Jeden z podstawowych obowiązków przedsiębiorcy polega na prawidłowym naliczaniu i przekazaniu na właściwy rachunek bankowy składek na ubezpieczenie społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy i Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Często wiąże się to dodatkowo z wypełnieniem i przekazaniem do ZUS deklaracji rozliczeniowych.
Przedsiębiorca, który nie zatrudnia pracowników, a składki opłaca od minimalnej podstawy, nie musi co miesiąc składać deklaracji DRA. Zasada ta dotyczy też sytuacji, w której składki opłaca się od minimalnej podstawy za osobę współpracującą.
Jedynie pierwszą deklarację DRA należy złożyć w ZUS. Jeżeli nie ma żadnych zmian, nie występują absencje oraz nie ma deklaracji podstawy wyższej, niż obowiązuje w danym roku, nie ma potrzeby wypełniać i przekazywać do ZUS deklaracji rozliczeniowych za kolejne miesiące.
Nowa minimalna automatycznie
Również w nowym roku kalendarzowym oraz po ogłoszeniu przez ZUS nowej podstawy składek minimalnych nie trzeba składać deklaracji rozliczeniowych. ZUS automatycznie przypisze przedsiębiorcę do nowych podstaw minimalnych. Zasady te dotyczą zarówno przedsiębiorców opłacających preferencyjny ZUS, jak i tych, których ten przywilej nie dotyczy i muszą naliczać składki od minimalnej podstawy.