W dniu 28 lipca 2016 r. weszła w życie ustawa z 22 czerwca 2016 r. zmieniająca Prawo zamówień publicznych (dalej ustawa PZP). To największą dotychczas nowelizacja tej ustawy.
Odwołania poniżej progów
Na podstawie zmienionych przepisów, wykonawcy biorący udział w postępowaniach o wartości poniżej progów unijnych, uzyskali możliwość wniesienia odwołania wobec czynności wyboru najkorzystniejszej oferty – art. 180 ust. 2 pkt 6) ustawy PZP. Jest do dość znacząca zmiana, ponieważ przed nowelizacją wykonawca, który chciał zakwestionować w tego typu postępowaniach wybór oferty najkorzystniejszej, mógł skorzystać jedynie ze środka ochrony prawnej przewidzianego w art. 181 ustawy PZP, tj. informacji dla zamawiającego o czynności niezgodnej z prawem (dalej informacja). Jednak informacja jako instytucja uzależniona wyłącznie od dyskrecjonalnego uznania zamawiającego, kwalifikowana jest jako środek niezapewniający należytej ochrony interesów wykonawców.
Dlatego też sądzono, że na skutek wprowadzenia do art. 180 ust. 2 ustawy PZP pkt 6), doszło niejako do zrównania postępowań podprogowych i postępowań powyżej progów w zakresie możliwości „dochodzenia sprawiedliwości" przez wykonawców przekonanych, że oferta wybrana przez zamawiającego jako najkorzystniejsza podlega odrzuceniu lub złożona została przez wykonawcę podlegającego wykluczeniu.
Nie dotyczy zaniechań zamawiającego
Krajowa Izba Odwoławcza (KIO) w postanowieniu z 5 września 2016 r., sygn. akt KIO 1599/16, wydanym w stanie prawnym obowiązującym po nowelizacji stwierdziła jednak, iż przepis art. 180 ust. 2 pkt 6) ustawy PZP, który wskazuje na możliwość wniesienia przez wykonawcę odwołania na „czynność wyboru najkorzystniejszej oferty", nie dotyczy wniesienia odwołania na wybór najkorzystniejszej oferty, jeżeli podstawą zaskarżenia jest zaniechanie czynności wykluczenia z postępowania lub zaniechanie czynności odrzucenia oferty. Skorzystanie z tego środka odwoławczego na podstawie art. 180 ust. 2 pkt 6) ustawy PZP jest możliwe jedynie w sytuacji, gdy wybór najkorzystniejszej oferty zostanie dokonany niezgodnie z kryteriami oceny ofert określonymi w specyfikacji istotnych warunków zamówienia (siwz).
Izba wyjaśniła, iż to ograniczenie możliwości wnoszenia odwołań na wybór najkorzystniejszej oferty, w postępowaniach poniżej progów, wynika z kilku powodów.