Rozliczenia kartami płatniczymi zwolnione z VAT

Po 1 lipca 2017 r. czynności organizacji płatniczych i agentów rozliczeniowych, których efektem jest realizacja transakcji płatniczej w zakresie wypłaty lub transferu środków pieniężnych, podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług. Nie dotyczy ono natomiast działań tych podmiotów mających charakter dokumentacyjny, marketingowy czy szkoleniowy.

Publikacja: 31.07.2017 06:10

Rozliczenia kartami płatniczymi zwolnione z VAT

Foto: 123RF

Tak wynika z interpretacji ogólnej wydanej 30 czerwca 2017 r. przez ministra finansów (PT6.8101.5.2017).

Interpretacja ogólna dotyczy rozliczeń pomiędzy podmiotami zaangażowanymi w tran- sakcje kartami płatniczymi (płatności kartą, pobór środków pieniężnych z karty). Aby dyspozycja posiadacza karty (dalej: klient) została wykonana, konieczna jest współpraca kilku podmiotów umożliwiająca niezwłoczne, poprawne i bezpieczne zrealizowanie transakcji:

- Agent rozliczeniowy otrzymuje dane zainicjowanej przez klienta transakcji z terminalu POS zlokalizowanego u sprzedawcy akceptującego płatność kartą (dalej: akceptant)/ z sieci np. internetowej / z bankomatu;

- Agent rozliczeniowy przekazuje dane do organizacji płatniczej;

- Organizacja płatnicza zwraca się o autoryzację do banku wydającego kartę (dalej: wydawca) użytą przez klienta;

- Wydawca podejmuje działania sprawdzające możliwość realizacji transakcji;

- podjęta przez wydawcę decyzja o autoryzacji lub jej braku jest przekazywana do organizacji płatniczej, a następnie kolejno do agenta rozliczeniowego i akceptanta/podmiotu realizującego płatność za pomocą bankomatu;

- w przypadku pozytywnej odpowiedzi wydawcy, agent rozliczeniowy inicjuje proces rozliczenia transakcji przez wydawcę za pośrednictwem organizacji płatniczej;

- Wydawca obciąża rachunek klienta i przekazuje środki pieniężne do organizacji płatniczej z uwzględnieniem rozliczenia wynagrodzenia poszczególnych podmiotów;

- Organizacja płatnicza przekazuje agentowi rozliczeniowemu środki pieniężne otrzymane od wydawcy, z uwzględnieniem rozliczenia swojego wynagrodzenia;

- Agent rozliczeniowy przekazuje na konto akceptanta należne mu środki pieniężne, z uwzględnieniem swojego wynagrodzenia.

Zdaniem ministra finansów, opłaty pobierane przez organizacje płatnicze i agentów rozliczeniowych z tytułu podjęcia ww. działań są wynagrodzeniem za usługę w zakresie wszelkiego rodzaju transakcji płatniczych, przekazów i transferów pieniężnych. Ekonomicznym efektem transakcji kartą jest bowiem przekazanie środków pieniężnych pomiędzy podmiotami, np. z rachunku klienta na rachunek akceptanta. Na usługę tę składają się wprawdzie odrębne działania kilku podmiotów w zakresie autoryzacji, przekazania środków i rozliczenia, ale są one na tyle istotne i szczególne dla realizacji przelewu, że mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 40 ustawy o VAT.

Zwolnienie nie będzie jednak przysługiwać bezwarunkowo dla wszystkich działań. Są z niego są wykluczone np. szkolenia, działania marketingowe czy przygotowywanie raportów.

Komentarz eksperta

Aleksandra Plichta, doradca podatkowy, starsza konsultantka w dziale prawnopodatkowym PwC

Zarówno decyzja o wydaniu interpretacji ogólnej, jak i zaprezentowane w niej podejście zasługują na aprobatę. Działanie Ministerstwa Finansów jest reakcją na problem, jaki pojawił się w sektorze finansowym w ostatnich kilku miesiącach. Jednocześnie, analiza zagadnienia zaprezentowana w interpretacji ogólnej uwzględnia zarówno biznesowe zrozumienie transakcji, jak i odniesienie jej charakteru do wielu przesłanek wskazywanych przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Od 1 lipca 2017 r. usunięto ust. 13 z art. 43 ustawy o VAT, który był podstawą dla zastosowania zwolnienia od VAT wielu usług pomocniczych do usług finansowych i ubezpieczeniowych. Nowelizacja zobligowała podatników do weryfikacji strumieni sprzedażowych i zakupowych (szczególnie importu usług) pod kątem opodatkowania transakcji. Jednym z obszarów niepewności okazał się zakres działań organizacji płatniczych i agentów rozliczeniowych podczas przeprowadzania płatności kartą.

