i proc. – oprocentowanie dostępnego dla ALFA źródła finansowania albo WACC (średnio ważony koszt kapitału),
K – kwota VAT, którą można, ale nie trzeba płacić na rachunki VAT dostawców,
L – kwota VAT, której nie można zapłacić w MPP
P – korekta o koszty, które musielibyśmy ponieść dodatkowo, wnioskując o zwrot VAT w terminie 25 dni.
Uwaga! Dla kwoty L wystąpienie o zwrot w ciągu 25 dni oznacza czas oczekiwania 85 dni (25 + 60 na wydanie postanowienia przez naczelnika US). Ponieważ nie mamy możliwości wydania tej kwoty, musielibyśmy wystąpić do US o pozwolenie na przelew na rachunek bieżący. Taki ruch kosztuje nas zwłokę 25 dni w stosunku do wystąpienia o zwrot w terminie 60 dni, czyli:
P = 25/360 x i proc. x L
Dla ALFA Sp. z o.o. kwota rabatu od dostawców (dla których mamy możliwość zapłaty na rachunek VAT), powyżej którego opłaca się wystąpić o zwrot VAT na rachunek bieżący w ciągu 60 dni wyniesie:
K = 85 000 – 35 000 = 50 000 zł L = 35 000 zł
P = 25/360 x 11 proc. x 35 000 = 267 zł
R min = 35/360 x 11 proc. x 50 000 – 25/360 x x 11 proc. x 35 000
R min = 535 – 267 = 268 zł
Kwota łączna minimalnego rabatu oferowanego przez wiarygodnych dostawców, przy którym dla ALFA opłacalne jest wystąpienie o zwrot w terminie 60 dni na rachunek bieżący, powinna wynieść 268 zł.
Jeżeli ALFA będzie miała możliwość zapłaty pełnej kwoty VAT naliczonego w MPP, to poprawi swoją płynność, gdy zamiast w terminie 60 dni wystąpi o zwrot VAT na rachunek VAT w terminie 25 dni, ale wówczas musi wszystkim swoim dostawcom zapłacić w MPP.
Przykład 2
Z deklaracji VAT-7 BETA Sp. z o.o. wynikają następujące kwoty:
- sprzedaż objęta mechanizmem odwróconego obciążenia (krajowa, WDT, usługi np.) 1 200 000 zł,
- sprzedaż opodatkowana stawką 8 proc. – 1 000 000 zł netto, 80 000 zł VAT,
- zakupy dające prawo do odliczenia VAT 1 800 000 zł, VAT naliczony 170 000 zł,
- nadwyżka VAT naliczonego nad należnym (kwota do zwrotu) 90 000 zł.
Założenia:
1. kwota VAT, dla której nie będzie możliwa płatność na rachunek VAT (płatności gotówką, kartą, walutowe), wynosi 20 000 zł,
2. koszty finansowania zewnętrznego dla BETA wynoszą 11 proc.
Polecenie:
Znaleźć optymalny dla BETA Sp. z o.o. sposób zwrotu VAT.
Rozwiązanie
Możliwe są dwie opcje (pominięto opcję 25 dni na rachunek bieżący, jako wymagającą spełnienia dodatkowych warunków):
- zwrot całej kwoty nadwyżki na rachunek VAT w terminie 25 dni, albo
- zwrot na rachunek rozliczeniowy w terminie 60 dni (według informacji uzyskanych z Krajowej Informacji Skarbowej nie jest możliwy zwrot „mieszany").
Możemy spodziewać się na rachunku VAT maksymalnie kwoty 80 000 zł, którą powinniśmy wydać z rachunku VAT na zapłatę wybranym dostawcom w MPP, tak aby wydać środki z rachunku VAT. Zatem można rozważyć sposób zapłaty reszcie dostawców pozostałej kwoty, tj. 170 – 80 – 20 = 70 tys. zł. Decyzja będzie zależała od tego, ilu wiarygodnych dostawców, którym BETA może, ale nie musi wpłacić na rachunek VAT 70 000 zł, jest skłonnych udzielić rabatu za płatność na rachunek bieżący całej kwoty brutto.
Wyliczenie minimalnego opłacalnego rabatu, oferowanego dla BETA (R min), jest następujące:
R min = (60 – 25) x i proc. / 360 x K – P
K = 90 000 – 20 000 = 70 000 zł
L = 20 000 zł
P = 25/360 x 11 proc. x 20 000 = 153 zł (uzasadnienie, jak w przykładzie 1)
R min = 35/360 x 11 proc. x 70 000 – 25/360 x x 11 proc. x 20 000 = 749 zł – 153 zł
R min = 596 zł
Przedsiębiorcy z nieregularną nadwyżką VAT naliczonego nad należnym:
Przykład 3
Z deklaracji VAT-7 TETA Sp. z o.o. wynikają następujące kwoty:
- sprzedaż objęta mechanizmem odwróconego obciążenia (krajowa, WDT, usługi, itp.) 1 200 000 zł,
- sprzedaż opodatkowana stawką 23 proc. – 500 000 zł netto, 115 000 zł VAT,
- zakupy dające prawo do odliczenia VAT 1 800 000 zł, VAT naliczony 175 000 zł,
- nadwyżka VAT naliczonego nad należnym (kwota do zwrotu) 60 000 zł.
