Faktury VAT: Na potwierdzeniu otrzymania towarów handlowych musi być podpis i data

Jeśli towar lub materiał został dostarczony przez dostawcę bez dokumentu, to przedsiębiorca powinien sam sporządzić opis rzeczy przyjętych do magazynu.

Publikacja: 27.10.2016 06:10

Foto: Rzeczpospolita

Prowadzę działalność, rozliczając się na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Po otrzymaniu danej partii towarów sama sprawdzam czy towar zgadza się z fakturą. Zdarza się jednak, że pracownik dostawcy dostarczy mi sam towar, bo np. zapomniał zabrać fakturę. Faktura przychodzi po czasie, a towar wcześniej. Jak potwierdzić odbiór danej partii towaru, żeby w razie kontroli fiskus nie stwierdził, że mam nielegalny towar? – pyta czytelniczka.

Kwestie związane z dokumentowaniem dostawy towarów i materiałów podatnikowi, który rozlicza się poprzez podatkową księgę przychodów i rozchodów, reguluje rozporządzenie ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (dalej: rozporządzenie).

Stosownie do § 16 ust. 1 rozporządzenia otrzymanie materiałów i towarów handlowych musi być potwierdzone na dowodzie zakupu datą i podpisem osoby, która je przyjęła. Chodzi tu zarówno o materiały podstawowe, jak i pomocnicze >patrz ramka.

W praktyce może się zdarzyć, że materiał lub towar handlowy, którego zakup powinien być dokumentowany fakturami dostawców, został dostarczony do danego przedsiębiorcy lub był przedmiotem obrotu przed otrzymaniem faktury.

Jest dostawa, ale nie ma faktury

W takim przypadku odbiorca – podatnik ma obowiązek sporządzić szczegółowy opis otrzymanego materiału (lub towaru handlowego). Opis taki stanowi dokument księgowy i powinien być zaopatrzony w podpis i datę osoby przyjmującej dany materiał czy towar.

Obowiązkowe elementy

We opisie sporządzonym przez odbiorcę muszą się znaleźć takie elementy jak:

- imię, nazwisko (firma) i adres dostawcy,

- dane odbiorcy (imię, nazwisko, firma, adres),

- ilość materiału lub towaru handlowego,

- rodzaj materiału lub towaru handlowego,

- cena jednostkowa materiału lub towaru handlowego,

- wartość materiału lub towaru handlowego,

- data i podpis osoby, która przyjęła materiał lub towar handlowy.

Na podstawie tak sporządzonego dokumentu przedsiębiorca powinien wprowadzić zapis w księdze. Dokument ten należy przechowywać jako dowód zakupu, a w momencie otrzymania faktury jest on załącznikiem do faktury, gdyż przedsiębiorca powinien go „połączyć" z konkretną fakturą.

Wyjątek – przy specyfikacji

Przedsiębiorca może nie sporządzać opisu, gdy dostawca ma ze sobą specyfikację dostarczonych materiałów (towarów handlowych). Warunkiem jest jednak, aby ta specyfikacja zawierała elementy opisu określone powyżej. Taka specyfikacja może zastępować dokument – opis, a więc być traktowana na równi z nim. Powinna zatem zawierać podpis osoby, która przyjęła materiał lub towar wraz z datą przyjęcia, a następnie powinna być dołączona do faktury.

Przykład

18 października 2016 roku pan Kazimierz Nowakowski – właściciel firmy ABC otrzymał towary handlowe. Okazało się jednak, że kierowca dostawcy nie ma faktury za nie, a jedynie dysponuje magazynowym dowodem pobrania przez siebie towaru. Na magazynowym dokumencie (WZ) jest określone kto wydał towar (nazwa, adres, dane firmy). Są także wskazane: data odbiorca – firma pana Kazimierza, ilość i rodzaj towaru wraz z ceną jednostkową, a także wartość łączna. Z uwagi na to pan Kazimierz stwierdził, że nie musi sporządzać opisu przyjętego towaru, a na dokumencie WZ naniósł datę i złożył podpis przyjęcia towaru. Dokument WZ zatrzymał jako dowód zakupu.

Materiały podstawowe i pomocnicze oraz towary handlowe

Jako materiał podstawowy należy rozumieć materiał, który w procesie produkcji lub przy świadczeniu usług staje się główną substancją gotowego wyrobu. Do materiałów podstawowych zalicza się również materiały stanowiące część składową (montażową) wyrobu lub ściśle złączone z wyrobem (np. opakowania – puszki, butelki) oraz opakowania wysyłkowe wielokrotnego użytku (np. transportery, palety), jeżeli opakowania te nie są środkami trwałymi.

Z kolei materiał pomocniczy to materiał niebędący materiałem podstawowym, który jest zużywany w związku z działalnością gospodarczą i bezpośrednio oddaje wyrobowi swoje właściwości.

Towarami handlowymi są natomiast wyroby przeznaczone do sprzedaży w stanie nieprzerobionym, a ponadto produkty uboczne uzyskiwane przy prowadzeniu działów specjalnych produkcji rolnej.

Prowadzę działalność, rozliczając się na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów. Po otrzymaniu danej partii towarów sama sprawdzam czy towar zgadza się z fakturą. Zdarza się jednak, że pracownik dostawcy dostarczy mi sam towar, bo np. zapomniał zabrać fakturę. Faktura przychodzi po czasie, a towar wcześniej. Jak potwierdzić odbiór danej partii towaru, żeby w razie kontroli fiskus nie stwierdził, że mam nielegalny towar? – pyta czytelniczka.

Kwestie związane z dokumentowaniem dostawy towarów i materiałów podatnikowi, który rozlicza się poprzez podatkową księgę przychodów i rozchodów, reguluje rozporządzenie ministra finansów z 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (dalej: rozporządzenie).

Pozostało 82% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Prawo karne
CBA zatrzymało znanego adwokata. Za rządów PiS reprezentował Polskę
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Sejm rozpoczął prace nad reformą TK. Dwie partie chcą odrzucenia projektów