Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji nr 1061- IPTPP1.4512. 158.2016.1.RG z 11 kwietnia 2016 r. rozstrzygnął kwestię opodatkowania VAT działalności powiatu w zakresie gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Skarbu Państwa. Z wnioskiem o wydanie interpretacji zwrócił się powiat, w którym planowano wdrożenie scentralizowanego modelu rozliczeń VAT.
Powiat wskazał, że zgodnie z ustawą o gospodarce nieruchomościami organem reprezentującym Skarb Państwa w sprawach gospodarowania nieruchomościami jest starosta, wykonujący zadanie z zakresu administracji rządowej. Jak wskazał wnioskodawca, w powyższym zakresie to powiat jako jednostka samorządu terytorialnego posiadająca osobowość prawną występuje w roli podatnika VAT w stosunku do czynności z zakresu gospodarowania nieruchomościami należącymi do Skarbu Państwa. Na tle tak przedstawionego stanu faktycznego powiat zadał pytanie, czy zasada centralizacji rozliczeń VAT obejmuje także zadania wykonywane przez starostę w zakresie gospodarowania nieruchomościami Skarbu Państwa, skoro uzyskane z tego tytułu dochody są odprowadzane do budżetu państwa, przy czym powiatowi przysługuje 5 proc. ww. dochodów, a koszty związane z prowadzeniem tej działalności są pokrywane w całości z dotacji celowej z budżetu państwa.
Prezentując własne stanowisko powiat powołał się na przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami, z których wynika, że starosta gospodaruje nieruchomościami Skarbu Państwa a zarazem jest organem reprezentującym SP w sprawach gospodarowania nieruchomościami. Wnioskodawca zaprezentował stanowisko, zgodnie z którym w deklaracjach powiatu nie powinny być uwzględniane obroty uzyskane z ww. działalności.
Dyrektor izby skarbowej (DIS) nie zgodził się z wnioskodawcą i uznał stanowisko powiatu za nieprawidłowe. W uzasadnieniu organ dokonał analizy pozycji prawnej Skarbu Państwa, wskazując iż stanowi on osobę prawną „sui generis", która dokonuje czynności za pośrednictwem tzw. „staciones fisci", będących określonymi jednostkami organizacyjnymi. W konsekwencji, każda czynność cywilnoprawna jednostki działającej jako statio fisci jest czynnością dokonywaną na rachunek i rzecz Skarbu Państwa. DIS powołał się na przepisy ustawy o samorządzie powiatowym, określające zakres zadań oraz organizację powiatu. Na ich podstawie organ stwierdził, że powiat jest osobą prawną, posiadającą zdolność do działania we własnym imieniu i na własny rachunek, a z uwagi na brak własnych struktur organizacyjnych, swoje zadania wykonuje za pośrednictwem obsługującego go urzędu – starostwa powiatowego.
Następnie, powołując się również na przepisy ustawy o gospodarce nieruchomościami, DIS doszedł do konkluzji, iż starosta wykonując nałożone na niego zadania z zakresu gospodarki nieruchomościami Skarbu Państwa, działa jako organ jednostki samorządu terytorialnego, a zatem wszelkie podejmowane przez niego czynności są w istocie czynnościami wykonywanymi przez powiat.