Jak Polacy oceniają pracę urzędów skarbowych

Spora część podatników dobrze ocenia pracę urzędów skarbowych. W miarę elektronizacji administracji skarbowej coraz mniej obywateli ma jednak bezpośredni kontakt z urzędem.

Publikacja: 06.05.2015 08:26

Tylko sześć procent polaków negatywnie ocenia pracę fiskusa

Tylko sześć procent polaków negatywnie ocenia pracę fiskusa

Foto: Rzeczpospolita

Mimo nagłaśnianych przez media konfliktów podatników ze skarbówką jej obraz w oczach społeczeństwa nie jest taki zły, jak można by sądzić. Świadczą o tym badania Centrum Badania Opinii Społecznej przeprowadzone we wrześniu 2014 r.

Ankietowanych poproszono o opinię o zmianach w sposobie pracy urzędów skarbowych w ciągu trzech lat poprzedzających badanie. Okazało się, że negatywne oceny wystawiło skarbówce zaledwie 6 proc. badanych. Życzliwe zdarzały się znacznie częściej, bo w sumie 37 proc. respondentów oceniło zmiany raczej pozytywnie lub zdecydowanie pozytywnie. Równocześnie jednak ponad połowa badanych nie zauważyła żadnych zmian albo nie potrafiła odpowiedzieć.

Podobne badanie CBOS przeprowadziło w czerwcu 2013 r. Wówczas pytanie brzmiało bardziej ogólnie: „jak by pan(i) ocenił(a) działalność urzędów skarbowych". Wśród ogółu badanych dobre i bardzo dobre oceny wystawiło im w sumie 41 proc. ankietowanych. Autorzy ankiety wyodrębnili jednak spośród tej grupy osoby, które samodzielnie rozliczały się z fiskusem. I tu okazało się – co zapewne jest miłą niespodzianką dla urzędników – że odsetek ocen pozytywnych wyniósł 49 proc. Może to świadczyć o tym, że złe opinie o urzędach skarbowych czasem wynikają bardziej z pogłosek niż osobistych doświadczeń.

W kontaktach z fiskusem coraz większą rolę odgrywa internet. Opisane na sąsiednich stronach wyniki rankingu „Rzeczpospolitej" wskazują, że w większości urzędów skarbowych rośnie odsetek dokumentów składanych elektronicznie. Wciąż jednak większość podatników woli papierowe PIT czy inne dokumenty.

O najczęstszy sposób kontaktu z urzędem zapytał swoich respondentów CBOS w tych samych badaniach z września 2014 r. Okazało się, że aż 77 proc. z nich fatyguje się tam osobiście, 14 proc., że kontaktuje się elektronicznie (tj. przez internet albo e-mailem), a 9 proc. – telefonicznie.

Zadano też pytanie o to, jaki sposób kontaktu z urzędem skarbowym jest lub byłby najodpowiedniejszy. Tu odsetek wskazujących na drogę elektroniczną był już wyższy, bo 29-proc. Na kontakt bezpośredni wskazało 52 proc. respondentów. Co ciekawe, na pytanie o to, skąd pozyskują informacje podatkowe, najwięcej badanych, 35 proc., wskazało na strony internetowe izb i urzędów skarbowych oraz Ministerstwa Finansów. 27 proc. przyznało, że korzysta z mediów lokalnych i ogólnopolskich, 13 proc. – ze szkoleń i spotkań oraz tablic informacyjnych w urzędach skarbowych, a 12 proc. – z pomocy fachowego doradcy (zarówno w tym, jak i w poprzednim badaniu można było wskazać więcej niż jedną odpowiedź).

Wprawdzie internetu nie można jeszcze używać do wszystkich formalności urzędowych związanych z podatkami, ale składanie zeznań w ten sposób jest już możliwe i upowszechnia się niemal lawinowo.

Według badań firmy Norstat przeprowadzonych na zlecenie KPMG w marcu 2015 r. roczne zeznanie PIT w formie elektronicznej złoży w tym roku 40 proc. podatników. Ubiegłoroczna edycja tego badania wskazywała, że jedynie 28 proc. podatników miało takie plany. Oznacza to, że blisko 7,6 mln Polaków rozliczy się przez internet, podczas gdy rok temu było to 5,2 mln osób.

Mimo nagłaśnianych przez media konfliktów podatników ze skarbówką jej obraz w oczach społeczeństwa nie jest taki zły, jak można by sądzić. Świadczą o tym badania Centrum Badania Opinii Społecznej przeprowadzone we wrześniu 2014 r.

Ankietowanych poproszono o opinię o zmianach w sposobie pracy urzędów skarbowych w ciągu trzech lat poprzedzających badanie. Okazało się, że negatywne oceny wystawiło skarbówce zaledwie 6 proc. badanych. Życzliwe zdarzały się znacznie częściej, bo w sumie 37 proc. respondentów oceniło zmiany raczej pozytywnie lub zdecydowanie pozytywnie. Równocześnie jednak ponad połowa badanych nie zauważyła żadnych zmian albo nie potrafiła odpowiedzieć.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Praca, Emerytury i renty
Płaca minimalna jeszcze wyższa. Minister pracy zapowiada rewolucję
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Sądy i trybunały
Trybunał Konstytucyjny na drodze do naprawy. Pakiet Bodnara oceniają prawnicy
Mundurowi
Kwalifikacja wojskowa 2024. Kobiety i 60-latkowie staną przed komisjami