Coraz więcej miast porządkuje przestrzeń publiczną

Park kulturowy to jedna z form ochrony krajobrazu. Pozwala m.in. na ograniczenie reklam i wyeksponowanie architektury.

Publikacja: 22.03.2018 16:30

W Poznaniu park kulturowy obejmie Stary Rynek.

W Poznaniu park kulturowy obejmie Stary Rynek.

Foto: materiały prasowe

Efekty działań podjętych przez Kraków i Wrocław w zakresie wprowadzania parków kulturowych zostały w ubiegłym roku najwyżej ocenione przez Najwyższą Izbę Kontroli (NIK), która zbadała siedem z około 40 działających w kraju parków.

Kolejnym miastem, które wprowadza park kulturowy, jest Poznań. W stolicy Wielkopolski obejmie on Stary Rynek oraz jego najbliższe okolice – niemal 40 ha. Jego powstanie pod koniec lutego uchwalili poznańscy radni, dając działającym na jego terenie przedsiębiorcom rok na dostosowanie się do nowych przepisów.

– Wypracowaliśmy rozwiązania, które będą chronić przestrzeń Starego Miasta. Zależy nam na tym, by to miejsce było wizytówką Poznania, by kojarzyło się z kulturą. Uchwała o parku kulturowym to narzędzie, które pozwoli nam to osiągnąć – twierdzi Mariusz Wiśniewski, zastępca prezydenta Poznania.

Park kulturowy to jedna z form ochrony krajobrazu określonych w ustawie o ochronie zabytków i opiece nad zabytkami. Pozwala na uporządkowanie przestrzeni, m.in. poprzez ograniczenie nadmiaru elementów reklamowych i wyeksponowanie wyjątkowej architektury.

Poznańska uchwała zawiera m.in. zapisy mówiące o tym, w jaki sposób lokalizować urządzenia techniczne, takie jak klimatyzatory. – Takie detale decydują o wyjątkowości Starego Miasta. Do tej pory przestrzeń wokół zabytku nie była tak chroniona jak sam zabytek – uważa Joanna Bielawska- Pałczyńska, miejski konserwator zabytków w Poznaniu.

NIK zbadała siedem parków. – Tylko w części skontrolowanych miast utworzenie parków przyniosło konkretne efekty. Zależało to od konsekwencji i determinacji władz miast. Niestety, w niektórych miastach utworzono parki, w odniesieniu do których samorząd nie podjął żadnych szczególnych działań. Tak się stało m.in. w Warszawie, Radomiu i Sieradzu oraz w Zakopanem w parku kulturowym obszaru Kotliny Zakopiańskiej – informuje NIK.

W ocenie Izby w Krakowie zakazy i ograniczenia w widoczny sposób przyczyniły się do uporządkowania przestrzeni Starego Miasta. Od 2011 do 2016 r. liczba nośników reklamowych spadła o ponad połowę. We Wrocławiu przestrzeń historycznego centrum miasta oczyszczono z części reklam, ujednolicono słupy reklamowe i pokrycia ogródków gastronomicznych.

Wsparciem dla zapisów dotyczących parku we Wrocławiu ma być uchwała, która pozwoli uporządkować przestrzeń publiczną na terenie całego miasta. – Uchwała powinna powstać do jesieni. Chcemy dojść do poziomu, w którym reklamy w całym mieście będą funkcjonowały według określonych zasad – wyjaśnia wiceprezydent Wrocławia Adam Grehl.

Uchwałę krajobrazową podjęło już wiele polskich miast – od Ciechanowa, który w maju 2016 r. wprowadził ją jako pierwszy, po Gdańsk, którego radni podjęli ją w lutym tego roku.

Efekty działań podjętych przez Kraków i Wrocław w zakresie wprowadzania parków kulturowych zostały w ubiegłym roku najwyżej ocenione przez Najwyższą Izbę Kontroli (NIK), która zbadała siedem z około 40 działających w kraju parków.

Kolejnym miastem, które wprowadza park kulturowy, jest Poznań. W stolicy Wielkopolski obejmie on Stary Rynek oraz jego najbliższe okolice – niemal 40 ha. Jego powstanie pod koniec lutego uchwalili poznańscy radni, dając działającym na jego terenie przedsiębiorcom rok na dostosowanie się do nowych przepisów.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Materiał partnera
Dolny Śląsk mocno stawia na turystykę
Materiał Promocyjny
Wykup samochodu z leasingu – co warto wiedzieć?
Regiony
Samorządy na celowniku hakerów
Materiał partnera
Niezależność Energetyczna Miast i Gmin 2024 - Energia Miasta Szczecin
Regiony
Nie tylko infrastruktura, ale też kultura rozwijają regiony
Regiony
Tychy: Rządy w mieście przejmuje komisarz wybrany przez Mateusza Morawieckiego