- Spółka (podatnik VAT czynny) na potwierdzenie zakupów towarów i usług w kraju otrzymuje faktury w formie papierowej. Aby ograniczyć koszty ponoszone na archiwizację papierowych wersji faktur zakupowych, spółka planuje wdrożyć system elektronicznego obiegu dokumentów, w którym papierowe faktury będą w pierwszej kolejności skanowane, a następnie procesowane, tzn. akceptowane, dekretowane, księgowane oraz opłacane. W ostatnim kroku wdrożony system pozwoli na cyfrowe archiwizowanie faktur zakupowych. W celu zapewnienia autentyczności pochodzenia otrzymywanych w formie papierowej faktur, dzięki zastosowaniu systemu elektronicznego obiegu dokumentów spółka będzie w stanie w każdym przypadku zapewnić, że informacje na fakturze odzwierciedlają faktyczną dostawę towarów lub świadczenie usług oraz warunki, na jakich zostały one przeprowadzone. Możliwe będzie jednoznaczne przypisanie faktury do zamówienia lub umowy, potwierdzających faktyczny przebieg transakcji. Faktura będzie sprawdzana jako dokument zarówno pod względem biznesowym, jak i księgowym, a dostęp do niej będą mieli jedynie wskazani pracownicy spółki (i tylko oni będą mieli dostęp do serwera, na którym będą przechowywane faktury). W celu zapewnienia integralności treści oraz czytelności otrzymywanych faktur spółka zastosuje format zapisu danych gwarantujący nienaruszalność danych zawartych na fakturze plik zostanie zablokowany przed możliwością wprowadzania zmian na poziomie formatu pdf. Faktury w każdej chwili będzie można wydrukować, jednak bez możliwości wprowadzania do nich zmian. Wdrożony przez spółkę system elektronicznego obiegu dokumentów umożliwi łatwe odszukanie faktur zakupowych, bezzwłoczny dostęp do nich, pobór i przetwarzanie danych zawartych w tych fakturach. Spółka planuje, że po zeskanowaniu faktury zakupowej jej wersja papierowa zostanie zniszczona. Zeskanowane wersje faktur będą bowiem zawierać identyczną treść, jaką zawierały papierowe wersje faktur. Czy jeżeli spółka będzie dysponowała tylko elektronicznymi obrazami faktur otrzymanych pierwotnie w formie papierowej, to zachowa prawo do odliczenia z nich VAT? – pyta czytelnik.
W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego (zob. art. 86 ust. 1 in principio ustawy o VAT).
Stosownie do art. 86 ust. 2 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:
a) nabycia towarów i usług,
b) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.