Założenia:
1. kwota VAT, dla której nie będzie możliwa płatność na rachunek VAT (płatności gotówką, kartą, walutowe), wynosi 35 000 zł,
2. koszty finansowania zewnętrznego dla TETA wynoszą 11 proc.
Polecenie:
Znaleźć optymalny dla TETA Sp. z o.o. sposób zwrotu VAT.
Rozwiązanie:
a) jeżeli w następnym miesiącu wystąpi wystarczająca nadwyżka VAT należnego nad naliczonym, to przeniesienie kwoty 60 tys. zł do rozliczenia na następny miesiąc jest najkorzystniejszym rozwiązaniem ze względu na czas odzyskania (28-31 dni) i niezasilanie rachunku VAT.
b) jeżeli wystarczająca nadwyżka VAT należnego nad naliczonym pojawi się za dwa miesiące, to na pewno opłaca się przenieść do rozliczenia na ten miesiąc kwoty, dla której nie będzie możliwa płatność na rachunek VAT dostawców, w naszym przykładzie 35 tys. zł. W stosunku do pozostałej kwoty przeprowadzamy analizę, czy bardziej opłaca się wystąpić o zwrot na rachunek VAT (25 dni), czy przenieść do rozliczenia za dwa miesiące.
Decyzja zależy od tego, ile środków zasili rachunek VAT. Przy założeniu, że wpłynie 115 tys. zł (wszyscy odbiorcy zapłacą na nasz rachunek VAT), tę kwotę zapłacimy naszym dostawcom na ich rachunki VAT, a dalsze rozważania dotyczą kwoty 175 – 115 – 35 = = 25 tys. zł.
Decyzja będzie zależała od tego, ilu pozostałych wiarygodnych dostawców, którym TETA może wpłacić na rachunek VAT 25 000 zł, jest skłonnych udzielić rabatu za płatność na rachunek bieżący całej kwoty brutto zobowiązania.
Wyliczenie minimalnego opłacalnego rabatu, oferowanego dla TETA (R min), jest następujące:
K = 60 000 – 35 000 = 25 000 zł
R min = (61–25)/360 x 11 proc. x 25 000 = = 275 zł
W tym wyliczeniu kwota P wynosi zero zł, ponieważ możemy decydować o zwrocie/przeniesieniu nadwyżki VAT naliczonego nad należnym w sposób dowolny i „mieszany" (tj. dowolną część przenieść na następny okres rozliczeniowy). Jeżeli nie znajdą się dostawcy, którzy udzielą firmie co najmniej wyliczonego rabatu, opłaca się wystąpić z wnioskiem o zwrot na rachunek VAT w terminie 25 dni i zapłacić im w MPP.
c) jeżeli wystarczająca nadwyżka VAT należnego nad naliczonym pojawi się za trzy miesiące, rozważania są takie, jak w przykładzie 2, ponieważ opłaca się wystąpić o zwrot do US.
Przedsiębiorcy z nadwyżką VAT należnego nad naliczonym:
Przykład 4
Z deklaracji VAT-7 DELTA Sp. z o.o. wynikają następujące kwoty:
- sprzedaż objęta mechanizmem odwróconego obciążenia (krajowa, WDT, usługi itp.) 1 200 000 zł,
- sprzedaż opodatkowana stawką 23 proc. – 1 500 000 zł netto, 345 000 zł VAT,
- zakupy dające prawo do odliczenia VAT 1 800 000 zł, VAT naliczony 175 000 zł,
- nadwyżka VAT należnego nad naliczonym 170 000 zł
Założenia:
1. kwota VAT, dla której nie będzie możliwa płatność na rachunek VAT (płatności gotówką, kartą, walutowe), wynosi 40 000 zł,
2. koszty finansowania zewnętrznego dla DELTA wynoszą 11 proc.
Polecenie:
Znaleźć optymalny dla DELTA Sp. z o.o. sposób rozliczeń VAT.
Rozwiązanie:
Kwota, którą płacimy do urzędu, może być opłacona z rachunku VAT, albo rachunku bieżącego (mamy możliwość wyboru). Przy założeniu, że wszyscy odbiorcy zapłacą DELTA w trybie MPP, DELTA powinna zapłacić zobowiązanie do US z rachunku VAT, a ponadto wszystkim swoim dostawcom w MPP, wówczas jej rachunek VAT wyzeruje się.
