Uszczelnienie systemu VAT i walka z szarą strefą – taki jest cel wprowadzenia zapowiadanych przez rząd kas fiskalnych online. Przedsiębiorcy już w 2018 r. będą musieli przekazywać informacje z kas do specjalnego serwera Ministerstwa Finansów.
– Dla większości firm oznaczać to będzie konieczność wymiany kasy fiskalnej na nową, która ma spełniać określone wymagania techniczne. To koszt przynajmniej 1,5–2 tys. zł – mówi Przemysław Pruszyński, doradca podatkowy, sekretarz Rady Podatkowej Konfederacji Lewiatan.
Czy skarbówka zrekompensuje firmom ten wydatek? Jak pisaliśmy w „Rzeczpospolitej" z 28 lipca, rząd zapowiada, że wprowadzenie nowych obowiązków nie będzie dolegliwe finansowo dla przedsiębiorców.
Zwrot na pierwszą
– Problem w tym, że ulga, o której mówi ustawa o VAT, przysługuje tylko przy pierwszym zakupie kasy. Przy wymianie już nie. I to bez względu na jej powód (np. awarię czy zużycie) – tłumaczy doradca podatkowy Grzegorz Gębka.
Potwierdza to wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego (sygn. I FSK 494/12). Stwierdzono w nim wyraźnie: „nabycie kolejnych kas rejestrujących, które zostaną zakupione po dacie powstania obowiązku ewidencjonowania, nie daje podatnikowi uprawnienia do skorzystania z ulgi".