Konwój towarów: kiedy jest zasadny - wyrok WSA

Fiskus może zarządzić konwój towarów, ale w decyzji musi uzasadnić, czym się kierował.

Aktualizacja: 16.10.2018 08:14 Publikacja: 16.10.2018 06:51

Konwój towarów: kiedy jest zasadny - wyrok WSA

Foto: Adobe Stock

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim uwzględnił skargę spółki, która nie zgadzała się z zarządzeniem konwoju towarów.

Spór miał związek z kontrolą przeprowadzoną w sierpniu 2017 r. w terminalu odpraw celnych. Funkcjonariusze skontrolowali wtedy zestaw samochodowy należący do skarżącej jako przewoźnika. Kierowca przewoził nim prawie 32 tys. litrów oleju napędowego na podstawie międzynarodowych list przewozowych. Nadawcą towaru była firma niemiecka, a odbiorcą krajowa spółka.

Korzystając z uprawnień określonych w ustawie o Krajowej Administracji Skarbowej, fiskus podjął działania związane z nadzorowaniem tras przewozu. Zarządził konwój towaru do miejsca przeznaczenia. Uznał, że przewóz paliwa związany jest ze zwiększonym ryzykiem. Jednocześnie zobowiązał przewoźnika, m.in. aby przejazd z towarem przez Polskę odbył się pod osłoną wyspecjalizowanej jednostki ochrony.

Urzędnicy tłumaczyli, że mogą zarządzić na terytorium Polski konwój towarów, gdy ich przewóz związany jest ze zwiększonym ryzykiem.

Przewoźnik nie zgadzał się z tym rozstrzygnięciem. W odwołaniu, a potem skardze do sądu przekonywał, że objęty specjalnym nadzorem transport nie wiąże się wcale ze zwiększonym ryzykiem, a już na pewno urzędnicy tego nie wykazali.

Gorzowski WSA przyznał mu rację. Na wstępie zauważył, że od 14 czerwca 2018 r. w życie weszła nowelizacja przepisów o systemie monitorowania drogowego przewozu towarów. W spornej sprawie zastosowanie miały przepisy sprzed zmiany.

WSA uznał, że w sprawie zostały m.in. naruszone przepisy procedury. Przypomniał, że zgodnie z art. 67 ust. 1 pkt 5 ustawy o KAS zarządzenie konwoju możliwe jest w przypadku towarów, których przewóz jest związany ze zwiększonym ryzykiem. Z kolei z treści uzasadnienia zaskarżonej decyzji wynika, że zarządzono konwój, bo istnieje uzasadnione podejrzenie, że towar nie zostanie dostarczony do miejsca wskazanego w dokumencie.

WSA zauważył, że w sprawie sporny jest element mechanizmu, który ma na celu zapobieganie wyłudzaniu VAT. Trudno więc się dziwić, że zarządzenie konwoju ma charakter decyzji uznaniowej. W ocenie sądu nie oznacza to jednak, że fiskus może stosować ten środek dowolnie. Wręcz przeciwnie, w każdym przypadku, gdy nakłada na stronę dodatkowe obowiązki, jest zobowiązany do wyjaśnienia, czym się kierował.

WSA nie kwestionował, że przewożony towar miał charakter wrażliwy, ale zgodził się ze skarżącą spółką, że organ nie wyjaśnił, jakimi przesłankami się kierował, podejmując decyzję o zarządzeniu konwoju. W jego ocenie, zarządzając konwój, fiskus powinien wskazać, czym się kierował, jakie okoliczności wpłynęły na podjęcie takiego a nie innego rozwiązania, czyli czy istnieją podstawy do jego zarządzenia. Wyrok nie jest prawomocny.

sygnatura akt: I SA/Go 283/18

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gorzowie Wielkopolskim uwzględnił skargę spółki, która nie zgadzała się z zarządzeniem konwoju towarów.

Spór miał związek z kontrolą przeprowadzoną w sierpniu 2017 r. w terminalu odpraw celnych. Funkcjonariusze skontrolowali wtedy zestaw samochodowy należący do skarżącej jako przewoźnika. Kierowca przewoził nim prawie 32 tys. litrów oleju napędowego na podstawie międzynarodowych list przewozowych. Nadawcą towaru była firma niemiecka, a odbiorcą krajowa spółka.

Pozostało 83% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Praca, Emerytury i renty
Płaca minimalna jeszcze wyższa. Minister pracy zapowiada rewolucję
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Sądy i trybunały
Trybunał Konstytucyjny na drodze do naprawy. Pakiet Bodnara oceniają prawnicy
Mundurowi
Kwalifikacja wojskowa 2024. Kobiety i 60-latkowie staną przed komisjami