Jeżeli jednak DELTA nie może wszystkich zobowiązań zapłacić w MPP, to dla tej kwoty powinna rozważyć udzielenie rabatu swoim odbiorcom, aby byli skłonni zapłacić kwotę brutto na rachunek bieżący. Oczywiście, jeśli nie znajdą się tacy, którzy z własnej inicjatywy zapłacą należności DELTA, pomijając MPP. Im więcej jest takich kontrahentów, tym większą mamy swobodę w płaceniu naszym dostawcom.
Wyliczenie kwoty maksymalnego rabatu, który DELTA może zaoferować odbiorcom, opiera się na spostrzeżeniu, że kwota, której nie możemy zapłacić dostawcom w MPP będzie „zalegać" na rachunku VAT, zatem musimy wystąpić o zgodę naczelnika US na przelanie środków z rachunku VAT na rachunek bieżący i będzie dla nas dostępna po 60 dniach.
R max = 60/360 x i proc. x L
L = 40 000 zł
R max = 60/360 x 11 proc. x 40 000 zł = = 733 zł ?
ZASADY PODSTAWOWE
Aby analiza przykładów była pełna, konieczne są cztery kluczowe spostrzeżenia:
1. VAT jest neutralny dla podatnika VAT czynnego, któremu przysługuje pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego od zakupów. Rozrachunki z urzędem skarbowym z tytułu VAT wynikają z porównania kwoty VAT naliczonego z zakupów, z których można odliczyć VAT oraz VAT należnego. Gdyby nawet wszyscy nasi odbiorcy zapłacili nam w MPP, to rachunek „wyzerujemy", jeżeli zapłacimy wszystkim naszym dostawcom w MPP (przynajmniej tam gdzie odliczamy VAT jako naliczony) oraz, o ile wystąpi nadwyżka VAT należnego nad naliczonym, zapłacimy zobowiązanie z tytułu VAT do US z rachunku VAT. Nie zawsze, zwłaszcza na początku obowiązywania MPP, będziemy mogli przewidzieć zachowanie wszystkich naszych odbiorców, gdy przyjmujemy zapłaty przelewem, ale jedno jest pewne – jeżeli płacimy zobowiązanie z tytułu VAT do urzędu, to powinniśmy tak zarządzać środkami na rachunku VAT, aby w całości przelać je z rachunku VAT. Nieracjonalna jest zapłata zobowiązania do urzędu skarbowego z tytułu VAT z rachunku bieżącego, bo może spowodować zaleganie środków na rachunku VAT.
2. Kwoty VAT naliczonego, które możemy odliczyć (tj. te, które wpływają na rozliczenie VAT podatnika z US), płacone poza MPP (np. gotówką, kartą, obcą walutą) czyli z rachunku bieżącego, powodują „zaleganie" środków na rachunku VAT, zatem naszym staraniem powinno być znalezienie przynajmniej części nabywców, którzy podobną kwotę będą skłonni zapłacić nam na rachunek bieżący z pominięciem MPP.
3. Kwoty VAT naliczonego, którego nie mamy prawa odliczyć, a możemy zapłacić dostawcom w MPP, pomagają nam upłynnić środki z rachunku VAT i mogą być przeciwwagą dla tych sytuacji, gdzie VAT odliczamy, a nie możemy zapłacić w MPP, ponieważ płacimy np. gotówką albo kartą.
4. Zakupy bez prawa do odliczenia VAT, płacone poza MPP, są neutralne dla naszego rachunku VAT.
Małgorzata Mazurkiewicz
biegły rewident, dyplomowany księgowy, sekretarz Zarządu Stowarzyszenia Księgowych w Polsce Oddział Okręgowy w Warszawie, wykładowca SKwP
Firma powinna zaktualizować strategię współpracy z kontrahentami
W pierwszym okresie działania mechanizmu podzielonej płatności może być trudno przewidzieć zachowania wszystkich kontrahentów firmy. Jednak wiedza o kluczowych elementach, wpływających na przepływy środków na rachunku VAT, jest szalenie istotna już dzisiaj, ponieważ będzie decydować o strategii zapłat i negocjacji. Kluczowe pytania, na które odpowiedź będzie pomocna przy podejmowaniu decyzji, są następujące:
1. Jakiego rzędu kwota zapłaty VAT naliczonego, który firma odlicza, nie będzie mogła być zapłacona w MPP (gotówka, karta, płatności walutowe)?
2. Czy firma może płacić w MPP za faktury, z których nie odlicza VAT albo odlicza częściowo? Kwoty VAT w części nieodliczonej z tych faktur, np. leasing samochodów osobowych, karty paliwowe, zapłacone w MPP pomagają upłynnić środki z rachunku VAT i pozwalają na obniżenie kwoty oszacowanej w pytaniu nr 1.
3. Jakiego typu podatnikiem jest moje przedsiębiorstwo? Regularne kwoty VAT do zwrotu czy do zapłaty do urzędu, czy kombinacja obu tych przypadków.