Takie stanowisko zajęła Izba Skarbowa w Warszawie w interpretacji z 16 września 2016 r. (1462-IPPP1.4512.716.16.1.Igo).
Wnioskodawca (czynny podatnik VAT) w ramach prowadzonej działalności m.in. sprzedaje telefony komórkowe podmiotom posiadającym ogólnopolskie sieci marketów RTV-AGD oraz operatorom sieci komórkowych (dalej: dystrybutorzy). Dystrybutorzy, poprzez posiadane sieci punktów sprzedaży, prowadzą sprzedaż telefonów na rzecz konsumentów. Pomimo, iż spółka co do zasady nie prowadzi bezpośrednio sprzedaży na rzecz ostatecznych nabywców użytkujących telefony, podejmuje działania o charakterze marketingowym i reklamowym, które w istocie adresowane są bezpośrednio do nich. W konsekwencji, w ramach współpracy z dystrybutorami oraz w celu promowania telefonów marki spółka przekazuje nieodpłatnie dystrybutorom określoną liczbę telefonów w wersji demonstracyjnej LDU (ang. Live Demo Unit), z przeznaczeniem do wykorzystania w ramach ekspozycji znajdujących się w punktach sprzedaży dystrybutorów.
Telefony LDU nie są finalnym ani pełnowartościowym produktem końcowym, a jedynie wersją demonstracyjną końcowego produktu. W szczególności telefony LDU różnią się od finalnej, wersji brakiem oprogramowania takiego jak w produkcie pełnowartościowym, modułu GSM oraz anteny, co uniemożliwia realizowanie połączeń telefonicznych. Dodatkowo w tego typu telefonach instaluje się specjalny „tryb sprzedażowy", który umożliwia wyświetlanie pokazu slajdów reklamowych czy filmu reklamowego na ekranie urządzenia. Jednocześnie urządzenia LDU, w przeciwieństwie do produktów pełnowartościowych, nie są objęte zobowiązaniami producenta ani spółki w zakresie napraw gwarancyjnych.
LDU nie są udostępniane przez dystrybutorów w publicznej sprzedaży. Celem wytworzenia LDU jest promocja sprzedaży produktów finalnych poprzez umożliwienie potencjalnym nabywcom oceny cech i właściwości produktu końcowego.
Nieodpłatnie wydawane telefony LDU noszą również fabryczne oznaczenia producenta w sposób umożliwiający ich łatwe i jednoznaczne zidentyfikowanie oraz odróżnienie od produktu finalnego, w szczególności na każdym egzemplarzu znajduje się fabrycznie umieszczony napis informujący, że telefony nie mogą być sprzedawane.