Ulga na zakup kasy fiskalnej - kiedy trzeba zwrócić

Podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i VAT należnego w obowiązujących terminach, mogą skorzystać z ulgi na zakup każdej z kas rejestrujących. Wynosi ona 90 proc. ceny zakupu netto, ale nie więcej niż 700 zł. Odliczoną kwotę trzeba oddać w razie zaprzestania używania kasy przed upływem trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania.

Publikacja: 14.09.2017 06:20

Ulgę trzeba zwrócić w razie niewykonywania przeglądów technicznych kasy w okresie trzech lat od rozp

Ulgę trzeba zwrócić w razie niewykonywania przeglądów technicznych kasy w okresie trzech lat od rozpoczęcia ewidencji.

Foto: Fotolia

Wśród wielu obowiązków nałożonych na przedsiębiorców przez przepisy podatkowe jest konieczność ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących. Stosownie bowiem do art. 111 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Regulacje ustawy o VAT przewidują także ulgę z tytułu nabycia takich kas. Rozwiązanie to umożliwia podatnikom, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, odzyskanie kwoty wydatkowanej na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90 proc. jej ceny zakupu (bez podatku), ale nie więcej niż 700 zł.

Ustawa o VAT zawiera także katalog przypadków, których zaistnienie prowadzi do konieczności zwrotu odliczonych bądź zwróconych podatnikowi kwot. Mianowicie, podatnicy są obowiązani do zwrotu ulgi, jeśli w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną używania kasy lub nie zgłoszą jej w obowiązującym terminie do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadku naruszenia warunków związanych z odliczeniem ulgi, określonych we wskazanych przepisach wykonawczych.

I tak, zgodnie z rozporządzeniem ministra finansów z 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot na zakup kas rejestrujących, gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:

1. zaprzestaną działalności,

2. nastąpi otwarcie likwidacji,

3. zostanie ogłoszona upadłość,

4. nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), a następca prawny nie będzie prowadził sprzedaży objętej obowiązkiem ewidencjonowania kasą rejestrującą,

5. dokonają odliczenia z naruszeniem warunków ustalony w § 2 i 3 powołanego rozporządzenia.

Istotne wątpliwości budzi tutaj kwestia pojęcia „zaprzestanie używania kasy rejestrującej" w aspekcie zawieszenia prowadzenia działalności gospodarczej w ww. trzyletnim okresie. Jak wskazują organy podatkowe, zgłoszenie zawieszenia działalności gospodarczej na zasadach przewidzianych w ustawie o swobodzie działalności gospodarczej nie jest utożsamiane z zaprzestaniem używania kasy, ponieważ zawieszenie działalności ma charakter czasowy, w odróżnieniu od zaprzestania używania kasy, które jest zdarzeniem o charakterze definitywnym. Niemniej, w praktyce może zdarzyć się sytuacja, w której, przykładowo, podatnik prowadzący aktywnie działalność gospodarczą i używający nabytej kasy rejestrującej przez dwa lata, następnie zawiesił tę działalność na kolejne dwa lata i bezpośrednio po tym czasie ją zlikwidował. W takiej sytuacji, pomimo iż od nabycia, a także rozpoczęcia używania kasy rejestrującej upłynęły nawet cztery lata, to jednak kasa rejestrująca była faktycznie używana tylko przez okres dwóch lat. Podatnik musi więc zwrócić ulgę. Potwierdził to WSA w Krakowie w wyroku z  20 maja 2015 r. (I SA 559 /15), wykazując, że dla ustalenia trzyletniego okresu używania kasy rejestrującej pod kątem obowiązku zwrotu ulgi istotny jest okres faktycznego używania kasy rejestrującej, a nie okres liczony do dnia likwidacji działalności gospodarczej.

Warto też zauważyć, że jeżeli suma okresów używania kasy rejestrującej przed zawieszeniem działalności gospodarczej oraz po jej odwieszeniu przekroczy trzy lata, to na podatniku nie ciąży obowiązek zwrotu ulgi. Opinię taką potwierdziła Izba Skarbowa w Bydgoszczy w interpretacji z 1 lutego 2016 r. ITPP1/4512-1118/15/AJ). ?

Autor jest doradcą podatkowym

Wśród wielu obowiązków nałożonych na przedsiębiorców przez przepisy podatkowe jest konieczność ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących. Stosownie bowiem do art. 111 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących. Regulacje ustawy o VAT przewidują także ulgę z tytułu nabycia takich kas. Rozwiązanie to umożliwia podatnikom, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, odzyskanie kwoty wydatkowanej na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90 proc. jej ceny zakupu (bez podatku), ale nie więcej niż 700 zł.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara