Kiedy skarbówka wykreśla przedsiębiorcę z rejestru VAT

Przedsiębiorca, który nie reaguje na wezwania urzędników, zostaje usunięty z rejestru VAT.

Aktualizacja: 21.07.2017 17:10 Publikacja: 21.07.2017 16:52

Kiedy skarbówka wykreśla przedsiębiorcę z rejestru VAT

Foto: www.sxc.hu

Fiskus ciągle robi czystki w VAT-owskim rejestrze. I zapewnia, że części firm nawet nie musi zawiadamiać, że już w nim nie figurują.

Jak pisaliśmy w „Rzeczpospolitej" z 14 lipca, liczba wykreślonych od początku roku z VAT-owskiego rejestru firm przekroczyła już 65 tys. Część to przedsiębiorcy, z którymi urzędnicy nie mogli się skontaktować albo którzy nie stawiali się na wezwania. Są wykreślani na podstawie art. 96 ust. 9 ustawy o VAT. Dlaczego nie powiadamia się ich o usunięciu z rejestru? – zapytano ministra finansów w interpelacji poselskiej nr 13 183. Trudno zawiadomić o wykreśleniu podatnika, z którym nie można się skontaktować – odpowiedział minister. Dodał, że podobnie jest z tymi, którzy podali nieprawidłowe dane przy rejestracji, a także – z oczywistych względów – z firmami, które faktycznie nie istnieją.

Kłopoty z biznesem

– Problem w tym, że skarbówka często wykreśla z rejestru firmy, które normalnie funkcjonują. Powodem bywa np. to, że ktoś nie odebrał korespondencji z urzędu albo nie pojawił się na wezwanie – mówi Zdzisław Modzelewski, doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW. – Procedura przywracania trwa nawet miesiąc albo dwa, a w tym czasie przedsiębiorca może mieć kłopoty z normalnym prowadzeniem działalności. Kontrahenci podejrzliwie patrzą bowiem na podmioty, które nie figurują w VAT-owskim rejestrze.

Minister finansów argumentuje, że zdecydowane działania są niezbędne również dla ochrony uczciwych podatników. Na potrzeby VAT rejestrują się bowiem także podmioty nastawione na wprowadzanie do obrotu pustych faktur lub wyłudzenia zwrotu podatku. Konieczne jest ich identyfikowanie i szybkie wyrejestrowywanie.

Potrzebny rozsądek

– Ten argument jest dla mnie całkowicie nieprzekonujący. Oszustów należy łapać i karać, a nie wykreślać – mówi Zdzisław Modzelewski. Dodaje, że przy wyrzucaniu z rejestru potrzebny jest przede wszystkim zdrowy rozsądek urzędników i pochylenie się nad każdą sprawą, w przeciwnym razie łatwiej będzie zepsuć, niż naprawić system.

Oczywiście brak kontaktu z przedsiębiorcą to niejedyna przyczyna wykreśleń. Minister przypomina, że usuwani z rejestru są także ci, którzy czasowo zawiesili działalność, wystawiali puste faktury bądź wiedzieli, że współpracują z oszustami. Zapewnia, że w takich sytuacjach wykreślenie wymaga zawiadomienia podatnika.

Jak pisaliśmy w „Rzeczpospolitej" z 18 maja, czystki w rejestrze powodują też problemy dla tych, którzy współpracują z wykreślonymi firmami. Fiskus uważa bowiem, że jeśli faktura została wystawiona przez podmiot niebędący zarejestrowanym podatnikiem, to kontrahent nie może odliczyć wykazanego w niej VAT. Z kolei w „Rzeczpospolitej" z 14 lipca pisaliśmy, że Ministerstwo Finansów potwierdziło, iż co do zasady zakupy od takiego podmiotu mogą być rozliczone w podatkowych kosztach kontrahenta.

OPINIA

Roman Namysłowski, partner w Crido Taxand

Uszczelnienie procesu rejestracji było niezmiernie ważne dla walki z VAT-owskimi wyłudzeniami. Stąd przepisy dające określone uprawnienia skarbówce. Niestety, nic nie mówią o konieczności powiadamiania podatnika o usunięciu z rejestru. W wielu sytuacjach, zwłaszcza niesłusznego wyrejestrowania, brak takiej informacji przeszkadza w uczciwym prowadzeniu biznesu. Wtedy, kiedy wyrejestrowanie było zasadnym działaniem (bo dotyczyło podmiotów zamierzających lub już wyłudzających podatek), potrzeba informowania może być nieco mniejsza. Trudno jednak rozdzielić te grupy. Być może Ministerstwo Finansów chciało przyjąć przepisy i uszczelnić system stosunkowo szybko i dopiero po jakimś czasie zamierza dokonać ich modyfikacji. Potrzebne jest bowiem zdecydowane działanie wobec przestępców.

Fiskus ciągle robi czystki w VAT-owskim rejestrze. I zapewnia, że części firm nawet nie musi zawiadamiać, że już w nim nie figurują.

Jak pisaliśmy w „Rzeczpospolitej" z 14 lipca, liczba wykreślonych od początku roku z VAT-owskiego rejestru firm przekroczyła już 65 tys. Część to przedsiębiorcy, z którymi urzędnicy nie mogli się skontaktować albo którzy nie stawiali się na wezwania. Są wykreślani na podstawie art. 96 ust. 9 ustawy o VAT. Dlaczego nie powiadamia się ich o usunięciu z rejestru? – zapytano ministra finansów w interpelacji poselskiej nr 13 183. Trudno zawiadomić o wykreśleniu podatnika, z którym nie można się skontaktować – odpowiedział minister. Dodał, że podobnie jest z tymi, którzy podali nieprawidłowe dane przy rejestracji, a także – z oczywistych względów – z firmami, które faktycznie nie istnieją.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Prawo karne
Przeszukanie u posła Mejzy. Policja znalazła nieujawniony gabinet
Prawo dla Ciebie
Nowe prawo dla dronów: znikają loty "rekreacyjne i sportowe"
Edukacja i wychowanie
Afera w Collegium Humanum. Wykładowca: w Polsce nie ma drugiej takiej „drukarni”
Edukacja i wychowanie
Rozporządzenie o likwidacji zadań domowych niezgodne z Konstytucją?
Praca, Emerytury i renty
Są nowe tablice GUS o długości trwania życia. Emerytury będą niższe