Prenumerata 2018 ju˜ż w sprzedża˜y - SPRAWD˜!

Widziane z regionu

Kolejne miasta oferujš mieszkańcom tanie rowery

Tania i ekologiczna komunikacja jest coraz popularniejsza.
Togamek
NajpóŸniej za kwartał wystartuje Zielona Góra. W Trójmieœcie i kilkunastu gminach oœciennych trwa przetarg, Olsztyn się do niego szykuje.

Pod koniec kwietnia prezydent Zielonej Góry Janusz Kubicki podpisał umowę z firmš Nextbike Polska na budowę systemu wypożyczalni rowerów. Miasto zaplanowało na ogłoszony na poczštku roku przetarg 3,9 mln zł. Nextbike zaoferował swojš usługę za 5,5 mln zł. Zielonogórscy urzędnicy zdecydowali się jš przyjšć i to właœnie Nexbike zorganizuje Zielonogórski Rower Miejski.

– Przygotowania do wprowadzenia Zielonogórskiego Roweru Miejskiego trwały od jesieni ubiegłego roku. W mieœcie będzie 36 stacji, głównie w centrum miasta oraz na osiedlach, gdzie jest duża gęstoœć zaludnienia – mówi Piotr Dubicki z Biura Prezydenta Miasta w Zielonej Górze.

Do dyspozycji mieszkańców będzie 360 rowerów, w tym dziesięć tandemów i dziesięć rowerów familijnych. Umowa zakłada, że można zwiększyć liczbę rowerów o połowę. Pierwsze 20 minut wypożyczenia będzie bezpłatne, jazda do godziny to 2 zł, a każda kolejna godzina 4 zł. Zgodnie z umowš wykonawca ma na zorganizowanie systemu 120 dni od daty jej podpisania. System ma ruszyć w drugiej połowie sierpnia.

Metropolitalne cztery koła

7 maja nastšpiło otwarcie ofert w przetargu na operatora Pomorskiego Roweru Metropolitalnego Mevo. Wpłynęły trzy zgłoszenia. Szacunkowa wartoœć zamówienia wyniosła 57 mln zł (24 mln zł na dostawę systemu oraz 33 mln zł na eksploatację systemu przez 78 miesięcy). Najtańsza oferta wpłynęła od konsorcjum irlandzkiego i opiewała na 32,5 mln zł, a najdroższa od polsko-czeskiego – 77 mln zł.

– Dokonanie wyboru wykonawcy planowane jest w cišgu miesišca. Jeżeli żaden z oferentów nie złoży odwołania, podpisanie umowy nastšpi do dziesięciu dni od dnia wyboru oferty – zapowiada Jarosław Maciejewski z Biura Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.

Komisja przetargowa wyłoni wykonawcę na podstawie trzech kryteriów: ceny (60 proc.), udziału rowerów z napędem wspomaganym elektrycznie (35 proc.) i dostarczenia dodatkowych rowerów (5 proc.). W regionie Trójmiasta ma powstać największa pod względem obszaru wypożyczalnia w Polsce. Na ulice: Gdańska, Gdyni, Sopotu, Tczewa, Pucka, Redy, Kartuz, Sierakowic, Somonia, Stężycy, Władysławowa, Żukowa, Pruszcza Gdańskiego i Rumi, wyjedzie co najmniej 3866 jednoœladów, z czego 10 proc. to rowery elektryczne. Wszystkie majš być z zaawansowanš elektronikš wbudowanš w pojazd, a nie w stację dokujšcš, dzięki czemu wystarczš zwykłe stojaki.

– Użytkownik po skończonej jeŸdzie będzie mógł zostawić rower w dowolnym miejscu. System teleinformatyczny będzie wyposażony w moduł geolokalizacji wypożyczeń i rezerwacji – zapowiada Joanna Kubik z biura prasowego gdańskiego ratusza.

W abonamencie opłata miesięczna nie będzie mogła przekroczyć 10 zł – użytkownik otrzyma każdego dnia 90 minut na przejazdy. Po przekroczeniu limitu będzie płacił 5 gr za minutę. Koszt abonamentu rocznego ma wynosić nie więcej niż 100 zł. Jeœli użytkownik nie będzie chciał skorzystać z abonamentu, koszt minuty będzie wynosił nie więcej niż 10 gr.

Organizatorzy chcš, by system działał przez cały rok, ale zimš będzie dostępna tylko częœć wypożyczalni. Kontrakt szacowany jest na ponad 42 mln zł.

Przetarg w maju

System publicznych wypożyczalni będzie miał Olsztyn. Niedawno taki projekt pojawił się w budżecie obywatelskim. Urzšd Miasta zdecydował się sam utworzyć wypożyczalnie. Na ten cel przeznaczył 350 tys. zł. – Pracujemy nad materiałami do przetargu, który zamierzamy ogłosić do połowy maja – mówi Patryk Pulikowski z biura prasowego olsztyńskiego ratusza. W ten sposób zostanie wybrany operator. W planie jest na poczštku dziesięć stacji i 100 rowerów. Termin startu systemu będzie jednym z kluczowych elementów przetargu.

ródło: Rzeczpospolita

WIDEO KOMENTARZ

REDAKCJA POLECA

NAJNOWSZE Z RP.PL