Podatnicy występowali o interpretacje – z różnym skutkiem (np. działania agenta rozliczeniowego zwolnione z VAT – 0114-KDIP4.4012.4.2017.1.BS vs objęte stawką 23 proc. VAT – 0114-KDIP4.4012.208.2017.1.EK). Rozbieżność podejścia wyrażanego w interpretacjach indywidualnych zaczęła zwiększać niepewność na rynku rozliczeń płatności i mogła skutkować zwiększeniem kosztów przeprowadzania operacji, co oczywiście mogło znaleźć przełożenie na poziom obciążeń klientów instytucji finansowych.

Minister finansów zdecydował się jednak ukrócić wątpliwości i wskazać podejście, które w jego ocenie powinno być stosowane przez organy podatkowe.

W zakresie samych transakcji płatniczych, minister finansów trafnie dostrzegł, że do realizacji transakcji płatniczych konieczne jest wykonanie wielu ściśle powiązanych czynności – bez wykonania któregokolwiek z działań nie doszłoby do transakcji. Efektem kolejnych działań jest przekazanie określonej ilości środków pieniężnych pomiędzy dwoma rachunkami bankowymi bądź wypłata z bankomatu. Dla tych czynności przewidziane jest zwolnienie z VAT. Nie można więc sztucznie ograniczać zakresu zwolnienia przyznając go tylko jednemu z podmiotów zaangażowanych w transakcję płatniczą.

W interpretacji ogólnej podkreślono, że po usunięciu ust. 13 należy analizować nie tylko literalną treść przepisów o zwolnieniach z VAT, ale i orzecznictwo TSUE. Pomimo zasady ścisłej interpretacji przepisów o zwolnieniach, wykładnia używanych pojęć musi pozostawać w zgodzie z celami, jakim służą zwolnienia oraz musi spełniać wymogi zasady neutralności podatkowej.

To wskazanie jest cennym sygnałem ze strony Ministerstwa Finansów i powinno być brane pod uwagę przy analizie wszystkich czynności finansowych potencjalnie objętych zwolnieniem z VAT (nie tylko transakcji płatniczych za pomocą kart). Jest ono również zgodne z uzasadnieniem do nowelizacji, w którym wskazano, że zmiana przepisów nie powinna oznaczać automatycznego opodatkowania transakcji dotychczas zwolnionych na podstawie art. 43 ust. 13 ustawy o VAT. W wydawanych ostatnio interpretacjach nie wszystkie organy podzielały jednak ten pogląd, prezentując często bardzo restrykcyjne dla podatników stanowiska. Można więc mieć nadzieję, że interpretacja ogólna zwiększy komfort organów podatkowych podczas uznawania zasadności zwolnień z VAT na podstawie nie tylko o przepisów polskiej ustawy, ale i unijnego dorobku orzeczniczego.

Tak wynika z interpretacji ogólnej wydanej 30 czerwca 2017 r. przez ministra finansów (PT6.8101.5.2017).

Interpretacja ogólna dotyczy rozliczeń pomiędzy podmiotami zaangażowanymi w tran- sakcje kartami płatniczymi (płatności kartą, pobór środków pieniężnych z karty). Aby dyspozycja posiadacza karty (dalej: klient) została wykonana, konieczna jest współpraca kilku podmiotów umożliwiająca niezwłoczne, poprawne i bezpieczne zrealizowanie transakcji:

Pozostało 93% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Spadki i darowizny
Poświadczenie nabycia spadku u notariusza: koszty i zalety
Prawo w Firmie
Trudny państwowy egzamin zakończony. Zdało tylko 6 osób
Podatki
Składka zdrowotna na ryczałcie bez ograniczeń. Rząd zdradza szczegóły
Ustrój i kompetencje
Kiedy można wyłączyć grunty z produkcji rolnej
Sądy i trybunały
Reforma TK w Sejmie. Możliwe zmiany w planie Bodnara