Nowy, 26 cyfrowy numer konta składa się z liczby kontrolnej rachunku bankowego (pierwsze dwie cyfry), zakodowanego identyfikatora ZUS (kolejnych jedenaście cyfr) oraz zakresu numerów deklaracji (kolejne trzy cyfry) i numeru NIP płatnika (ostatnie dziesięć cyfr). Stare rachunki bankowe dla składek ZUS zostaną zamknięte z ostatnim dniem bieżącego roku.
Aktualne dane teleadresowe
Bez wiedzy o indywidualnym numerze NRS nie będzie można opłacić składek. Już dziś warto więc upewnić się, że ZUS wie, na jaki adres przesłać nam oficjalne pismo z nadaniem NRS.
Wysyłka listów rozpoczęła się 1 października br. Jeśli dotąd płatnik nie otrzymał pisma lub w otrzymanym coś się nie zgadza (np. ostatnie dziesięć cyfr to nie jest jego NIP), powinien pilnie skontaktować się z placówką ZUS lub Centrum Obsługi Telefonicznej pod numerem 22 560 16 00, aby wyjaśnić sytuację.
Ponadto, dla bezpieczeństwa własnych środków przelewanych do ZUS, można zapoznać się z opublikowanym na stronach urzędowych wzorem pisma, aby mieć pewność, że pismo wysłał właśnie urząd. Dodatkowo, na specjalnej stronie uruchomionej przez ZUS https://eskladka.pl/ każdy płatnik może sprawdzić swój indywidualny numer konta na podstawie typowych danych identyfikacyjnych.
Wpłaty – uproszczenie
Dzięki NRS płatnicy nie będą już musieli wypełniać takich danych, jak imię i nazwisko płatnika, NIP, REGON, PESEL, nr dowodu osobistego czy paszportu. Tytuł wpłaty będzie zbędny, podobnie jak numer deklaracji, wskazanie okresu, za który dokonuje się wpłaty, numer umowy oraz tytuł wykonawczy.