Minister edukacji o zmianie ustroju szkolnego, ograniczeniu biurokracji w szkole i podwyżkach dla nauczycieli

W połowie września zostaną zaprezentowane przepisy kształtujące nowy ustrój szkolny - zapowiedziała minister edukacji w liście do dyrektorów szkół, nauczycieli i pracowników oświaty w związku z rozpoczęciem nowego roku szkolnego.

Aktualizacja: 24.08.2016 15:34 Publikacja: 24.08.2016 15:28

Szefowa MEN Anna Zalewska

Szefowa MEN Anna Zalewska

Foto: Fotorzepa/ Roman Bosiacki

Szefowa MEN  przekazała pracownikom oświaty życzenia satysfakcji z pracy. Przedstawiła także najważniejsze kierunki zmian w oświacie.

Wśród najważniejszych decyzji, które będą realizowane od nowego roku szkolnego 2016/2017 Anna Zalewska wymienia zniesienie obowiązku szkolnego dla sześciolatków, likwidację sprawdzianu dla szóstoklasistów, możliwość niezależnego odwoływania się od wyników egzaminów maturalnych, usunięcie restrykcyjnego rozporządzenia dotyczącego sklepików szkolnych czy ujednolicenie terminów organizacji roku szkolnego.

- Dodatkowo od 1 września br. zlikwidowany został obowiązek realizacji tzw. „godzin karcianych" w dotychczasowej formule. Po zmianie oferta zajęć dodatkowych będzie lepiej dostosowana do faktycznych potrzeb uczniów. Jednocześnie nauczyciele nie będą już dodatkowo rejestrowali i wskazywali tych godzin w prowadzonej szkolnej dokumentacji. Działania te mają na celu ograniczenie biurokracji w szkole i rejestrowanie tylko tych zajęć, które wprost wynikają z przepisów prawa oświatowego - pisze minister edukacji.

Zwraca uwagę na uelastycznienie zależności pomiędzy osiąganiem efektów kształcenia a sztywnym wymiarem godzin przeznaczonych na realizację obowiązkowych zajęć edukacyjnych.

- Należy bowiem pamiętać, że zdarzają się różne sytuacje losowe, które powodują, że nie zawsze jest możliwa realizacja – przez danego nauczyciela – wszystkich godzin lekcyjnych, co wcale nie oznacza w konsekwencji braku zrealizowana programu nauczania. Dyrektorzy nie będą więc musieli odnosić się do braku ścisłej i sztywnej korelacji pomiędzy sumą godzin danego przedmiotu a liczbą wynikającą z ramowego planu nauczania. Ufam i wierzę, że każdy dyrektor szkoły uczyni wszystko, aby ewentualna nieobecność nauczyciela nie rzutowała na płynność i efektywność procesu kształcenia ucznia. Ważne jest bowiem, aby uczniowie kończący dany etap edukacyjny, opanowali wiadomości i umiejętności ustalone w podstawie programowej - pisze szefowa MEN.

Informuje również o podjęciu działań zmierzających do wzmocnienia finansowego od stycznia 2017 r. organizacji wychowania przedszkolnego dzieci sześcioletnich. - Planuję znaczny wzrost kwot przekazywanych z budżetu państwa dla jednostek samorządu terytorialnego z przeznaczeniem na wsparcie wychowania przedszkolnego dzieci sześcioletnich - pisze Anna Zalewska.

Jak informuje, w MEN dobiegają końca prace nad projektowaniem szczegółowych rozwiązań dotyczących zmian w systemie oświaty. Ich celem jest odbudowa właściwych warunków do pełnego rozwoju dzieci i młodzieży w polskich szkołach. MEN chce, żeby w połowie września projekty zostały przekazane do konsultacji społecznych.

Minister edukacji zapowiada równoległe prace nad nową podstawą programową wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego – dla uczniów szkoły podstawowej i szkół ponadpodstawowych – liceum ogólnokształcącego, branżowej szkoły pierwszego i drugiego stopnia i technikum.

