6. Usługi związane z wyżywieniem
Jak stanowi § 4 pkt 2 lit. i rozporządzenia, zwolnień z instalacji kasy nie stosuje się w przypadku świadczenia usług związanych z wyżywieniem (PKWiU 56), świadczonych wyłącznie przez stacjonarne placówki gastronomiczne (również sezonowo) oraz usług przygotowywania żywności dla odbiorców zewnętrznych (katering).
Interpretując te przepisy, fiskus posiłkuje się regulacjami rozporządzenia wykonawczego Rady UE Nr 282/2011 i uznaje, że przygotowywanie posiłków w pojazdach lub przyczepach gastronomicznych nie wchodzi w zakres § 4 pkt 2 lit. i rozporządzenia. Takie stanowisko zajęła Izba Skarbowa w Bydgoszczy w interpretacji z 26 maja 2015 r. (ITPP1/4512-306/15/AJ) oraz Izba Skarbowa w Łodzi w interpretacji z 21 maja 2015 r. (IPTPP4/ 4512-139/15-4/BM).
Przykład
Pan Bogdan w zaparkowanej na rynku przyczepie gastronomicznej przygotowuje i sprzedaje posiłki typu fast food oraz napoje. Jego działalność nie jest wykonywana w stacjonarnej placówce gastronomicznej, nie jest również usługą kateringową. Przedsiębiorca może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie.
Michał Protasewicz jest konsultantem podatkowym
podstawa prawna: rozporządzenie ministra finansów z 4 listopada 2014 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (DzU z 2014 r. poz. 1544 ze zm.)
masz pytanie, wyślij e-mail, tygodnikpodatki@rp.pl
Stołówki w placówkach oświatowych nie muszą wydawać paragonów
Mimo że placówki oświatowe organizują i sprzedają wyżywienie dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (uczniów, studentów, nauczycieli, pracowników akademickich), to jednak nie trzeba ich wyposażać w kasy fiskalne. Rozporządzenie zwalnia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej usługi stołówek w placówkach oświatowych (szkoły i przedszkola publiczne i niepubliczne, szkoły wyższe i placówki opiekuńczo-wychowawcze), prowadzonych przez te placówki, udostępnianych wyłącznie dla uczniów, studentów i innych podopiecznych oraz nauczycieli i personelu (poz. 45 załącznika do rozporządzenia w zw. z jego § 2 ust. 1, por. interpretację Izby Skarbowej w Łodzi z 8 października 2015 r., IPTPP3/4512-266/15-4/JM).
Zdaniem autora
Grzegorz Gębka, doradca podatkowy
Od początku roku wydano wiele interpretacji wyjaśniających zakres obowiązków związanych z koniecznością używania kasy. Ich analiza prowadzi do wniosku, że w dalszym ciągu spora grupa podatników może korzystać ze zwolnienia od instalacji kas. Dotyczy to nawet tych usług, które są zbliżone do wymienionych w katalogu zawartym w § 4 pkt 2 rozporządzenia. Trzeba przyznać, że organy podatkowe dokonując wykładni omawianej regulacji nie interpretują jej rozszerzająco, ograniczając się w zasadzie do językowego brzmienia przepisów.
Opisane w artykule przypadki wskazują, że w określonych okolicznościach nie występuje bezwzględna konieczność instalacji kasy, nawet przy świadczeniu usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Nie można jednak zapominać, że obowiązek taki powstanie m.in. po przekroczeniu w skali roku limitu obrotów 20 000 zł na rzecz takich osób. Pozostałe przepisy rozporządzenia znajdują standardowo zastosowanie do podatników, których działalność nie jest objęta regulacją § 4 pkt 2 rozporządzenia.