Dolny Śląsk dostaje skrzydeł

Klaster Lotniczy to kolejne miejsce, które świadczy o atrakcyjności inwestycyjnej regionu.

Publikacja: 23.02.2017 23:30

Foto: materiały prasowe

W sukces Dolnośląskiego Klastra Motoryzacyjnego nikt nie wątpi. Podobnie jest w przypadku Klastra Edukacyjnego. Władze Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej uwierzyły, że jest tam miejsce również na rozwój branży lotniczej.

Stąd nieco ponad dwa lata temu powstał pomysł na stworzenie kolejnego klastra, który stałby się następnym bodźcem do rozwoju regionu. Po raz pierwszy został on przedstawiony podczas konferencji „Nowe możliwości dla przemysłu lotniczego" w Lubinie we wrześniu 2014 roku. Od tego czasu branża lotnicza zauważyła, że są tam dobre warunki do inwestowania i rozwoju. Najlepszy przykład, że pomysł był trafiony, to wspólna inwestycja w podstrefie LSSE w Środzie Śląskiej Lufthansy Technik i amerykańskiego koncernu General Electric o wartości 250 mln euro w serwisowanie silników samolotowych. Z przedsięwzięć mniejszych – budowa pierwszego polskiego odrzutowca Flaris przez firmę Metal Master, której właścicielami jest małżeństwo, państwo Sylwia i Rafał Ładzińscy.

Pod względem atrakcyjności inwestycyjnej województwo dolnośląskie nieustannie utrzymuje się w krajowej czołówce. Doskonałe położenie blisko zachodniej granicy kraju i rynków zbytu oraz dobre skomunikowanie już zaowocowało potężnymi inwestycjami w motoryzacji i jest szansa, że będzie ich przybywać. Nie ma tutaj także problemu z dostępem do dobrze wykwalifikowanej siły roboczej, bo absolwentów dostarczają wrocławskie uczelnie. Stąd w Legnickiej Specjalnej Strefie Ekonomicznej nacisk na inwestycje przede wszystkich firm oferujących produkty zaawansowane technologicznie.

Dolnośląski Klaster Lotniczy ma wsparcie Ministerstwa Rozwoju, podobnie jak pozostałe strefy ekonomiczne z województwa dolnośląskiego – Kamiennogórska Specjalna Strefa Ekonomiczna Małej Przedsiębiorczości, Wałbrzyska Specjalna Strefa Ekonomiczna Invest-Park, oraz Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego oraz Urząd Miasta Lubina i Wrocławia.

Barbara Budrewicz-Wróblewska, menedżer ds. inwestorów w LSSE, opiekunka projektu powstania Dolnośląskiego Klastra Lotniczego, zastrzega się, że strefa nie ma ambicji rywalizowania z Doliną Lotniczą na Podkarpaciu. Ale nie ukrywa, że pierwsze sukcesy bardzo cieszą.

Rozwój klastra władze strefy widzą przede wszystkim w kolejnych inwestycjach i rozwoju już działających tam firm, głównie dzięki transferowi wiedzy i wymianie doświadczeń produkcyjnych, wzajemnej pomocy w poszukiwaniu wykwalifikowanych kadr oraz organizacji szkoleń i warsztatów.

W sukces Dolnośląskiego Klastra Motoryzacyjnego nikt nie wątpi. Podobnie jest w przypadku Klastra Edukacyjnego. Władze Legnickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej uwierzyły, że jest tam miejsce również na rozwój branży lotniczej.

Stąd nieco ponad dwa lata temu powstał pomysł na stworzenie kolejnego klastra, który stałby się następnym bodźcem do rozwoju regionu. Po raz pierwszy został on przedstawiony podczas konferencji „Nowe możliwości dla przemysłu lotniczego" w Lubinie we wrześniu 2014 roku. Od tego czasu branża lotnicza zauważyła, że są tam dobre warunki do inwestowania i rozwoju. Najlepszy przykład, że pomysł był trafiony, to wspólna inwestycja w podstrefie LSSE w Środzie Śląskiej Lufthansy Technik i amerykańskiego koncernu General Electric o wartości 250 mln euro w serwisowanie silników samolotowych. Z przedsięwzięć mniejszych – budowa pierwszego polskiego odrzutowca Flaris przez firmę Metal Master, której właścicielami jest małżeństwo, państwo Sylwia i Rafał Ładzińscy.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego