Osoba fizyczna, która prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług zarządzania i doradztwa, zawarła kontrakt menedżerski ze spółką kapitałową. Spółka powierzyła jej pełnienie funkcji członka zarządu, a menedżer zobowiązał się do zarządzania spółką. Zarządzanie spółką obejmuje jej reprezentowanie oraz prowadzenie wszystkich jej spraw. Wszelkie czynności związane z zarządzaniem spółką menedżer wykonuje w imieniu i na rzecz spółki, samodzielnie i osobiście, co – stosownie do przepisów kodeksu spółek handlowych, statutu spółki i regulaminu zarządu – nie uchybia obowiązkowi współdziałania z pozostałymi członkami zarządu. W kontrakcie zastrzeżono, że obowiązki z zakresu zarządzania spółką menedżer powinien wykonywać ze starannością, jakiej wymaga się od firmy zajmującej się profesjonalnie zarządzaniem cudzymi interesami i jest on odpowiedzialny za niedochowanie takiej staranności. Menedżer ponosi odpowiedzialność za wykonywane przez siebie usługi również wobec innych podmiotów oraz ponosi ryzyko związane z brakiem wystarczającej staranności w podejmowanych działaniach. Jest on ubezpieczony w zakresie odpowiedzialności cywilnej, deliktowej i kontraktowej (warunek z kontraktu menedżerskiego). Kontrakt przewiduje, że menedżer sprawuje swoje główne czynności w siedzibie spółki, w czasie niezbędnym do sprawnego zarządzania, jednak powinien być stale dostępny dla spółki w sprawach wymagających jego osobistego zaangażowania.
Menedżerowi przysługuje wynagrodzenie, na które składa się podstawowe wynagrodzenie określone miesięcznie oraz nagroda roczna (przyznawana przez radę nadzorczą spółki). Przysługuje mu także zwrot udokumentowanych wydatków ponoszonych w związku z prowadzeniem spraw spółki, w szczególności kosztów podróży służbowych, udziału w konferencjach i reprezentacji. Wynagrodzenie menedżera to przychód z działalności wykonywanej osobiście, od którego spółka jako płatnik pobiera zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych oraz odprowadza należne składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Czy usługi świadczone przez menedżera na podstawie kontraktu menadżerskiego podlegają opodatkowaniu VAT? – pyta czytelniczka.
Podatnikami w rozumieniu ustawy o VAT są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 tej ustawy , bez względu na cel lub rezultat takiej działalności (art. 15 ust. 1 ustawy o VAT). Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy o VAT).
Związek ze zlecającym
Za wykonywaną samodzielnie działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, z tytułu których przychody zostały wymienione w art. 13 pkt 2–9 ustawy o PIT, jeżeli wykonujące je osoby są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny pomiędzy zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich (zob. art. 15 ust. 3 pkt 3 ustawy o VAT).
Za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o PIT, uważa się m.in.: