Przesłanie ewidencji w Jednolitym Pliku Kontrolnym oraz przekazanie elektronicznie lub bezpośrednio w urzędzie deklaracji to określone przez Ministerstwo Finansów warunki szybszego zwrotu VAT.

Jak pisaliśmy w „Rzeczpospolitej" z 4 lipca br., resort finansów zalecił urzędom skarbowym, aby mikroprzedsiębiorcom (czyli firmom, które zatrudniają do dziesięciu osób i mają obroty do 2 mln euro) z branży budowlanej zwracały VAT w ciągu 15 dni. To reakcja na problemy związane z obowiązującymi od 1 stycznia br. nowymi zasadami rozliczania podatku. Część robót budowlanych wykonywanych przez podwykonawców objęta jest tzw. odwrotnym obciążeniem. Oznacza to, że podatek wykazuje i odprowadza nabywca usługi. Podwykonawca nie dostaje od nabywcy kwoty VAT, sam go zaś płaci przy zakupach. Przy długich terminach zwrotu podatku z urzędu małe firmy tracą płynność finansową.

Z przepisów wynika, że podstawowy termin zwrotu VAT to 60 dni. Jest też 25 dni, ale z dodatkowymi, trudnymi do spełnienia warunkami. Jak skrócić te terminy? Jest to możliwe, jeśli uda się szybko zweryfikować prawidłowość zwrotu – zapewnia Ministerstwo Finansów. Aby to ułatwić, przedsiębiorca powinien spełnić dwa warunki:

– dobrowolnie przekazać ewidencję podatkową w formie pliku JPK_VAT za okres, z którego wynika zwrot nadwyżki podatku,

– przesłać deklarację VAT drogą elektroniczną lub złożyć ją bezpośrednio w urzędzie skarbowym.