- Z podstawą programową powiązane są ramowe plany nauczania – i tu planujemy zmiany, które będą dobre dla dzieci i młodzieży, a Państwu pomogą w pracy dydaktycznej i wychowawczej. Tu również będziemy oczekiwać sugestii z Państwa strony - czytamy w liście.

Anna Zalewska przypomniała harmonogram planowanych zmian. Pierwszy etap, to rozpoczęcie od 1 września 2017 r. wdrażania nowej struktury szkół. Z mocy prawa, sześcioletnie szkoły podstawowe przekształcą się w ośmioletnie szkoły podstawowe, rozpocznie się proces wygaszania gimnazjów, uruchomione zostaną pierwsze klasy szkoły branżowej I stopnia.

- Projektowane rozwiązania ustawowe przewidują dogodne dla organów prowadzących możliwości dostosowania do nowej struktury szkół. Plan wdrożenia nowego ustroju szkolnego zakłada także stabilne rozwiązania przejściowe, wspomagające i usprawniające proces przekształceń. Przewiduje się na przykład funkcjonowanie ośmioletniej szkoły podstawowej z oddziałami gimnazjalnymi do czasu ich wygaszenia. Może ona powstać z połączenia odrębnych szkół lub na bazie obecnie działającego zespołu, a także w wyniku przekształcenia samodzielnego gimnazjum w ośmioletnią szkołę podstawowa. Gminy i powiaty zaplanują i wdrożą niezbędną korektę sieci szkolnej na podstawie jednej uchwały. Większość przekształceń niesamorządowych szkół publicznych nie będzie wymagała składania wniosków o zmianę wcześniej uzyskanego zezwolenia lub uzyskania pozytywnej opinii kuratora oświaty czy zgody jednostki samorządu terytorialnego na przekształcenie szkoły - informuje Anna Zalewska.

Zapowiada, że przeprowadzenie szkół przez proces przekształceń zostanie powierzone doświadczonej oświatowej kadrze kierowniczej. Dlatego w tym okresie, z mocy prawa, szkołami zarządzać będą dotychczasowi dyrektorzy. W przypadku zakończenia kadencji przed końcem okresu przejściowego, samorządy będą mogły przedłużyć powierzenie tej funkcji obecnemu dyrektorowi.

Nauczyciele zatrudnieni w szkołach aktualnie funkcjonujących, od 1 września 2017 r. z urzędu staną się nauczycielami szkół tworzonych w ramach nowego systemu. Oznacza to, że np. nauczyciele gimnazjum, które zostanie przekształcone w ośmioletnią szkołę podstawową z oddziałami gimnazjalnymi, z urzędu staną się nauczycielami szkoły podstawowej.

- Doceniając Państwa odpowiedzialność i zaangażowanie w pracę wychowawczą i dydaktyczną, dostrzegam potrzebę godniejszego za nią wynagrodzenia, podjęłam działania zmierzające do budowy nowych rozwiązań finansowych w zakresie kształtowania płac nauczycielskich. Chcę, aby były one adekwatne do współczesnych warunków ekonomiczno-społecznych, a zarazem motywujące do doskonalenia warsztatu pracy na rzecz podnoszenia jakości kształcenia i wychowania w szkole. Planuję wypracowanie nowych rozwiązań przy bliskiej współpracy z nauczycielskimi związkami zawodowymi oraz przedstawicielami jednostek samorządu terytorialnego - czytamy w liście  szefowej MEN.

Szefowa MEN  przekazała pracownikom oświaty życzenia satysfakcji z pracy. Przedstawiła także najważniejsze kierunki zmian w oświacie.

Wśród najważniejszych decyzji, które będą realizowane od nowego roku szkolnego 2016/2017 Anna Zalewska wymienia zniesienie obowiązku szkolnego dla sześciolatków, likwidację sprawdzianu dla szóstoklasistów, możliwość niezależnego odwoływania się od wyników egzaminów maturalnych, usunięcie restrykcyjnego rozporządzenia dotyczącego sklepików szkolnych czy ujednolicenie terminów organizacji roku szkolnego.

Pozostało 91% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe