Ministerstwo Finansów wyjaśniło w najnowszej odpowiedzi na interpelację nr 13912, jak sprzedawcy mają stosować zwrot VAT do podróżnych spoza UE, czyli procedurę Tax Free.
Poseł Adam Szłapka napisał, że przedsiębiorcy z Podkarpacia są zaniepokojeni pismami skarbówki, w których – chociaż przepisy się nie zmieniły – wprowadzone zostały dodatkowe wymagania dla sklepów uczestniczących w Tax Free. Z pisma wynika, że przedsiębiorcy odmawiają stosowania zerowej stawki VAT wobec turystów spoza UE, głównie Ukraińców i Białorusinów, którzy kupują zbyt dużo i zbyt często.
Ministerstwo odpowiada, że akcja informacyjna to odpowiedź na wykorzystywanie systemu Tax Free do oszustw podatkowych. Pismo nie nakładało na sprzedawców nowych obowiązków. Miało uporządkować zasady i przypomnieć różnice między eksportem towarów a uproszczoną procedurą ich wywozu.
Sprawdzą klienta
Wiceminister Paweł Cybulski napisał, że wprawdzie ustawa o VAT nie nakłada obowiązku prowadzenia osobnej ewidencji, jak często dany podróżny robi zakupy, jednak to sprzedawca bierze na siebie odpowiedzialność za prawidłowe rozliczenie VAT.
„Jeżeli zatem sprzedawca stwierdzi, że sprzedawany przez niego towar wskazuje na przeznaczenie handlowe (ze względu na ilość bądź częstotliwość nabywania towarów przez podróżnego), to nie powinien stosować procedury Tax Free. (...) W praktyce zatem prowadzenie takiej ewidencji umożliwi prawidłowe rozliczenie podatku" – napisał wiceminister.