budowę poprzedziło rozebranie elementów starej, wyeksploatowanej budowli. Wykonawca pracuje teraz przy budowie pięciu nowych betonowych przęseł. Na nich zostaną ułożone dwa tory. Wykonano już roboty pod jeden tor. Do połowy roku zakończone zostaną prace przy przęsłach dla drugiego.

– Most będzie miał szerokość 11 metrów. Jesienią na nowym moście rozpocznie się montaż torów, a następnie sieci trakcyjnej oraz urządzeń zabezpieczających, niezbędnych do bezpiecznego kursowania pociągów – opisuje Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.

Nowa żelbetowa konstrukcja mostu pozwoli na przejazd ciężkich składów pociągów towarowych, o nacisku na oś do 221 kN. Na starym moście ruch pociągów był tylko po jednym torze, z ograniczeniem prędkości do 50 km/h. Nowy obiekt będzie przystosowany do jazdy pociągów z prędkością do 120 km/h po dwóch torach.

Jak dodaje Siemieniec, most zapewni najkrótsze połączenie kolejowe z Wrocławia do Lipska i Berlina. Po modernizacji z przeprawy będzie mogło korzystać w ciągu doby nawet ponad 150 pociągów towarowych i pociągi pasażerskie.

Równolegle PKP PLK rozbudowuje i elektryfikuje linię: Knappenrode – Horka – granica państwa. Oba projekty realizowane są dzięki współpracy zarządców infrastruktury kolejowej w ramach polsko-niemieckiej Grupy Infrastrukturalnej.

To niejedyne inwestycje i nowe połączenia kolejowe na Dolnym Śląsku. Otóż PKP PLK przeznaczyły ponad 25 mln zł na poprawę linii kolejowej ze stolicy Dolnego Śląska do Kotliny Kłodzkiej. Roboty torowe prowadzone są na odcinkach Kłodzko Nowe – Gorzanów oraz Bystrzyca Kłodzka – Bystrzyca Przedmieście – Domaszków. Wymieniane są m.in. szyny, podkłady oraz mostownice. Głównym efektem tych prac ma być przywrócenie możliwości jazdy pociągów na tym odcinku z prędkością 80 km/h. Wartość robót wynosi ok. 4,8 mln zł.

Zarządca infrastruktury zaplanował także naprawę odcinka linii pomiędzy Strzelinem a Bardem Przyłęk. Od czerwca do października będzie prowadzony remont toru nr 1. Na odcinku 46 km zostaną wymienione szyny, podkłady i oczyszczony tłuczeń, naprawiona zostanie także jezdnia na 17 przejazdach drogowo-kolejowych.

Głównym efektem prac będzie likwidacja ograniczeń prędkości. Pociągi na wyremontowanym torze będą mogły osiągać prędkość 100 km/h. Prace planowane są do 3 września. Koszt robót wyniesie 20,6 mln zł.

Kolejarze planują też przebudować tory na stacji Kłodzko Miasto. Dzięki temu pociągi będą mogły tu kończyć i zaczynać kursy. Do końca roku ma powstać projekt budowlany.

Od 2015 r. do końca tego roku zarządca infrastruktury kolejowej przeznaczy na prace na terenie województwa dolnośląskiego ponad 600 mln zł.

Przypomnijmy, że po koniec kwietnia zostało zawarte porozumienie dwóch przewoźników – Deutche Bahn oraz Kolei Dolnośląskich, które umożliwiło połączenia kolejowe stolicy Dolnego Śląska ze stolicą Niemiec.

„Pociąg do Kultury" – bo taka jest jego nazwa – kursować będzie do 25 września w weekendy. Pociąg odjeżdża z dworca Berlin-Lichtenberg w soboty i niedziele o 8.31, a z Wrocławia o 19.21 w soboty i o 16.29 w niedziele. Podróż w jedną stronę kosztuje 19 euro lub 79 złotych. Na pasażerów czeka również katering. Połączenie to finansuje strona niemiecka oraz Miasto Wrocław ramach Europejskiej Stolicy Kultury.

Powstaje nowy most graniczny nad Nysą Łużycką przygotowany do przejazdu większej liczby pociągów. Od grudnia przez tę nową przeprawę powinien odbywać się ruch pociągów pomiędzy Polską a Niemcami na odcinku Bielawa Dolna – Horka. Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych jest warta 23 mln zł.

W miejscu nowej przeprawy stoi już sześć żelbetowych podpór mostowych oraz przyczółków. Ich budowę poprzedziło rozebranie elementów starej, wyeksploatowanej budowli. Wykonawca pracuje teraz przy budowie pięciu nowych betonowych przęseł. Na nich zostaną ułożone dwa tory. Wykonano już roboty pod jeden tor. Do połowy roku zakończone zostaną prace przy przęsłach dla drugiego.

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego