Naczelny Sąd Administracyjny rozstrzygnął kolejny spór o obecne zasady ustalania momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT. W środę uznał, że także w przypadku usług informatycznych wykonywanych etapami o tym kiedy trzeba rozliczyć daninę nie decyduje podpisanie protokołu zdawczo-odbiorczego.
Program dla biznesu
Kanwą sporu w sprawie była interpretacja. We wniosku spółka wyjaśniła, że świadczy usługi informatyczne, których efektem jest uruchomienie (wdrożenie) oprogramowania wspierającego zarządzanie przedsiębiorstwem. W ramach wdrożenia ustala z kontrahentem harmonogram realizacji poszczególnych etapów. Wykonanie każdego etapu wdrożenia potwierdzane jest m.in. podpisaniem protokołu odbioru. Firma podkreśliła, że w przypadku odbiorów etapów lub całego projektu na fakturze będzie podana data podpisania przez klienta protokołu tj. odbioru prac.
Podatniczka zapytała czy prawidłowo będzie określać datę wykonania usługi? Zwróciła uwagę, że specyfika branży dla momentu powstania obowiązku podatkowego na gruncie art. 19a ust. 1 ustawy o VAT wymaga prawidłowego określenia terminu wykonania usługi. Spółka zamierza przyjmować datę wykonania usługi, a tym samym określać moment obowiązku, w terminie wskazanym w umowie. A jest to data terminowego podpisania przez zleceniodawcę protokołu odbioru prac. W ocenie spółki jeżeli zaś przed wykonaniem usług nastąpi zapłata w całości lub w części, obowiązek będzie powstawał z chwilą otrzymania zapłaty w odniesieniu do tej kwoty.
Fiskus nie potwierdził tego stanowiska. Jego zdaniem to faktyczne wykonanie każdego etapu stanowi wykonanie części usługi. Data podpisania protokołu nie ma znaczenia.